Stadium och Friends vill ”rädda det lekfulla” i sporten

I ett pressmeddelande meddelar Stadium och Friends att de vill uppmärksamma hur ”stress och press” får barn och unga att sluta med sin idrott alldeles för tidigt. Tanken är att ”rädda det lekfulla” i sporten. Enligt Stadium och Friends lämnar många barn sina favoritsporter redan i 11-årsåldern, ofta på grund av stress och press från…

I ett pressmeddelande meddelar Stadium och Friends att de vill uppmärksamma hur ”stress och press” får barn och unga att sluta med sin idrott alldeles för tidigt. Tanken är att ”rädda det lekfulla” i sporten.

Enligt Stadium och Friends lämnar många barn sina favoritsporter redan i 11-årsåldern, ofta på grund av stress och press från omgivningen. Kampanjen porträtterar idrottande barn i pressande situationer och är tänkt att fungera som en ögonöppnare och diskussionsstartare.

Simhoppande flicka i kampanjens huvudfilm

Huvudfilmen handlar om en liten tjej som ska hoppa simhopp men väljer att avbryta. I sociala format får vi se olika situationer från barnens synvinkel, där de på grund av tuffa kommentarer väljer att lämna sin sport.

Kampanjen kompletteras av informationsmaterial för ledare, tränare samt hälsningar från kända profiler som berättar om hur leken och lusten drivit dem att fortsätta hålla i sitt aktiva liv. Oavsett nivå.

– Missionen är att inspirera till ett aktivt liv, det är det som hela tiden driver oss på Stadium. Eftersom det finns barn som slutar med sin idrott på grund av att de känner för mycket press så vill vi uppmärksamma det och tillsammans med våra partners fortsätta jobbet med att skapa bättre förutsättningar för alla de som vill vara aktiva, säger Pino Roscigno, Commercial & Brand Director på Stadium i pressmeddelandet.

”Träningen och tävlingen ska vara en trygg och rolig plats”

Stadium och Friends har ett långtgående samarbete som sträcker sig ända tillbaka till 2004, men det är första gången de gör en större kampanj tillsammans.

– Träningen och tävlingen ska vara en trygg och rolig plats för barn! Att många barn slutar idrotta redan i 11-årsåldern är något vi vill uppmärksamma och en trend vi vill hjälpa till att vända. Vi är otroligt glada och stolta över att i den här kampanjen uppmärksamma den här viktiga frågan tillsammans med vår partner Stadium, säger Camilla Winberg, Partnerskaps- och Insamlingschef på Friends i pressmeddelandet.

Inom ramen för kampanjen kommer Stadiums samarbete med hela 1600 idrottsföreningar att aktiveras. Besök https://www.sportfack.se/ för mer sportrelaterad läsning.