Så ska Treedy’s förenkla shoppingupplevelsen

Konsumenter får en tjänst som förenklar e-handeln med mer exakta mått. Varumärkena får värdefull data för framtida plagg. Treedy's är värdefull för många inom branschen.

E-handel innebär för många en evig kamp mot returer. Konsumenter har fått som vana att beställa flera storlekar, behålla den som passar bäst – och skicka tillbaka de icke-önskvärda.

Det här innebär enorma ekonomiska kostnader för handlare. Och att handla kläder online innebär också en annan problematik. Många vet inte vilken storlek de egentligen ska ha, så då blir det inget köp alls. 

Detta är förstås inte heller bra. Men vad kan man göra åt saken? Treedy’s menar att de nu har kommit med en lösning både för fysiska butiker och e-handeln. 

Det belgiska bolaget har tagit fram en lösning där man som konsument 3D-skannar kroppen. Detta utan att man som konsument måste klä av sig. Nu till en början kan man göra detta i de scanners Treedy’s fått placera ut med butiker som de samarbetar med, eller manuellt lägga in sina mått i deras app som går under namnet FitsBest. Men snart kommer man också kunna göra scanningen direkt via deras app i telefonen. 

Det här gör alltså att man som konsument kommer ha full koll på vilken storlek man ska ha, beroende på vilket plagg och varumärke man köper. Och som varumärke och butik får man också ovärderlig information. Helt plötsligt kommer en databas skapas där man kan se mönster i hur våra kroppar ser ut. 
Peter Thörngren jobbar egentligen med annat. Men när han hittade Treedy’s via LinkedIn kände han direkt att det här var något han ville hoppa på. Nu arbetar han visstid med företagets affärsutveckling och då främst i Skandinavien. Thörngren berättar att Decathlon nu har hoppat på det här och att man kommer kunna både skanna sin kropp och använda sig av appen i deras butiker – för att därmed veta exakt vilken storlek man ska köpa.
– Företaget har sin egen patenterade, AI-funktion som är tränad på tusentals olika människors kroppar. Och att kunna skanna med kläderna är verkligen viktigt för att fler ska använda sig av tjänsten. Felmarginalen ligger just nu på två procent, så det är extremt pålitligt, säger Thörngren till Sportfack.

I dagsläget är Decathlon en av de flitigaste användarna av tjänsten. Men Treedy’s har också samarbeten med Zalando och Amazon. Nike använder tjänsten också men i lite andra syften. De har scannat ett stort gäng basketspelare och sedan efter den datan utvecklat specifika kläder för deras basketsegment. Det här är dock inte det ursprungliga användningsområdet. Thörngren berättar att den tredje fördelen med tjänsten, utöver att användare enklare hittar rätt storlek och att varumärken får data att använda sig av, är miljön. 
– Det här gör att man minskar returgraden. Det vet vi alla är en väldigt stor kostnad och en stor maskin att hantera för varumärken inom både e-com och fysisk handel. Det här bidrar till att hela industrin minskar det globala avtrycket. 

Målet för Treedy’s är nu att nå ut till så många konsumenter och varumärken som möjligt. Företaget tittar på att öppna scannings-center i shopping-malls. Samtidigt är det inte slutmålet, utan istället att konsumenter använder sig av appen för att därmed samla in sin data och förenkla deras köpprocessen samt minska felköpen på grund av storlekarna. 
– Målet i år är också att ta kontakt med större varumärken och förhoppningsvis kanske vi ska få till något innan året är slut. Det är inte så många månader kvar men jag har hittills pratat med två varumärken och de var båda väldigt intresserade. Det här är något som ligger rätt i tiden och är även något som hjälper dem.