Heat Ready: ”Vi har bara börjat den här resan”

På kort tid har Inuheat skapat en lösning som möjliggör värme­förberedda plagg. Lösningen har nu potential att sätta en ny standard när det kommer till aktivt uppvärmda produkter. Heat Ready från Inuheat är ”Årets Innovation”.

2021 inleddes arbetet med att etablera Heat Ready som en funktion i plagg. Funktionen innebär att varumärken kan göra hudnära Heat Ready-plagg som är förberedda för aktiv värme. Användaren kan då själv välja när den vill ha aktiv värme genom att använda produkten tillsammans med Inuheats Powerpacks som säljs separat. Powerpacksen styrs antingen genom knapp på batteriet eller via appen som har extra funktioner.

 Vintern 2022 kom Heat Ready ut på marknaden genom flera varumärken i Europa och Nordamerika. Nu har man vunnit Gear of the Year i kategorin ”Årets innovation”.
– Shit vad kul! Det känns fantastiskt att vi lyckats nå ut med det här konceptet, ett nytt sätt att se på värmeprodukter, säger Tobias Palmgren, vd på Inuheat.

 Precis som andra ingredient-brands försöker Inuheat att skapa ett mervärde för andra varumärken. Redan idag finns Heat Ready-funktionen hos flera olika varumärken och produkttyper. Fler är på ingång inom till exempel workwear och cykling.
– Det känns som att vi börjar lyfta. Vi har bara börjat den här resan och ser redan hur den fortsätter växa framöver. Potentialen är enorm, säger Palmgren.

Genom att separera elektronik och textil har man med Heat Ready skapat en ny möjlighet för varumärken att fokusera enbart på att sälja sina textila produkter utan att behöva hantera elektroniken. Något som visat sig vara väldigt uppskattat hos många.
– Köper man exempelvis en Hestra-handske som är Heat Ready kan man därefter köpa en Heat Ready-strumpa från Seger och använda samma batteri där, vilket skapar en enorm fördel för användaren.
– Vi gör att varumärken får en mer fördelaktig textilprodukt eftersom varken de själva eller konsumenten behöver köpa ett Powerpack varje gång.

Hur ser planen ut ­fram­över?
– Vi vill att så många som möjligt ska kunna vistas längre i kalla miljöer med ökad komfort och välbefinnande. Nu handlar det om att få ombord fler varumärken. Vi arbetar också intensivt för att tillgängliggöra elektroniken på fler inköpsställen.
– Vi vill också nå ut mycket bredare. Heat Ready-funktionen är perfekt inom all vistelse i kalla miljöer, inte enbart för arbete eller sport utan kan även vara bra när du går ut med hunden eller sitter på en idrottsplats som åskådare. Vår resa har precis börjat. Nu är målet att fortsätta växa och att bli Årets Innovation i Sportfack är ett fantastiskt bevis på att vi gör rätt, säger Palmgren. 

TIDIGARE VINNARE
2021Recco
2020Monolits benskydd
2019Ortolab
2018Marsblade
2017Burton Step On
2016Sea to Summit X-pot
2015Black Diamond Jet Force
2014Oakley Prizm
2013Mips
2012Fischer Soma Vacuum
2010Flybikes Cobra Tube
2009Ecco Biom
Spot
Flex’n Grip
2008Puma Swing GTX
Salomon Custom Shell
Speedo LZR

Relaterat företag i Sportregistret

  • HESTRA

    HESTRA är ett svenskt familjeföretag, grundat i Småländska Hestra 1936, som designar, tillverkar och säljer kvalitativa handskar. Varumärket erbjuder ett brett sortiment av olika material, allt från klassiska skinnhandskar till mockahandskar och svinskinnshandskar. HESTRA utvecklar alltid handskar med största fokus på kvalitet och dig som användare; den professionella utövaren, vardagsmotionären, den modemedvetna kunden och dig där emellan.