Max Garden AB har bytt namn till OutdoorGruppen. Detta för att bättre in i deras nya arbetsuppgifter. För efter att ha blivit en organisation för cykelhandlare tar de nu siktet på vinteridrotten.
Branschutveckling Max Garden AB har genomgått en ganska så stor förändring senaste tiden. Till en början arbetade Anders Sundqvist, vd på OutdoorGruppen, med att driva en servande fackhandelskedja inom skog och trädgård. Ganska snart fick man en fråga från några butiker som sålde både skog- och trädgårdsprodukter samt cykelprylar.
De här butikerna ville ha hjälp av en organisation för att beställa hem produkter, precis som man kunde göra med trädgårdsprodukter om man var med i Max Garden.
Sundqvist, som under väldigt många år arbetat inom sportbranschen, kom senast från Sportringen – vilket innebar att han hade bra koll på cykelindustrin. Detta gjorde att han gärna tog över driften av Tvåhjulsmästarna, som då var en ekonomisk förening.
Det är den visserligen fortfarande, men nu är varumärket upphandlat och en del av den lilla koncern som nu skapats. I och med detta hade ett nytt ben att stå på växt fram. Ett tredje ben är just nu på väg att etablera sig.
De butiker som sålde cyklar på sommaren, men som befann sig i skidmiljö, ville också ha hjälp med upphandling av produkter på vinterhalvåret. Detta innebar att Tvåhjulsmästarna nu hade medlemmar som också ville ha skidprodukter – vilket förstås inte alla cykelbutiker är i behov av.
– Därför tog vi beslutet att starta upp ett tredje ben och så flyttar vi över de leverantörerna som är intressanta för de här butikerna från Tvåhjulsmästarna till Outdoorgruppen, säger Sundqvist när Sportfack pratar med honom.
Outdoorgruppen, ja. Så heter numer Max Garden AB, då man helt enkelt har en så pass mycket större kundportfölj än man haft tidigare. Ett namn som speglar deras affärsidé och verksamhetsinriktning.
– Det vi vill skapa är en organisation man som fristående butik kan gå med i och känna att man får ett bättre pris.
– Och det vi också gör, som skiljer sig ganska mycket, är att vi tar fullt betalningsansvar. Så leverantörerna får bara oss, Outdoorgruppen, som kund. Det gör att vi kan garantera att de får betalt. Det ger lite längre betalningsvillkor och till viss del ett lägre pris, förklarar Sundqvist.
För enskilda butiker kan det här vara helt avgörande om de kan ta in vissa varumärken eller inte. Vissa leverantörer kanske inte riktigt ser att arbetet är värt det med ytterligare en liten fristående butik. Nu kan man genom Outdoorgruppen nå alla.
Anders Sundqvist förklarar att det är butikerna som är med som äger Outdoorgruppen. Alla som vill vara delägare får vara det. Man kan också vara med utan att vara delägare. Det här gör att man inte har några vinstintressen centralt, utan istället delar ut alla pengar som bonusar – till de som väljer att vara delägare.
– Alla har lika mycket att säga till om. Poängen är att den som är med får vara en del i en central organisation som jobbar med förhandling mot leverantörer. Man kan också vara med i ett sortimentsråd, sådana har vi inom skog och trädgård. Även cykel och snart även inom skidåkningen.
– Det vi kan erbjuda är hjälp med inköp, förbättrade fraktavtal, bättre betalningstider och så kan vi bistå lokalt med marknadsföring.
Hur många är ni som jobbar på OutdoorGruppen idag?
– Vi är fem idag och har inga större ambitioner att växa internt. Vi vet ju att om vi växer internt så blir det högre overhead-kostnad. Det gör i sin tur att vi måste ta mer betalt av butikerna eller utbetala mindre bonus, vilket vi ju inte vill göra. Vi ska gynna våra butiker så mycket som möjligt.
Så nästa steg är att ta in fler skidbutiker in i OutdoorGruppen?
– Jag har inte velat gå ut till några butiker innan jag haft allting på plats. Men avtalen börjar landa, de är i princip klara. Det är ett par till som jag vill knyta till mig. Men jag känner idag att vi har tillräckligt bred bas.
– Redan innan jag börjat med detta har två handlare hört av sig efter att ha hört om vårt projekt ryktesvägen. Så två butiker är redan klara. Målsättningen är 20 butiker knutna till oss i år.
Flera stora leverantörer har redan skrivit på med Outdoorgruppen för att vara en del av deras skid-ben. Tack vare de två övriga benen har man också inte speciellt bråttom att få det här att fungera. Outdoorgruppen går runt redan idag och det man skapar nu är bara en extradel till helheten.
– Säg att vi mot förmodan bara hamnar på tio butiker i år. Då har vi inte misslyckats. Då har vi tio butiker som vi kan hjälpa i det här och bygga vidare med. Vi har ingen brådska, säger Anders Sundqvist.