I samband med butiksöppningen lanserade Lundhags en världsnyhet: Nya ryggsäckar. I och med det kliver Lundhags in i lättviktssegmentet.
Lagom till öppningen av kängtillverkarens nya brand store i Stockholm så väljer de att lansera ett helt nytt ryggsäcksprogram. Den som besöker butiken kan få klämma och känna på tre olika ryggsäcksmodeller: Saruk, Padje och Tived. Och än så länge så är det bara här på Kungsgatan som de går att få tag i. Övriga distributionskanaler får vänta över en månad – även Lundhags egen webbshop.
– Vi har tjatat och tjatat för att få ryggsäckarna hit till butiken lagom till i dag, säger kommunikatören Caroline Karlström när hon visar upp butiken inför invigningen.
Hon har sällskap av Sara Wiksten, produktchef. Tillsammans visar de upp de tre modellerna. Saruk kommer i mer traditionell stil och färgsättning, med kraftiga löstagbara sidfickor och packvolym på upp till 110 plus 10 liter. Parallellt lanserar de sina två lättviktsmodeller Padje och Tived, den sistnämnda lättast av alla med löstagbar bakplatta. Gemensamt för de alla är att bärsystemet ska ha förbättrats. Tived kan strippas ner till en vikt på drygt 800 gram, en typ av säck som Lundhags tidigare inte har haft i sortimentet.
– Vi vill inte prata enbart om lätt vikt, utan kanske snarare rätt vikt. Vi har arbetat mycket med förhållandet mellan komfort, slitstyrka och hållbarhet. Det är fantastiskt hur långt teknologierna har kommit med både tyg och andra material, säger Sara Wiksten.
Till sin hjälp i utvecklingen har de bland annat använt sig av referenspersoner som fått testat ryggsäckarna och gett feedback.
– De använde ryggsäckarna förra månaden och gav respons även på mjuka värden. Hur man använder, hur man sliter… Så innan vi gick i produktion så var säckarna väl testade. Vi har hållit på i flera år med produktutvecklingsprojektet.
Saruk, den tyngre säcken, är färgad i grönt, beige och svart. Lättviktssäckarna kommer i svart samt en ljusare grön och röd färg. Färgsättningen avviker från det Lundhagssortiment vi är vana vid att se, men inte så länge till. Det här är nämligen färgerna för SS-kollektionen i år. Samtidigt kommer de modeller som lanserades 2018 att fortsatt finnas kvar i Lundhags olika distributioner.
Relaterat företag i Sportregistret
- Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com