Haglöfs håller fast vid Black Friday-strategin

Nix! Haglöfs kommer inte i år heller att delta i Black Friday. Outdoorvarumärket har sedan ett antal år hållit fast i sin strategi för att på så sätt värna om både deras anställda och planeten.

Nytt år och ny Black Friday. Men för Haglöfs skiljer sig den här fredagen på så sätt att man istället för att jaga kunder med låga priser stänger ner hela butiken. Outdoorvarumärket har varit mycket tydliga med att de inte vill vara med under en av årets största rea-dagar, precis som de valt att göra tidigare år. Anledningen är att de vill ta en position mot de miljömässiga och sociala konsekvenserna överkonsumtion inom modebranschen innebär.

Så det blir ingen realisation i samband med den stora rea-dagen.
– De sociala och miljömässiga konsekvenserna av Black Friday är helt enkelt för stora för oss att någonsin överväga att delta. Vi hoppas att våra mothandlingar i alla fall kommer att väcka uppmärksamhet kring problemen med överkonsumtion och systematisk rea som för oss i fel riktning, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Haglöfs stänger ner alla butiker och arbetsprocesser där det är möjligt och uppmanar istället sina anställda att spendera mer tid utomhus. I ett pressmeddelande skriver de också att modeindustrin skapar stor skada på miljön, då man medvetet har reor som en del av sin försäljningsstrategi. Haglöfs säger att företag idag producerar produkter specifikt för att reas ut på dagar som Black Friday, med målet att öka den generella försäljningen. Detta skapar överkonsumtion och ökad press på klimatet. Dessutom skapar dagar som Black Friday minskade produtionskostnader och minskade löner i produktionskedjan.