Låneförmedlaren Sambla har sammanställt vilka prylar det Google-söks minst på i år jämfört med 2022. Här är tio i topp över till synes helt iskalla klappar. Tre sport- och outdoorprodukter finns med på listan.
Stormköket blev utsedd till årets julklapp 2020 av Svensk Handel. Numera är det kanske inte en helt stendöd produkt, men den har tappat rejält i attraktionskraft om man ser till Google-söken i år; 2023 (minskat med 64 %). Och det har märkts även i businessen. Trangia har till exempel varslat personal två gånger i år, vilket vi kunnat läsa i tidigare Sportfackartiklar.
En annan produkt som tappat styrfart är padelracket (ner 56 % i antal sökningar). Kanske inte helt oväntat, då många padelhallar nu gapar ödsligt tomma. Ett tag var Sverige padellandet nummer ett i världen sett till omsättning. Men sedan en tid tillbaka är allmänhetens intresse betydligt svalare och köplusten likaså.
– Under pandemin var det här med stormkök och friluftsliv hetare än någonsin, men kanske ser vi viss mättnad av det nu. Att padeltrenden avtar är också något som det skrivits om i media under året, säger Marcus Sätherström, Samblas head of SEO.
Ytterligare en tidigare stekhet sportprodukt kan läggas till listan: SUP-brädan. För bara ett par-tre år sedan en riktig magnet när det gäller intresse och köpsug. Den höll till och med Gear of the year-nivå. Men nu har alltså trenden vänt rejält (minskat sök på 55 %). Även produkten ”monokikare” har det söktufft just nu…
Här är hela listan.