Försiktigt, nästan ljudlöst, har Save the duck öppnat en butik i Westfields Mall of Scandinavia. Vi tog ett snack med irländaren som rattar det italienska varumärkets första butik i Sverige.
För tio år sedan startades Save the duck. Målet var att skapa produkter utan att några djur skulle komma till skada. Därpå har varumärket adderat att man till 100 procent använder sig av återvunna material. Dragkedjor, tyger – allt. Till och med inredningen i butiken är skapad av återvunna material. Trots detta är priserna på produkterna inte högre än hos konkurrenterna. Adam MaGee, ursprungligen från Dublin, Irland, är mannen som startat butiken. Och han förklarar hur man kunnat pressa priserna så pass mycket – trots sitt stora ansvar för både djur och natur.
– Vi har mycket lägre vinstmarginal per produkt. Och en del av den lilla vinst vi har skänker vi till välgörenhet. Vi har också som mål att skydda våra anställda i fabrikerna, säger han.
– Det kostar mer att göra varje plagg och vi skickar dem så grönt det går. Det går förstås inte att vara helt klimatneutral men vi kompenserar alla utsläpp till 100 procent. Det är en dyr kostnad för oss, men vi kan med gott samvete säga att vi är klimatneutrala, till skillnad från andra i den här branschen.
MaGee hade tidigare en Save the duck-butik i sin hemstad Dublin. Men klimatet på Smaragdön är inte alls lika lämpligt som det svenska när det kommer till att sälja vinterjackor. Och med en svensk fru var det naturligt att flytta hit och starta upp något nytt här. I Mall of Scandinavia i Solna har man i skrivande stund haft öppet i lite mer än en månad. Och utan någon direkt marknadsföring har man trots allt fått en bra start. MaGee är också säker på att vintern överlag och julen specifikt kommer vara gynnsam för butiken.
– Nu är det en väntan på snön, så är det ju. Men å andra sidan är vintrarna ganska långa här i Sverige. Det jag upptäckt och uppskattar är att svenska kunder är mycket mer noggranna med vad de köper jämfört med de kunder jag hade hemma i Dublin. Här frågar man om hur saker har tillverkats och allt sådant gynnar förstås oss då vi tar ett så stort ansvar.
– Men jag har upptäckt att svenskar har lite svårare att faktiskt gå till kassan. Här är man extremt noggrann med sin efterforskning och man jämför olika förslag fram och tillbaka. Så är det inte alls hemma i Irland, säger MaGee och skrattar.
Läget har hittills varit bra för varumärket. Det stora varuhuset gör att kunder hittar dit. Men MaGee ser en framtid där man kanske snarare har en butik i centrala Stockholm. Detta av flera anledningar men en av dem är de påtvingade öppettiderna i Solna.
– Vi är tre som jobbar här och butiken är öppen mellan 10.00 och 19.00. Det är långa dagar och det är egentligen inte alls vad vi behöver. Så vi får se, kanske blir det så att vi flyttar in till de centrala delarna av Stockholm där vi kan bestämma lite mer själva över våra öppettider.