Haglöfs presenterar kollektion

“Less is more”. Det är filosofin som gett namn till Haglöfs L.I.M-serie där tanken är att utmana gränserna för funktion, teknik och vikt när det kommer till vandringskläder.

Den ultralätta kollektionen har omgjorts och moderniserats och målet var att trycka fram gränserna av vad som var rimligt att skapa.
– För att skapa lätta och snabba produkter är minimalistisk funktionalitet nödvändig. Det innebär att vi bara har adderat det som verkligen är nödvändigt för aktiviteten. Allt existerar av en anledning och är placerade på en viss plats av en anledning, säger Annsofie Jakobsson, Head of Design på Haglöfs.

Tanken med L.I.M-serien är att man med mindre vikt att bära enklare kan röra på sig och upptäcka mer på sina vandringar. Därför har Haglöfs endast valt de material som klarar av att hålla nere vikten men fortfarande ge funktionen som eftersträvas.

Höjdpunkter i kollektionen

L.I.M GTX-jackan
En jacka som ska leverera både det skydd och den funktion du behöver. Den är extremt lätt och ihoptryckbar. Den är gjord i Gore-Tex Paclite-material. Den andas samtidigt som den skyddar i alla väder. Tanken är att man ska kunna bära den direkt på en t-shirt eller linne, alternativt använda den som ett yttre lager för lite kyligare dagar.

L.I.M Mimic Hood
Mer värme med mindre vikt. Så vill Haglöfs beskriva produkten. Lättviktsplagget är enkelt att packa på en liten yta samtidigt som den ger bra skydd mot kyla. Inuti tröjan finns materialet “graphene”, som fått Nobelpriset för dess fina egenskaper när det kommer till att hålla värme i olika miljöer.

Relaterat företag i Sportregistret

  • W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

    Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.