XXL blir partner med Stromberg – går in på ägarsidan

Norska Stromberg har inlett ett samarbete med sina landsmän i sportkedjan XXL.

Norska Stromberg har tillverkat friluftskläder i 25 år och sedan starten etablerat sig både i sitt hemland och här i Sverige. Totalt har varumärket 24 butiker, varav två är i Sverige.
Nu är det klart att de går in i ett partnerskap med XXL. Detta innebär att butiksjätten kommer samarbeta kring utveckling och produktion av vandringskläder och turutrustning. Planen är att Stromberg ska utveckla kläder, skor och utrustning för kedjan som inte kommer säljas i andra kanaler än de båda varumärkenas egna. XXL:s ny tillträdde vd, Freddy Sobin, är glad över samarbetet.
– Stormberg är en av de starkaste varumärkena inom sport och friluftsliv i Norge och är dessutom extremt bra på hållbarhet. Det stämmer dels väl överens med XXLs hållbarhetsstrategi, där vi både kan och vill göra mer, och dels med ambitionen att erbjuda de bästa varumärkena till lägsta priser.

Steinar J Olsen berättar att konsumenternas köpmönster förändrats.
– Ett bra sätt att möta dessa förändringar är starka och hållbara partnerskap, med låga kostnader genom hela värdekedjan till nytta för konsumenten, säger Olsen.
– Stromberg kommer ställa hela sin produktionsapparat, som byggts upp under 25 år, till XXL:s förfogande. Vi kommer att utveckla både kläder, skor och sportutrustning, samtidigt som vi fortsätter vår egen distribution.

I samband med att partnerskapet presenteras meddelar också XXL att de går in på ägarsidan genom att köpa 15 procent av aktierna i Strombergs norska och svenska verksamhet. Parterna kommer inte kommentera priset.
– Vi är glada över att få in Nordens största sportkedja som minoritetsägare. Partnerskapet kommer att ge en grund för tillväxt och möjlighet att ytterligare stärka företagens fokus på hållbarhet och inkluderande arbetsliv, säger Olsen.

– Det ska bli spännande att kombinera Strombergs design- och produktionskompetens med XXL:s kärnkompetens; att driva retail. Jag är övertygad om att det är en bra matchning. Vi kommer så småningom också att se över möjligheten till fler satsningar tillsammans, säger Sobin.