Ur ett konsumentperspektiv är Fjällräven det mest hållbara varumärket. Ett värde som förstås inte ska underskattas.
2023 års upplaga av Sustainable Brand Index har avgjorts och för fjärde året i rad har Fjällräven rankats högst i kategorin ”Clothes and Fashion Brands”. Totalt har 80 000 konsumenter i åtta länder varit med i analysen som inkluderar nära 1 600 varumärken i 36 branscher inom hållbarhet. Målet med den oberoende studien är att få reda på hur hållbara varumärken uppfattas av konsumenter.
– Starka friluftsvarumärken kan inte överleva idag utan solida metoder för sitt hållbarhetsarbete. Det är oerhört uppmuntrande att det arbete Fjällräven lägger ner ses och värderas högt av konsumenterna, säger Martin Nordin, Executive Chairman på Fenix Outdoor.
I ett pressmeddelande försöker Fjällräven sammanfatta vad de själva gör för att ta täten inom hållbarhet. Det är förstås mycket som görs men för att sammanfatta vill varumärket trycka på att den viktigaste aspekten, enligt dem, är produkter med lång livslängd.
”Fjällräven har blivit välkänt för kläder och utrustning med tidlös design för livslångt slitage, i material som är tuffa, hållbara och enkla att reparera. Företaget utbildar också sin globala gemenskap av friluftsentusiaster om hur man tar hand om sin utrustning genom “care and repair” och anordnar event i butik som blir allt mer populära”, skriver de i ett pressmeddelande.
– Vår vision är att vara det mest hållbara premiumvarumärket för friluftsutrustning i världen, så vi är glada över att konsumenterna litar på varumärket Fjällräven och våra ansträngningar för att driva hållbar innovation och sätta strikta regler för oss själva för att utveckla nya hållbarhetsstandarder. Svenska konsumenter är kända för att värdesätta hållbarhet särskilt högt, så att bli erkänt som ett branschledande varumärke i Sverige visar att vi går i rätt riktning, säger Martin Axelhed, VD på Fjällräven.