Peter Blomgren är butikschef på Sportringen i Olofström, en butik han drivit under sagda flagg i drygt tre år. Innan dess var han knuten till Intersport. Och koncernbytet har lett till att han kunnat bredda sortimentet, vilket har visat sig varit viktigt för butikens livskraft på bruksorten.
Hej! Hur mår butiken just nu?
– Man kan väl säga att vi håller en hyfsad omsättning, men man märker att det är mindre folk i omlopp. De som är inne, de handlar, men det kommer lite färre. Elpriserna slår hårt mot vår lönsamhet. Men januari och februari är alltid lite halvdöda. Vi hade velat ha lite vinterväder här, det hade gynnat oss. Då hade vi märkt av sportlovet, nu gör vi inte det. Sedan vill vi inte ha vår för tidigt heller, säger Peter Blomgren, butikschef på Sportringen i Olofström.
Vilka idrotter är störst i ert område?
– Idrottsmässigt så är det innebandy och fotboll. Men sedan vi blev Sportringen så har vi ändrat lite i vårt sortiment. Vi verkar på en mindre ort, med färre butiker så nu satsar vi på även lite på mode för att få en helhet. Det låg tidigare en Kappahl här som försvann, så nu får vi sälja även jeans. Men det är bra, för det är inte så väderberoende. Det har varit uppskattat, och vi kan stå på flera ben.
Vad säljer ni bäst av just nu?
– Vi säljer ungefär en tredjedel konfektion, en tredjedel skor och en tredjedel sport. Vi försöker göra ett blandat sortiment, men 2023 kommer att bli en utmaning för att hålla omsättningen uppe. Vi har inte sett några större prisökningar tidigare på produkterna, men det kommer att slå igenom först nu. Därför måste vi hitta lite andra vägar att gå: Hitta leverantörer och prislägen som passar för gemene man.
Skulle du säga att ni har ett lite mer konjunkturkänsligt kundunderlag?
– Ja, jag tror det. Vi kan inte bara sälja skor för 2000 spänn, det är en balansgång där vi måste ha både ock. I och för sig så har vi industri här så köpkraften är hög trots att det är en mindre bruksort, även om vi kanske inte har så många höginkomsttagare som i storstäderna.
Hur ser konkurrensen ut i ert område och län?
– Man samarbetar inte, men jag tycker inte att man motarbetar varandra. Det sköts på ett snyggt sätt. Vår akilleshäl på en liten ort är att kunderna gärna åker till större orter och köpcentra. Vår usp är i stället att kunna hålla en hög servicenivå, att vi verkligen ser alla. Det är så vi har överlevt i alla år. Vi vet ju i princip vad en del kunder ska ha innan de kommer in i butiken.
Hur ser ni på den kommande säsongen?
– Ja, man är ju spänd. Det beror en del på hur köpkraften utvecklas. Det kommer ett elstöd, men räntorna höjs säkert en sväng till. Men jag tror att vi är lite lyckligt lottade, för många av våra produkter behöver man oavsett vad. Man sliter på skor, och träning är en del av människors vardag. Det kommer bli tufft, men vi kommer att klara det.
Sverigeresan. I en ny artikelserie tar vi oss Sverige runt för att prata med er. Hur mår ni? Vad är det senaste i butiken? Vad borde vi känna till? Först ut är butiker i Blekinge län.