Norsk-spanska Nnormal siktar på Sverige

Nnormal, ett nytt spansk-norkst varumärke, har tagit sikte på Sverige. Efter att under hösten 2022 lanserat sin första kollektion har de som ambition att se kommande kollektioner i svenska butiker.

Kilian Jornet, en av världens mest kända trail- och bergslöpare, har lanserat sitt eget varumärke. Efter att ha lämnat sitt samarbete med Salomon har Jornet nu skapat Nnormal tillsammans med skoproducenten Camper.

Namnet är en sammanslagning av Norge och Mallorca. Uppe i norr har skorna testats för att klara av den vildaste naturen och designen har skapats på den spanska ön.

De första skorna har nu nått norska butiker och målet är att så sakteliga ta sig in på den svenska marknaden. I den första lanseringen hittar vi terränglöparskor i flera modeller och kläder både till själva löparturen och stunderna däremellan.
– Vi har samma värderingar och samma motivation att starta det här projektet. Vi är överens om att vi behöver ett nytt sätt att tänka och agera när det kommer till miljöutmaningar och utomhusaktiviteter, säger Jornet om att introducera det nya varumärket.

Det nya sättet att tänka på inkluderar bland annat att ge konsumenter fullständig insyn i hur produkter produceras. Man ska med transparens berätta om Nnormals miljömässiga ansvar och roll i sociala frågor. Målet är att undvika överkonsumtion genom att erbjuda produkter med hög kvalitet och lång livslängd.
– För att minska vårt fotavtryck måste vi arbeta med olika material, och söka nya sätt att designa utrustningen så att den är lättare att reparera eller återvinna. Det är en stor och svår uppgift, men det är det som motiverar mig och teamet på Nnormal att arbeta med det här projektet.

Kilians och Campers gemensamma värderingar och filosofi är  att inspirera människor till att njuta och respektera naturen med äkthet. Och uppdraget tar de sig an genom att skapa tidlös, funktionell och användbar utrustning.
– Att bygga ett nytt varumärke är alltid ett spännande äventyr, även om vi är medvetna om alla utmaningar vi kommer att möta, säger Miguel Fluxa, VD för Camper och fjärde generationens skomakare.
– Vi är en stolt partner i det här projektet, och att kunna göra något sådant här med någon som Kilian är verkligen unikt. Att kombinera hög produktprestanda med en stark personlig övertygelse om socialt och miljömässigt ansvar resonerar väl med vårt DNA. Kilian tillför sin expertis inom produktutveckling och sin syn på ett mer hållbart friluftsliv, medan Camper tillför innovation, expertis och kunskap om hur man gör skor.

Nnormal släppte sin första kollektion under hösten 2022 genom att lansera två skomodeller, Kjerag och Tomir tillsammans med ett antal klädesplagg. Sedan dess har det tagit fart. Digitalt är Nnormal nu tillgängligt i över 100 länder och skorna säljs dessutom i mer än 250 butiker världen över.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...