Outdooråret 2022 präglades av toppar och dalar

När kriget bröt ut exploderade intresset för prepping – och så även vissa friluftsprylar. Men det var inte alla som gynnades av det nya omvärldsläget.

Outdoorbranschen har hittills gynnats enormt under de senaste åren av olika kriser. Först under pandemin, då folk var i skogen i stället för i shoppingcenter. Senare under den preppingvåg som drog fram i samband med krigsutbrottet i Ukraina. Men året präglades samtidigt av en del osäkerhet och stora klyftor mellan de varumärken som gick starkt, och de varumärken som hade det mer kämpigt. Trangia till exempel presenterar en omsättningsökning på nästan 57 procent från året innan, och jämfört med 2019 har de ökat med 287 procent. 

– Ja, det har ju gått ganska bra. Men det är klart roligare att sälja stormkök till dem som är ute i skogen för att grilla korv, än till dem som vill preppa sig för krig, säger Trangias vd Magnus Rydell. 

En förklaring till deras dramatiska ökning är att de har startat en egen webbhandel. De omsättningssiffrorna rapporteras till stor del som deras svenska verksamhet eftersom den utgår från Sverige. 

Undantaget är de länder som beställer extra stora volymer. Magnus Rydell berättar att 70–80 procent av bolagets totala försäljning går på export och detsamma gäller webbhandeln. 

– Nu ser vi en viss avmattning, men vi får komma ihåg att det är från oerhört höga nivåer. I det långa loppet så jobbar vi efter att bygga bolaget i fortsatt expansion. Det finns fortfarande enormt många marknader som vi inte finns på, och det bådar gott. 

På kortare sikt så är de inställda på att utveckla sitt produktsortiment. 

– Det är kanske inte det vi varit mest kända för hittills, men det kommer bli en allt viktigare del i vår väg framåt. Vi har anställt tre produktutvecklare, så nu har vi tre ingengörer som jobbar heltid med att utveckla våra produkter. 

På sidan av svenska varumärken som ökar omsättning så får de sällskap av bland annat Brav. Efter att ha öppnat två stycken Lundhags Brand Stores på bara ett par månader så förväntar de sig att deras omsättning kommer att fortsätta öka. Men anledningen till att det gick bra år 2022 går inte att sammanfatta i en enskild orsak: 

”En del härrör utetrenden, en annan del är att fler användare sätter hållbarhet som en viktigt faktor vid köp, vilket har medfört att fler konsumenter hittat oss”, skriver Patrik Strand på Brav i ett mejlsvar. Men han meddelar att det inte bara är varumärket Lundhags som bidragit till siffrorna: 

”Vi ser en ökning på alla våra varumärken, både inom outdoorsegmentet och inom skidsegmentet”.

Alla leverantörer ökar dock inte sin omsättning. På andra sidan hittar vi bland annat Pinewood som kliver tillbaka något efter guldåret 2021. Men jämfört med prepandemiska år 2019 så ökar de fortfarande i omsättning, och vd Bengt Rimark är inte överdrivet bekymrad över årets omsättningsresultat. 

– Föregående år var ju marknaden dopad. Tittar vi på hela processen så ser vi att vi gick ut ur en säsong där det var tjockt med lager i hela Europa, inklusive Sverige. Vi kom ut starkt i införsäljningen och vi är jättenöjda med det här resultatet. 

Den kraftiga omsättningsökningen från 2019 på 32 procent kommer gagna dem nu när tiderna har blivit mer osäkra. 

– Våra återförsäljare har en stor tilltro på året men man vågar inte jobba lika mycket med förorderköp utan förväntar sig göra kompletteringar under säsong. Jag tror att man brände sig på de höga förväntningarna som fanns tidigare, säger Bengt Rimark. 

Längst ner på listan över omsättningsförändring hittar vi Moxter AB som bland annat levererar tyska Meindl­kängor till den svenska marknaden. 2021 gjorde de ett toppresultat med en omsättning på 65 miljoner kronor, men i år kliver de tillbaka närmare 2020 års siffror på 41 miljoner. 

– Vi trodde att 2022 skulle bli ett mer normalt år, men sedan kom kriget och allt vad det innebar – och vi såg en enorm minskning i efterfrågan. Till stor del består vårt tapp av leveransförseningar tillsammans med fler avbokningar från återförsäljare, säger bolagets vd Anna Moxter. 

Det nya konjunkturläget har hittills slagit hårt, då de är vana vid att få fler kompletteringsorder under säsong än vad de hittills har fått i år. 

– Många har väldigt höga lagersaldon just nu, 2022 beställde man mycket på förorder. Eftersom konsumenterna är väldigt försiktiga just nu så har man inga behov av att fylla på lagren. 2023 blir troligtvis ännu lägre än 2022. 

– Men det är bara att vänta och se. Det är tråkiga tider just nu men jag tror och hoppas att outdoor står sig bra. Det ska bli väldigt intressant att se om det blir hemester den här sommaren när vi har mindre pengar i plånboken, säger Anna Moxter.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29664" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]