Colourwear presenterar ny re-branding: ”Vi har jobbat hårt”

Få varumärken har gjort så många förändringar genom åren som Colourwear. Men den här gången är det annorlunda. Nu ska man nämligen hitta tillbaka till sitt ursprung.

ColourWear blev CLWR blev WearColour. Nu är varumärket tillbaka som ColourWear sedan några år tillbaka. Detta med en helt ny profil efter sin senaste re-branding.
Active Brands Group Scandinavia köpte varumärket från Tenson 2022 och har nu, efter lite mer än ett år, satt sin egen prägel på varumärket. Finn Schottenius är vd för bolaget och när Sportfack talar med honom är det som att inspirationen sprutar ut öronen på företagsledaren.
– Vi har byggt tillbaka det som Colourwear en gång var när det grundades. Då hade man en idé att addera ett större världen till branschen och inte bara sälja en svart skaljacka för alla som ska åka skidor, säger Schottenius.
– Vi har jobbat hårt det senaste året. Dels på distributionssidan och dels för att hitta nya partners och nya länder. Men också ur ett varumärkesperspektiv. Vi tog hjälp av en extern byrå som heter Noise Studio . Det är en Köpenhamnsbaserad byrå med koppling till surf, snowboard, skate och hela den community som Colourwear vill vara en del av.

Målet med re-brandingen var alltså att hitta tillbaka till sitt ursprung och det första man ville göra var att uppdatera hela brandboken. Målet var att skapa en spetsigare visuell upplevelse och grafisk kommunikation för varumärket. Detta skulle också passa in i den position som vi ville placera oss i. Det viktiga var att hitta tillbaka till den ”sköna känslan som finns i varumärket”, som Finns Schottenius formulerar det. Men vad är det för känsla då?
– Det vi pratar om är att laget är viktigare än jaget. Det är inte nödvändigtvis så att Colourwear-åkare är ensamma på berget och gör det fetaste åket, snarare är det så att du gör saker tillsammans med de du tycker om. Det är essensen av det vi gör här. Vi vill på ett lekfullt, roligt sätt kommunicera med kunden.
– Är det nödvändigt att ha 100 fickor? måste du ha det senaste materialet? Eller är det egentligen viktigare att verkligen komma ut? Essensen är att man inte ska köpa för många prylar, att man ska umgås med de man tycker om och göra det på ett skönt vis. Samtidigt som vi vill på ett ärligt och transparant sätt kommunicera hållbarhetsfrågan och vinkla det till att vi försöker göra så mycket rätt det går men att vi inte är perfekta, sätta fokus på vad som är viktigast enligt oss, att leva i passionen till aktiviteten med de vi diggar att umgås med. Det är så vi vill driva det kommunikativt.

Det tog fem månader för byrån att ta fram varumärkets helt nya grafiska profil. Och att det tog så lång tid kan man förstå när Schottenius förklarar vad som ingått i det hela.
– Det här är en skitspännande resa och grymt kul för varumärket. Nu börjar vi kommunicera ut det och det börjar synas i våra kanaler.

Re-brandingen av Colourwear kommer på grund av ledtiderna inte synas på varumärkets produkter förrän AW24. Schottenius berättar att vi då kommer se en kollektion som inte är lika spretig. Efter arbetet med den danska byrån är det mycket mer självklart vilka produkter varumärket ska ha, hur de ska vara utformade och varför man väljer att göra vissa saker snarare än andra.

I väntan på nya kollektionen har Colourwear för avsikt att utöka sitt butiksnät för att nå ännu fler människor. Snabbast växer de i Centraleuropa men Finn Schottenius förklarar att man också söker nya retailers på den nordiska marknaden. Känslan när man talar med Schottenius är att allt är genomtänkt.
– Jag tror att vi tvingas till det på ett eller annat vis. För även om det här varumärket har en 13 år lång historia så är det här en nystart till viss del. Det gör att vi som bolag inte kan dra på oss för stora kostnader, i synnerhet inte med dagens marknadsläge. Därför är vi extremt strategiska i hur vi vill driva det här framåt och ha en position när marknaden svänger.
– Så vi försöker att spela korten både smart och strategiskt för att kunna växa.