Med en elmotor från Bosch, omgörning av sin mest populära mountainbike-modell och ett pris som är lägre än andra elmountainbikes – ja, det finns mycket som talar för att Treks nya Marlin+ kan bli en succé.
Trek lanserar en helt ny elcykel. Deras Marlin+ är – som namnet antyder – en elvariant av deras mest populära cykel och bygger alltså på Marlin-modellen.
Cykeln har en Bosch-motor och ger en tyst och bekväm boost oavsett om du ska använda cykeln i skogen eller i stan. Detta gör, enligt Trek, nya Marlin+ till en perfekt cykel oavsett om du jobbpendlar eller tar dig ut till stigarna för en härlig upplevelse.
Trek berättar också att den nya cykeln ligger på ett lägre pris än varumärkets andra el-mountainbikes – för att fler ska kunna njuta av den. Med tanke på att den också är skapad av deras mest populära modell – ja, det stinker bästsäljare. Det enda som möjligtvis talar emot är att priset fortsatt är högt. 39 000 kronor.
Trek berättar om fördelarna med Marlin+. Bland annat menar tillverkaren att den har samma mångsidighet som sin icke-elektriska föregångare. Den har en stabil hardtrail-ram med en 130 mm gaffel för att jämna ut både stigar och trottoarkanter. Med breda 2,6 tums däck ger Marlin+ också fint grepp och den levereras körklar. Ramstorlekarna medium och uppåt har 29-tumsdäck och på de mindre modellerna sitter 27,5-tumsdäck.
Allt detta gör, enligt Trek, att cykeln fungerar för nöjesturer och pendling. Dessutom kan man addera pakethållare, skärmar och cykelstöd för att göra den lite bättre för pendlingsbiten.
Trek skriver också i sitt pressmeddelande att en mountainbike på el gör att fler kan njuta av terrängen. Marlin+ tillgängliggör helt enkelt naturen för människor med exempelvis hjärt- eller andra hälsoproblem.