Efter fem framgångsrika år – Nu säljs second hand-butiken

När Tracks Recycle verkligen har börjat blomstra väljer de fyra ägarna att göra annat. Därför är den populära butiken nu till salu.

Sport- och outdoor-nischade second-hand-butiken belägen i Majorna, Göteborg, har sedan starten för fem år sedan varit med om mycket. De fyra grundarna hade då ingen större erfarenhet av second-hand-världen även om de arbetat med produkterna på annat sätt, och dessutom hade alla ett stort intresse för skidåkning och att vara ute i naturen i allmänhet. Johanna Oxling var en av de fyra grundarna. När Sportfack talar med henne medger hon att det är med visst vemod nycklarna nu ska byta ägare.
– Ja det är ju lite tråkigt att vi ska sälja. Vi har varit igång ganska så länge nu och det har gått så himla bra från start. Men jag och min sambo ska flytta till fjällen och de andra två vill göra något annat. Så då är det svårt att driva butik helt enkelt, säger Oxling.

Mycket har hänt under de senaste fem åren och Tracks Recycle har legat bra i tiden. Covid, som till en början såg ut att sätta käppar i hjulen för handeln, gjorde att butiken istället hittade helt nya kunder och man fick se försäljningen öka lavinartat. Johanna Oxling berättar att intresset för second-hand också ökat, inte bara intresset för sport- och outdoor.
– Absolut! Second-hand har ju alltid funnits det är liksom inget nytt. Men att ha ett så inriktat sortiment som vi har, har ju inte varit så vanligt.

Till en början hade man som en så nischad second-hand-butik svårt att få in rätt sortiment. Affärsidén går ut på att man lämnar in premiumprodukter som inte längre används och att man delar lika vid försäljning. Målet med Tracks Recycle har alltid varit att sälja bra kvalitativa prylar för att på så sätt ha produkter i butiken som fungerar även vid ett ägarbyte. Oxling berättar att det tog lite tid att få kunderna att förstå detta.

– I början var det lite svårt. Det var inte helt lätt att få folk att förstå hur konceptet fungerade och att få in bra, kvalitativa, prylar som hade mycket kvar att ge.

– Men vi har alltid vetat vad vi vill få in och sälja. Det är ju ett väldigt tydligt koncept. Nu har folk lärt sig vad vi vill få in och vi har jättemånga stammisar som kommer in om och om igen med olika grejer. Vi får faktiskt också en hel del saker skickat till oss som man vill få sålt här, vilket vi tycker är väldigt roligt.

Och succén har inte gått obemärkt förbi. Oxling berättar att flera personer, forskare och andra butiksägare bland annat, varit i kontakt med dem för att höra hur de får saker och ting att gå runt och fungera, ett fint betyg för att man har något bra igång. Ändå är det alltså dags att sälja.


– Ja det är lite trist att sälja just nu på så sätt. Det går ju så himla bra, det går också bättre och bättre och vi får fler och fler kunder. Det känns som vi blomstrar just nu och vi har nog aldrig haft inne så mycket bra kvalitativa, prylar som nu.

– Vårt kommissionslager har aldrig varit värt så här mycket. Men samtidigt så vill vi nu göra något annat och där är svårt att tajma när man ska sälja. Men det känns också bra att sälja i en tid när det går så bra och för dem att veta att det verkligen finns potential att blomstra ännu mer.

Startar ni upp en ny second-hand-butik i Fjällen nu?
– Nej det tror jag inte. Jag ska flytta norröver men jag har faktiskt inte bestämt mig riktigt för vad jag ska göra. Först vill vi få det här sålt. Då blir det enklare att tänka på framtiden, vi får se hur det blir.

Vad kostar butiken?
– Det är inget vi har gått ut med utan vi tar det med de vi har möten med, med de som är intresserade. Vi har haft möten med några och har några processer igång, så det är inget som är klart än.

Skulle du säga att intresset är stort?
– Ja, det skulle jag säga. Vi har flera intressenter och har några processer igång men för oss är det viktigt att hitta rätt och vi är öppna för att fler hör av sig vid intresse.

Är det viktigt att sälja till rätt person?
– Verkligen! Vi har gjort med det här och det har fungerat så bra. Vi har så himla många som uppskattar det. Så vi vill att någon ska driva det med samma anda. – Det är vår ambition i alla fall. Men den som köper butiken gör ju förstås vad de vill framöver, säger Oxling.