W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc.
Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och
GORE-TEX Infinium Products.


Varumärken

  • GORE-TEX Brand - GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products. En mängd olika typer av funktionsmaterial för kläder, skor, handskar och accessoarer.

Artiklar

  • Icebug presenterar nyheter och uppdateringar inför hösten
    Fyra skor för höst och tidig vinter. Här är skor för alla möjliga underlag, för alla möjliga hösttemperaturer.
  • Hoka presenterar höstens nyheter – första vägskon med Gore-Tex
    Hoka One One presenterar höstens nyheter och det är flera intressanta materialval och konstruktionsdetaljer vi ser på nästa generations löparskor.
  • Treksta satsar på gummistövlar – lanseras i höst
    Treksta Footwear lanserar gummistövlar med flera tekniska detaljer. Både för sommar- och vinterhalvåret.
  • VD-INTERVJUN: Hon gör dig rätt i tiden
    Abby World vill vara Nordens bästa byrå för aktiva varumärken. Flera av kunderna hör hemma i outdoor­världen och byråns vd, Mandarva Stenborg, ser möjligheter att växa i en ny värld där trender snurrar snabbt och förutsättningarna för marknadschefer har förändrats dramatiskt. Text & foto: Tommy Jeppsson
  • Patagonia: ”Vi har en hel del jobb kvar att göra”
    Under 2022 gjorde Patagonia en rekonstruktion som innebar att all vinst bolaget gör ska gå till naturen. Och med tanke på företagets storlek är summorna på bistånds-nivå. Därför utses man nu till "Årets miljömärke".
  • Viking lanserar mångsidig vandringssko
    Outdoorskor i modern tappning. Så kan man väl beskriva Vikings nya Cerra Hike-serie.
  • Burton lanserar två kollektioner tillsammans med RUN DMC
    Walk this Way! Eller ja, det kanske blir lite "tricky". Men du kan i alla fall glida ner för backarna klädd i Burtons prylar med Run DMC-inspiration framöver.
  • 11 år gammal tröja vann Scandinavian Outdoor Award
    I en tid när produktutveckling och "att vara i framkant" är saker många varumärken strävar efter, sticker årets "Overall"-vinnare ut i mängden. Den är nämligen mer än ett decennium gammal.
  • Gore-Tex lanserar nytt material
    Gore-Tex slår på stora trumman och presenterar sitt nya material som vi redan i höst kommer se användas av flera varumärken.
  • Grundéns tar fram vadare tillsammans med Gore-Tex
    Grundéns har tagit fram vadare och vadarstövlar tillsammans med Gore-Tex.
  • Haglöfs presenterar kollektion
    “Less is more”. Det är filosofin som gett namn till Haglöfs L.I.M-serie där tanken är att utmana gränserna för funktion, teknik och vikt när det kommer till vandringskläder.
  • Rabs nya sovsäckar – med återvunna material
    En ny kollektion av sovsäckar har presenterats av Rab. Dessa med mer återvunnet material för att göra ett mindre klimatavtryck.
  • Vans lanserar förbättrad vintersko
    Ökad vattentäthet, bättre isolering och förbättrat grepp. Vans nya vinterskor blandar in deras klassiska skate-mode med rejäla vinterfunktioner för att därmed vara lika bra i snö och slask som de är på en skateramp.
  • Nike gör sko med Gore Tex-material – fortsätter satsa på traillöpning
    För den som vill säkra ett par torra fötter även i de värsta av förhållanden kan det vara läge att titta lite närmare på Nikes nya trail-sko. I senaste versionen används nämligen Gore Tex-material för att säkra en torr tur i terrängen.
  • Löparskor för vintern – med klimatavtryck som två hamburgermenyer
    Stabila avtryck i marken med lågt klimatavtryck vid produktionen. Så kan man väl kanske sammanfatta Icebugs nya löparskor.
  • Peak Performance grundare och Marcel Hirscher startar nytt klädmärke
    Grundarna av Peak Performance är tillsammans med Marcel Hirscher tillbaka med ett nytt klädmärke, The Mountain Studio.
  • De tog hem förstaplatserna i Scandinavian Outdoor Award
    Den årliga tävlingen Scandinavian Outdoor Award är avgjord. Här kan du läsa och se vinnarbidragen från samtliga kategorier för SS22. För första gången tog ett finskt varumärke hem det finaste priset.
  • Kängan som sålt i 25 miljoner exemplar
    Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
  • Picture Organic i omstart med ny svensk agent
    Franska klädmärket Picture Organic gör en omstart i Sverige. Tillsammans med en ny agent vill man föra ut sina stora miljöambitioner på ett tydligare sätt till slutkund över hela Sverige.
  • Peak Performance satsar på ökad hållbarhet
    I somras släppte Peak Performance sin andra Sustainability Performance Report. Bland många projekt ska bolaget bli fluorkarbonfria om två år och använda enbart hållbara material i sin produktion före 2026. Sportfack fick ett hållbart samtal med vd Sara Molnar.
  • Norrøna låter norska popstjärnan Sigrid designa sin egen jacka
    Popartisten Sigrid har tagit fram en egendesignad version av Norrønas klassiska expeditionsanorak. Så här ser den ut!
  • Gore lanserar nya produktteknologier
    Amerikanska Gore presenterar nya produktteknologier som ska lanseras under varumärket Gore-Tex Infinium. Det handlar bl.a. om tunnare och följsammare membram som ska göra till exempel streetwear produkter mer vädertåliga.
  • Klassiskt amerikanskt skomärke till Europa
    Danner är ett klassiskt amerikanskt skomärke som nu gör en större satsning på Europa. I Norden är det danska Copen House som har hand om märket.
  • Vans ger kängorna en känga
    Det finns hundratals kängor att välja bland, men nästan alla är svarta och har hårda sulor. Vans har nu tre alternativ som är lite mer sneakerliknande.
  • Tecnica har ett nytt koncept
    Den italienska skotillverkaren Tecnica presenterar ett helt unikt skokoncept. Tecnica Forge är en högteknologisk känga som kan anpassas individuellt efter konsumentens fötter.
  • Framgångar för svenska företag på amerikanska mässor
    Svenska Galvin Green och Cheapo har lyfts fram av branschexperter som intressanta varumärken på sina respektive mässor i USA.
  • Gore introducerar Gore Invisible Fit
    Gore Invisible Fit är en ny teknologi för att göra vattentäta löparskor lättare och ge dem bättre passform. Saucony och Inov-8 är först ut hösten 2017.
  • Ecco Golf har två stora nyheter
    Ecco bjuder på två stora nyheter på Golfmässan. Dels är de först ut bland golfskomärkena att få använda Gore-Tex Surround och dels har de tagit fram en helt ny sula.
  • Galvin Green är redo för Ryder Cup
    Ryder Cup är en av världens största idrottshändelser och när blickarna riktas mot Hazeltine i USA i slutet av september hoppas svenska Galvin Green på regn.
  • Fler skor med Gore-Tex Surround
    Allt fler skomärken använder Gores teknologi Gore-Tex Surround för att få till skor som andas mer. Till nästa sommar finns det skor från blanad andra Adidas och Haglöfs.
  • Gore letar alternativ
    Det amerikanska företaget W.L. Gore & Associates jobbar enträget på för att hitta bättre och miljövänligare produktionsprocesser. Företaget investerar bland annat 15 miljoner dollar för att undersöka alternativa, vattenavvisande materiallösningar till funktionskläder.
  • Gore Thermium håller dunet torrt
    Gore har släppt ett nytt material – Thermium – som ska göra dunplagg mer funktionella. Första plaggen kommer ut hösten 2016.
  • Stadsbor på jakt
    Fjällräven ligger helt rätt i tiden när de i nu höst lanserade sin första jaktkollektion. Intresset att jaga växer snabbt bland köpstarka storstadsbor och de är vana att handla sin utrustning i sport- och outdoorbutiker.
  • Gore satsar 125 miljoner på ny impregnering
    Gore har avsatt drygt 125 miljoner kronor till forskning de kommande fem åren för att ta fram impregneringar som inte är skadliga för miljön. 
  • Tre smarta nyheter
    Vi fortsätter att släppa några produktnyheter för vår/sommar 2016 som vi tycker är lite extra intressanta. Den här gången är det hopfällbara kastruller, självsnörande skor och en jacka gjord av växter.
  • Bli expert på Gore på väg till jobbet
    Gore har startat en digital utbildning om sina material. Kursen är tänkt för alla som jobbar med att sälja produkter med Gores membran och består av åtta delkursr.
  • Ny teknik gör mellanlager vattentäta
    En helt ny teknik ska göra det möjligt att sticka igenom ett membran och ändå få det vattentätt. Funkar det kommer fleeceplagg kunna bli helt vattentäta.
  • Sail Racing satsar stort
    I dag öppnar Sail Racing Club House i PK-huset, granne med NK i Stockholm. Butiken är Sail Racings största satsning någonsin och ska sätta Sail Racing som premiummärke.
  • Kvalitet är bra för miljön
    Inget är så bra för miljön som att inte köpa en ny produkt. Därför går det att räkna på hur mycket bättre det är med en produkt som håller längre jämfört med en som behöver bytas ut ofta.
  • Galvin Green har en plan
    Efter ett par år på posten som Brand Manager för Galvin Green börjar vi se resultatet av Nicholai Steins arbete. Stilen är densamma men målet ännu mer premium.
  • Peak Performance vill mer med golf
    Peak Performances rötter ligger i skidåkningen men de har under många år också satsat på golf. Nu vill de ännu mer och rullar ut shop-i-shops i golfbutikerna.
  • Gore sprider Surround-teknologin
    W.L. Gores Surroundteknologi lanseras nästa sommar även på hiking- och multisportskor. Enligt Gore ökar teknologin andningen väsentligt.
  • Exporten ska få Bergans att växa
    Bergans of Norway har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Nu ska företaget ta nästa steg. I den processen är Sverige en viktig marknad.
  • Arcteryx Beta LT
    Den nya ribban
  • Norrøna Narvik
    Narvik från Narvik
  • Mycket att lära på Norrlandsgatan
    Norrlandsgatan Functional Winter Week är en vecka då sportbutikerna på Norrlandsgatan i Stockholm samarbetar för att marknadsföra gatan som den självklara shoppingplatsen för sportintresserade. Samtidigt bjuds butikspersonal från hela Stockholm in till seminarium och utbildningar innan butikerna öppnar på morgonen.
  • Det färgglada murmeldjuret
    Marmot vill vara ett varumärke för alla aktiva outdoormänniskor. Men inte till vilket pris som helst. Kvaliteten måste alltid finnas där både när det kommer till försäljningsställe och produkt.
  • Black Diamond valde Gore-Tex
    Black Diamond Equipment släpper inte bara en större konfektionskollektion nästa höst. Nytt blir även att företaget samarbetar med W. L. Gore.
  • Bäst för fjärde gången i rad
    En sportleverantör har för fjärde året i rad blivit utsedd till Sveriges bästa arbetsplats.
  • Hundraåringen som reste sig på nio och vann
    Didriksons Regnkläder fyller 100 år i år men det var extremt nära att företaget begravdes vid 85 års ålder. I dag är de starkare än någonsin.
  • Narvik i ny skepnad
    Norrønas strategi är att ta fram en helt ny variant av sina storsäljare vart tredje år. Nu har turen kommit till Narvik.
  • Ny Pro-generation från Gore
    Bättre andning och ökad stryktålighet – Gores senaste Pro-teknologi riktar sig till riktigt aktiva användare som trivs på höga höjder.
  • Produkten är allt för Elevenate
    De två första åren har gått över förväntan för klädmärket Elevenate. Orsaken är inte medveten försäljning utan totalt fokus på produkterna.
  • Norrlandsgatan Functional Winter Week
    Nästa vecka kommer vintern till Stockholm. Åtminstone till Norrlandsgatan där fem varumärken gått samman och ordnar massor av aktiviteter för både konsumenter och butiker.
  • Funktionen står i fokus
    Passion, kvalitet och ett program för labbråttor har gett Outdoor Research respekt i hemlandet. Nu ska varumärket ta sig an Europa på riktigt.
  • Viking Hawk’s Eye
    Cool men inte kall.
  • Arc’teryx Sarissa
    För pist och puder
  • Sportfack besöker W.L. GORE
    Företaget Gore har världens märkligaste affärsidé. Istället för att utgå från ett segment eller en målgrupp utgår de ifrån materialet PTFE och gör alla möjliga produkter av det. Från konstgjorda blodkärl och luftfilter till gitarrsträngar och funktionsmaterial.
  • The North Face vill ha färre men värre butiker
    The North Face växer rejält i Sverige och de gör det konstigt nog genom att minska antalet återförsäljare. Genom att bara jobba med de butiker som vill satsa fullt ut på märket syns det mer i de butikerna och försäljningen skjuter fart.
  • Tierra Balmacaan Jacket
    Stilfull funktion
  • Peak Performance Black Light
    Välskräddat
  • Tierra Balmacaan Jacket
    Stilfull funktion
  • Treksta för svenska barn
    Skomärket Treksta lanseras i svenska butiker nu till våren men då är det bara för vuxna. Till hösten kommer de även med en barnkollektion som är utvecklad i Sverige.
  • Så säljer du handskar
    Var du har på händerna räknas. Precis som skorna, kan handskarna vara skillnaden mellan en behaglig sportupplevelse och ett plågsamt träningspass. Därför gäller det att ta reda på vad kunden behöver.
  • Polartec tar upp kampen med Gore-Tex
    Polartec tar det logiska steget och lanserar sitt första vattentäta skalmaterial. NeoShell är namnet och med andning i fokus ska de ge Gore-Tex och Event en tuff match i funktionsracet.
  • Outdoor på Merrells vis
    Merrells framgångar vilar mycket på deras breda tolkning av outdoor. Det som för vissa är begränsat till äventyr i orörd natur är för Merrell allt från storstadsvandringar till fartfylld vattensport. Merrell är världens största outdoorskoföretag men trots det är det mycket mer resa än äventyr i deras marknadsföring.Sneakers enligt Merrell.
  • Åkband i nöjesparken
    Kläppen har Sveriges bästa jibbpark och för jibbers på både brädor och skidorär det en bättre nöjespark än Liseberg. I parken är stil och attityd lika viktigt som pulvervalla är för racingåkaren. Här är prylarna som regerar i parken.
  • Sporthaus Moxter vill bli bäst på skor
    Sporthaus Moxter är i förvandling. Från att ha varit ett outdoorföretag med blandade produkter ska de nu fokusera på skor. Målet är att bli bäst på skor i hela sportbranschen och sortimentet kommer inte att begränsas till outdoor.
  • Gore samarbetar med Universeum
    Gore Scandinavia har inlett ett samarbete med vetenskapscentret Universeum i Göteborg. Samarbetet sträcker sig över tre år och innebär att flera av Gores lösningar och produkter kommer att ingå i Universeums utställningar.
  • Drömmen om OS 2016
    Golf ska bli OS-gren 2016 och det finns nog många som redan nu drömmer om att ta en plats i den historiska tävlingen. Andra drömmer om att slåss om klubbmästerskapet, men oavsett dröm krävs det utrustning som kan ta spelet till nästa nivå.
  • Stian ny vikingahövding
    Den förste september klev Stian Ström in som ny landschef i Sverige för Viking Footwear.
  • Kollaborera mera
    Millencolin gör det, de hårfagra kollegorna i AC/DC likaså och killarna på Sneakers n Stuff gör det mest hela tiden. Kollaborationer, eller collabs, inom sport- och modevärlden är ständigt aktuellt. Är det enbart en fjäder i hatten för en designer eller kan butiker tjäna något på samarbetena undrar Sportfack. Text: mattias Björklund foto: Pelle jansson
  • Sweet Prophecy Dry Top

    Sweet Prophecy Dry Top är den första forspaddlingsjackan från norska Sweet. Den är gjord med Gore-Tex för att vara vattentät och andas. I ärm och hals är det latex och neopren för att inte släppa in vatten. Midjan är av neopren och ser till att sluta tätt runt kapellet. En bröstficka med två ingångar och…

  • Vårens svenska stil
    Säsongens svenska golfmode är allt annat än färglöst. Fruktiga pasteller varvas med jordnära nyanser. Funktion och material får allra högsta prioritet bland Sveriges golfkonfektionsdesigners. Golfvåren 2009 bjuder på en sprakande mix av sport och mode.
  • Viking Boa Javelin

    Boa till barnen Boasnörningen togs först fram för att underlätta snörandet av snowboardskor. Därefter hamnade det på golf- och walkingskor med klar förbättring av passformen eftersom snörningen drar åt runt hela foten. Efter en hel del övertalning från Vikings sida finns nu Boasnörningen även på barnskor. Konstruktören av Boa ville inte att det skulle bli…

  • Millet LD Poudre GTX Jacket

    Regnbågsskimrande hybrid LD Poudre GTX Jacket är en hybridjacka och ett exceptionellt skydd för skidåkande sportiga kvinnor. Det vill säga att två olika sorters Gore-Tex används. Dels en 2-lagers stretch samt ett 2-lagers med regnbågsskimrande yttertyg, den senare exklusiv för Millet. Jackan är full av tekniska finesser. Bland annat sitter snökjolen i ett lycraband för…

  • Ordning, reda och lite olja
    Cykelspec i Göteborg har dubblat försäljningsytan och bytt namn till Sportspec. Nu ska butiken ta sig an framtiden med kunskap, personalbastu, restaurangkänsla och bilindustri- och dagligvarutänk.
  • Bäst i kvalitetsklassen
    Klockren kvalitet och ingredienser som telefondisciplin, Gore-Tex, kunden är kung, Polartec och att butikerna ska ha sin lönsamhet, har fått landets butiker att utse 8848 Altitude till landets tredje bästa sportleverantör.
  • Viking växer och blir vuxnare
    Norska Viking är en av de stora tillväxtraketerna i svensk sporthandel. Nu är siktet inställt på att bli lika framgångsrika bland de vuxna som de är bland barnen.
  • I fokus: Viking Rattler
    Efter att ha frälst snowboardåkare de senaste åren har snörsystemet Boa tagit steget ut i skogen. Viking är först ut med rosettfri snörning och frågan är om det kommer att bli samma succé inom friluftssegmentet.
  • Viktigt att känna trygghet när det blåser
    Med en vinter av den gamla hederliga typen är lågkonjunkturen som bortblåst i branschen. Det tror Haglöfs vd Mats Hedblom som ännu inte känt av någon lågkonjunktur men som ändå vill ha en beredskap.
  • J Lindeberg gör en nysatsning på alpint
    J Lindeberg har bestämt sig för att göra en nysatsning på alpint. Med en högfunktionell men sofistikerad kollektion ska det svenska märket synas i 75 utvalda butiker över hela världen nästa vinter.
  • Meindl fick fint pris
    Meindl fick en fin utmärkelse då den tyska tidningen Outdoor firade 20 år. Utmärkelsen kallas för ”Produkt für die Ewigkeit” vilket kan översättas med Produkt för evigheten och tilldelas de mest bestående friluftsinnovationerna genom tiderna.
  • Snowboardskor med Vibramsulor
    Vibram är på väg att bli ett undervarumärke i klass med Gore-Tex och Thinsulate. Tillverkare väljer Vibramsulor både för funktionen och som en garanti för att produkten har hög kvalitet.
  • Urbant outdoormode
    Starka färger, streetinspirerade kängor och en fortsatt viktjakt bland hårdvaruleverantörerna. Där finns essensen för outdoortrenderna 2009. Men mest ny energi till produkterna för utelivet på landet kommer från - staden.
  • Mode förenas med funktion
    Tekniska material och extrafunktioner vinner allt större mark i modevärlden. Det menar Gore som nu ser ett intressant nytänkande där funktionalitet förenas med mode.
  • Mycket nytt hos Easygreen

    Easygreen breddar sin produktportfölj rejält inför nästa år med tre nya klädmärken och en klockkollektion. Klädmärkena är Callaway, Ashworth och Sunice och klockorna kommer från Callaway. Callaway är välkänt för alla inom golfbranschen men deras klädkollektion har inte synts så mycket i Sverige. Nu vill Easygreen ändra på det och kommer att visa upp kollektioner…

  • Katastrofartad kampanj gav resultat
    Under februari genomförde Gore och Naturkompaniet en gemensam kampanj för att stödja Röda Korset och katastrofdrabbade människor.
  • Gore i stor europeisk kampanj

    Gore kör en massiv marknadsföringskampanj under hösten för att stärka varumärket Gore-Tex. Kampanjen kommer att föras på stortavlor, internet, TV, bio, tidningar och inte minst ute i sportbutikerna. - Det är en mycket tung satsning, säger David Ekander, ansvarig för marknadskommunikation på Gore Scandinavia i ett pressmeddelande. Befinner du dig i Europa de närmaste månaderna…

  • Viking storsatsar på reklam

    Viking Footwer gör en storsatsning på marknadsföring under hösten. Under september månad har de bokat tusen stortavlor över hela landet och på dem ska Vikings vinterskor profileras. I en annan kampanj som går på bussar samarbetar de med Gore-tex och dessutom har de producerat en 16-sidig ttidning om barnskor. Denna tidning kommer att gå som…

  • Ryder Cup-hjälte spelar i svenska kläder

    En av Europas största golfspelare - skotten Colin Montgomerie - väljer Galvin Greens regnplagg för att nå nya segrar. Efter att ha sonderat terrängen fastnade Colin för Galvin Green kläder i Gore-tex, plagg som klarar av de mest utmanande väderleksförhållandena både på hemmaplan i Skottland och utomlands. - Jag ville hitta de bästa och mest…