YMR Track Clubs pop-up-butik har öppnat – ”Ett test för oss”

Mitt i Stockholm har YMR Track Club startat sin egen pop-up-butik. Det är första gången som varumärket finns i en fysisk butik i egen regi.

På Linnégatan 4, precis intill Humlegården och med Stockholm Stadion några hundra meter bort, har YMR Track Club sitt huvudkontor. I samma lokaler har de nu också startat en butik. Den är visserligen inte helt permanent – initialt kommer den finnas fram till årsskiftet – men för grundaren av varumärket, Peter Häggstrom Lindecrantz, finns det inget att tveka på om de märker att butiken fungerar. Då kommer de öppna upp en permanent inrättning.
– Det här blir ett test för oss. ”Hur fungerar det med en egen butik, egentligen?” Det känns perfekt att köra i ett par månader och känna på hur det fungerar, säger han till Sportfack som tidigt under öppningsdagen besökte butiken.
– Det här är ett blankt papper och det tror jag är bra för oss. Jag tror vi kommer tjäna på att visa upp våra kläder någonstans. Vi får många frågor om var man kan prova våra kläder och nu har vi ett ställe. Fungerar detta kanske vi finns på fler ställen framöver. Vem vet.

Redan då hade de första plaggen sålts och en strid ström av gäster och kunder kom in för att se hur allt blivit. Och visst finns det något speciellt med en e-handel som öppnar en fysisk butik. Det brukar ju traditionellt fungera så att man går åt andra hållet. Även 2022.
– Ja, det här är ju lite av en bakväg. De flesta gör tvärtom men för mig har det varit ett hårt jobb från början att sätta en digital plattform. Det har gjort att vi nu kan leverera våra kläder till hela världen. Samtidigt har vi varit väldigt lokala på så sätt att många av våra kunder kommer från Sverige, ungefär 80 procent. Vi har, precis som alla andra, jättemånga utmaningar framöver men nu har vi två olika kanaler och det känns väldigt spännande.

Sedan tidigare har faktiskt YMR gått att köpa i ett fåtal butiker. Främst utomlands, detta trots att man knappt markandsfört sig mot andra marknader än den svenska. Enligt Peter Häggström Lindecrantz finns det många som är nyfikna på varumärket och då kanske främst från andra länder än Sverige. Detta då de har delar av sin tillverkning här i Sverige, vilket – lite förvånande – än så länge inte slagit igenom här hemma samtidigt som internationella kunder tycker det känns spännande och exotiskt.
– Idag har vi premiär för vår nya Ängsö-kollektion där allt görs i Sjuhäradsområdet. Tygerna har stickats och tillverkats här i Sverige och nya kollektionen är också sydd i Sverige. Det känsn verkligen jättekul att kunna visa upp det. Vi syr de flesta plaggen i Baltikum i vanliga fall men den här görs helt i Sverige och vi skapar fler och fler plagg som helt görs här i Sverige.

I lokalen spelas musik och kläderna hänger i olika sektioner. De korta löparshortsen, de långa strumporna och kläderna som ska användas till och från träningspassen. Vad butiken kommer generera i framtiden är fortsatt ett blankt papper. Men när vi frågar Häggstrom Lindecrantz om hur butikssatsningen ser ut om ett år är han positivt inställd.

– Man har ju ingen aning om någonting längre, säger han och syftar på världsläget.
– Men jag tror och hoppas att vi är nöjda med den här satsningen, att vi fått blodad tand och vill göra ännu mer. Riktigt vad det blir vet jag inte, vi får väl utvärdera det hela och se hur det går. Men jag är just nu så glad över att vi får träffa våra kunder. Vi kan visserligen få många svar online, men att ibland snacka med folk fysiskt … det är lite underskattat.