Röhnisch med omsättningsrekord 2022

Efter ett alldeles lysande 2021 följer Röhnisch upp detta med ett ännu bättre 2022.

Under 2022 ökade Röhnisch omsättningen med närmare 10 procent, och slår därmed omsättningsrekord för andra året i rad. Detta samtidigt som lönsamheten fortsatt är god.

I januari 2020 tillträdde Emma Stjernlöf som vd för bolaget. Strategin som hon då implementerade, med en målsättning att växa både snabbt och långsiktigt för att till slut bli ett globalt ledande sportvarumärke har bevisligen fungerat.

2021 passerade Röhnisch för första gången 200 miljoner i omsättning. 2022 ökade alltså omsättningen med ytterligare tio procent, till närmare 222 miljoner kronor. Enligt Röhnisch kommer tillväxten från alla kanaler men främst från återförsäljarledet, där man återigen slagit införsäljningsrekord och lanserat varumärket i nya marknader och hos fler återförsäljare.

Varumärket har också nått en nivå som gör att de finns att handla hos NK Sport i Sverige, Illum i Danmark och klassiska golfbanor såsom St Andrews och Gleneagles. Golfsegmentet har varit en framgångsfaktor och kollektionen visar på tillväxt i flera marknader, såsom Frankrike, Storbritannien, Tyskland och Sverige.

”Att slå omsättningsrekord under vad många benämnt som ett av de mest utmanande åren i vår bransch är en stor bedrift. Vi ser nu resultatet av vårt hårda arbete, med utgångspunkt i en långsiktig strategi kombinerat med en lyckad varumärkespositionering. Jag är otroligt stolt över vad det här teamet har presterat,” säger Emma Stjernlöf, VD för Röhnisch.

Under de senaste två framgångsåren har Röhnisch bland annat lanserat en PMS-kollektion och detta följdes upp av kampanjen My Shape, som skapats för att utmana ”den dominerande bilden av en stark kvinnlig kropp” som präglar mode- och sportindustrin.
Dessutom har Röhnisch tagit kliv inom hållbarhetsarbetet och de har som mål att vara ett av de ledande varumärken när det kommer till kombinationen kvalitet och livslängd med hållbara material. 2022 bestod 87 procent av Röhnischs kollektion av återvunna och ekologiska material.

”Teamet har nått flera milstolpar i år och vi kommer fortsätta att lägga stort fokus på varumärke och hållbarhetsarbetet. Under 2023 är målsättningen att expandera till ytterligare marknader med stor tillväxtpotential, samt att kombinera en stark egen e-handel med utvalda återförsäljare. Röhnisch resa har bara börjat”, säger Stina Westerstad, styrelseordförande för Röhnisch.