Svenska B2B-lösningar för sportbetting går fortsatt starkt

Över fem år har gått sedan den nya spellagen infördes och den spelmarknaden fortsätter att gå starkt. Under fjolåret omsatte spelbolag med svensk licens en total på över 27 miljarder kronor, men då inkluderas inte framgångsrika B2B-lösningar.

ANNONS. Innehåll från Paf och inte en artikel från Sportfacks redaktion.
Åldergräns: 18 år för spel online och 20 år för att besöka fysiskt kasino. Spelar du för mycket? Besök stödlinjen.se.

Den 1 januari 2019 ritas den svenska spelmarknaden om från grunden. Då blev det möjligt för icke-statliga aktörer, internationella så väl som nationella, att öppet bedriva spelverksamhet riktad mot svenska spelare online. Sedan dess har hundratals aktörer visat intresse för att ansöka om de statligt utfärdade licenser som krävs för att få vara aktiva på den svenska marknaden.

Syftet med detta var att återta kontrollen över en skenande marknad och skapa en trygghet hos svenska spelare, som ska känna sig lika säkra hos en ny aktör som när de spelar casino online på Paf – ett av världens första och mest anrika digitala casinon.

Omsatte över 27 miljarder kronor 2023

Att ansöka om svensk licens kostar hundratusentals kronor och då är det inte säkert att spelbolagen blir godkända. Varje hemsida de ansöker om måste nämligen leva upp till flera högt uppsatta krav som rör allt från hantering av användardata till hur de marknadsför sig till nya och befintliga spelare. De måste också tillgodose sina kunder med olika självhjälpsverktyg, som är till för att främja hälsosamt spelande. Exempelvis måste alla kunder ange beloppsgränser för hur mycket de kan spendera.

Under fjolåret omsatte de licensierade spelbolagen över 27 miljarder kronor, vilket är en minskning med 1 procent i jämförelse med omsättningen 2022. Nyligen publicerade Spelinspektionen, som är den myndighet som ansvarar för den svenska spelmarknaden, en ny rapport som visade att de svenska spelbolagen omsatte en total på 6,7 miljarder kronor jan-mars 2024, det är en ökning med 1 procent jämfört med motsvarande period under föregående år.

B2B-lösningar är inte inkluderade i totalen

Samtidigt som en årlig totalomsättning på 27 miljarder kronor är imponerande nog i sig, är det inte en representativ bild för hur mycket spelmarknaden faktiskt omsätter. Siffran avser endast hur mycket spelbolagen omsätter och tar inte hänsyn till själva spelutvecklarna eller de spelbolag som tillgodoser B2B-lösningar.

För den som inte vet, är B2B en förkortning för business-to-business, vilket i detta fall kan innebära olika system som de olika spelbolagen använder sig, exempelvis för att kunna erbjuda sina kunder livebetting – dvs möjligheten att spela på en match medan den pågår – eller en uppsjö av slotspel.

Sedan spelmarknaden omreglerades har flera av dessa aktörer sett en stark tillväxt, exempelvis aktiefavoriten Evolution, som har gått upp med 500,65 procent de senaste fem åren och som fokuserar just på sportbetting. Den senaste året har däremot svenska Evolution mått motgång och backat med 18 procent. I dag kostar deras aktier 1 104 kronor/styck. En svensk aktör som däremot fortsätter att gå starkt är Gaming Innovation Group, som enligt Avanza har sett en tillväxt på 123,64 procent de senaste fem åren och har gått upp med 20 procent bara i år. Deras aktier har nu ett värde på 29,7 kronor.

Hur det kommer att gå för B2B-aktörerna inom sportbetting under årets gång, återstår att se men sett till att omsättningen hos spelbolagen pekar uppåt är en fortsatt tillväxt långt ifrån omöjlig. Inte minst då sommaren fortsätter att bjuda på flera stora sporthändelser och intresset för damfotboll fortsätter att öka.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="33800" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]