Asics kliver in som huvudsponsor till Göteborgsvarvet

Världens största halvmara har nu en ny huvudsponsor.

Göteborgsvarvet, som startades 1980, är världens största halvmaraton. Under Varvetveckan deltar över 70 000 löpare, tusentals funktionärer och hundratusentals åskådare. Allt ekonomiskt överskott från arrangemanget går tillbaka till idrottsrörelsen och dessutom har Göteborgsvarvet en viktig roll för folkhälsan där man arbetar långsiktigt med fysisk aktivitet, utbildning och gemenskap för att minska ojämlikheten i hälsa.

Att vara sponsor för Varvetveckan är, med andra ord, attraktivt.
Och nu är det klart att Asics kliver in som ny huvudsponsor.
– Vi är mycket stolta, tacksamma och glasa att ha fått möjligheten att ingå samarbete med Göteborgsvarvet och Göteborgs Friidrottsförbund, säger Niklas Hedborn, Head of Marketing hos Asics Nordics.
– De värden som Göteborgsvarvet står för delas helt och hållet av Asics varför det känns som ett helt naturligt och inspirerande samarbete.

Erik Bergkvist är evenemangschef på Göteborgs Friidrottsförbund och Race Director för Göteborgsvarvet. Han berättar att man nu valt att inleda samarbetet efter några år av dialog.
– Våra värderingar matchar väldigt väl med Asics. När tillfälle nu gavs, blev det ganska snabbt självklart att vi skall arbeta och utvecklas tillsammans under ett antal år framöver, säger Bergkvist.
– Vi är väldigt glada över det här nya huvudpartnerskapet med Asics.

De lopp som ingår är Göteborgsvarvet, Trailvarvet, Stafettvarvet, Cityvarvet, Specialvarvet, Minivarvet, Lilla Varvet samt Göteborgsvarvet Marathon.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="30363" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]