Så funkar tredjepartslager: ”Ska upplevas som andra sidan väggen”

Hur distributionen fungerar kan betyda allt för relationen mellan distributör och återförsäljare. Men vad gör man om resurserna inte räcker till för att ta hand om lagret själv?

Alla som sysslar med att sälja prylar startar någonstans, och går det bra så möts du förr eller senare av ett angenämt problem: Du växer ur dina lagerlokaler. Om du dessutom känner att logistik och orderhantering börjar bli moment som tar upp lite väl mycket av din dyrbara arbetstid, så kan det vara läge att köpa in tjänsten av någon. Vi har pratat med Logpart, en logistikpartner som erbjuder ett tredjepartslager i Västervik. 

– Många av våra kunder upplever oss nästan som en del av deras egen organisation, de känner att vi finns så nära till hands. Och så ska det vara, vi ska upplevas som att vi är på andra sidan väggen bara, säger Jakob Nelson, vd på Logpart.

Vi träffas på Ispo i München, en virvlande gryta av möjligheter för en logistikpartner. De började sin verksamhet helt inom sportbranschen, då grundaren Ragnar Larsson drev ett lagerföretag för Reebok. Men när sportjätten flyttade till Malung så valde han att stanna kvar och starta Logpart. I dag är företaget mycket mer än sport och de har stora lager för alltifrån baby­grossisten Reirei till Active Brands Group och Granitbiten. 

– Vi sköter den fysiska logistiken. Våra kunder är oftast grossister eller distributörer, och för att de ska kunna utveckla och odla sin business så lägger de sitt fysiska lager hos oss. Vi ser till att grejerna kommer i rätt antal, rätt produkter, på rätt plats i rätt tid, säger Jakob Nelson.

Plock och pack till detaljhandeln, det vill säga B2B, är omsättningsmässigt den största affären för Logpart, men det är inte det enda de gör. 

– Vi kör också rena e-handelsflöden, samt att det blir allt vanligare bland våra B2B-kunder att parallellt erbjuda även ett e-handelskoncept. Vi har väldigt nöjda kunder med ofta många års samarbeten bakom oss.

LÄS MER: Haglöfs stora lagerflytt – gått från 8 000 till 18 000 kvadrat

Han är här tillsammans med ägarpartnern Christer Larsson och hemma på lagret i Västervik får de se branschens svängningar från första parkett. När det går bra så åker varorna ut fort. När det stagnerar så är det de som tar hand om de överfulla varulager som alla pratar om just nu. 

– Nu vet vi att konjunkturen är på väg att vika, och det kommer troligen visa sig mer efter vintern. Vi har dock inte påverkats nämnvärt och hoppas att vi är mindre sårbara som har många olika kunder och bred varumix.

En styrka som de ser är att de äger sina egna lokaler. Drygt 12 000 kvadratmeter har de till ungefär 25 kunder, vilket också räcker till för att hyra ut yta till externa verksamheter. Men de tror också att deras egen storlek är en styrka när tiderna blir tuffare, eftersom de har valt att vara ett manuellt lager och inte siktar på de mer storskaliga automatiska lösningarna som också kostar enorma summor att implementera. 

– Vi vill ju vara kostnadseffektiva och tillföra kunden värde. Att kunden kan fokusera på sin core-business. Vi har god förmåga att balansera kostnadssidan om konjunkturen viker. Vi har inte de där stora fasta kostnaderna som står och tickar i till exempel automation och ståtliga lagerhallar. 

– Sedan har vi en tillväxtplan. I år omsätter vi cirka 30 miljoner, och siktar på en tillväxt med ytterligare 50 procent de närmsta tre åren med god lönsamhet. Men att vi växer behöver inte innebära att vi måste ha tillgång till särskilt mycket större ytor. Det finns till exempel kunduppdrag med artiklar som tar minimal yta med ett relativt sett större tjänsteinnehåll.

Henrik Bolander och Thomas Breding från Granitbiten i mitten, tillsammans med Christer Larsson och Jakob Nelson. Foto: Elinor Karlin

I myllret på Ispo så dyker just Thomas Breding från Granitbiten upp. Granitbiten är en av Logparts långvariga kunder och Thomas Breding väljer att helt oannonserat bekräfta de positiva sidor som duon från Logpart precis berättat om sig själva. 

– Vi har många andra kollegor i branschen som har gjort samma resa, och det är rätt få som blir nöjda när de byter till tredjepart. Det är en enorm risk man tar, säger Thomas Breding. 

Komplimangerna haglar faktiskt. De är flexibla, håller koll och hör av sig om något inte stämmer. När det kommer stora leveranser så har de resurser att rycka fram ur bakfickan. Thomas Breding och hans kollegor besöker lagret väldigt sällan  – det funkar helt enkelt så bra att de inte behöver åka dit. 

– Men när vi hade lagret själva, då hade vi alltid en känsla. Hur mycket volym är det? Börjar det ta slut? Här är något konstigt med en förpackning! Det tappar man helt, även om det faktiskt är ett mycket mindre problem än vi trodde. Kanske för att vi har ett bättre affärssystem nu. 

Då var de mycket mindre men väldigt expansiva. När lagret stod i en 20-fotscontainer på trottoaren så insåg de att det inte funkade längre. Men att ta steget till en tredjepartslösning var inte självklart. 

– Vår största skräck och fördom om lagerhotell, det är att man kommer hamna någonstans där det byts personal hela tiden. Det kan vara robotar, eller ständigt nya medarbetare som jobbar där. Kostnaden att ha ett lager som inte fungerar – det är oöverskådligt. Det kan sabba relationen med en kund för evigt.

De har sett det själva, genom sina huvudmän i Europa som själva använder sig av tredjepartslösningar. Därifrån kan det komma en enda produkt levererad i en flyttkartong. 

– De tänker ju inte ens. Vi vill ha ett lager där personalen har sådan koll att de ringer när det kommer in en konstig order. Att vara på Logpart är som att ha ett eget lager fast man har ett tredjepartslager, det är den känslan vi har.

LÄS MER: Postnord ska minska luftskickandet

Nyckeln till att kunna leverera den servicegraden är enligt Jakob Nelson just personalen. Totalt är de 13 personer, och flera i personalen har varit på företaget i 30–40 år. Det gör också att de kan ta ett personligt ansvar varje kunds lager, och det kommer inte vara ett alternativ för dem att skala upp till helautomatiska lösningar liknande de som används på de stora logistikanläggningarna. De stora e-handlarna skickar tusentals sändningar per dygn, och de kräver helt enorma lager för att hantera sina flöden. Här hamnar Logpart i skugga. Samtidigt är jättesystemen känsliga, där problemen snabbt får exponentiell skala. 

– Vi har nischat oss för de lite mindre och medelstora uppdragen. Det finns helt klart efterfrågan på hög servicegrad och tillgänglighet, kompetens och flexibilitet. Västervik är kanske inte riktigt det man tänker som ett nav för logistik. Vi har dock ett antal e-combolag och övriga fraktvolymer i vår närhet som skapar goda fraktmässiga förutsättningar. Samt att vi har andra konkurrenskraftiga fördelar att inte ligga i logistikklustren.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Active Brands Group Scandinavia AB

    The Active Brands Group Scandinavia AB (ABG) är ett House of Brands som fokuserar på att ta innovativa produkter inom sport och hälsa med en global potential. Bolaget grundades 2015 ...

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="29610" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]