Norska Viking är en av de stora tillväxtraketerna i svensk sporthandel. Nu är siktet inställt på att bli lika framgångsrika bland de vuxna som de är bland barnen.
Viking har haft en fantastisk tillväxt i Sverige de senaste åren och inte ens en lågkonjunktur hindrar ledningen från att dra upp planer på tillväxt. År 2001 omsatte bolaget 28 miljoner kronor i Sverige, 2008 ser ut att sluta på 86 miljoner kronor. Omräknat i skor blir det runt 440.000 par. På sju år har ökningen blivit 207 procent eller i snitt 18 procent om året. Klart att bolagets vd Mats Bengtsson är nöjd.
– Det känns självklart väldigt roligt att vi haft en sådan tillväxt och det känns som om det hela tiden blir bättre och bättre, säger Mats. Förra årets annonskampanj på stortavlor gav ökad försäljning just då, men framförallt placerade det oss som en stor aktör på marknaden. Efter den kampanjen möts vi med en helt annan respekt från både butiker och kedjor.
Mats och Vikings säljare Agne Karlsson ser främst tre anledningar till Vikings framgångar i Sverige. Den första är att Viking har sina rötter i Norden och gör skor och kängor för nordiska fötter och nordiskt klimat. Den andra är att den svenska organisationen påverkat Viking i Norge till att göra skorna mer internationella i designen vilket tilltalat svenska kunderna. Den tredje, och kanske viktigaste, är att Viking satsat på barnsegmentet och lyckat så bra att de nu har 50 procent av marknaden i Sverige för Gore-Texskor för barn och junior.
– En viktig anledning till att vi lyckats så bra med barnskorna är att vi har en lite bredare läst som passar nordiska barnfötter väldigt bra, säger Agne. Genom barnen hoppas vi nu nå föräldrarna.
Viking är inte och vill inte bli ett barnmärke och därför fokuserar de extra mycket på att nu de vuxna kunderna under 2009. Med nya modeller inom allt från jaktstövlar till låga sommarskor i Gore-Tex och med Boasnörning ska de öka försäljningen av vuxenskor.
– Vi säljer redan bra med vuxenskor, säger Mats. Det gäller både våra trendiga gummistövlar och låga Gore-texskor, men vi känner att det finns en stor potential för oss på vuxensidan.
Förutom att nöjda barn är ett sätt att nå vuxna så betyder den nya designen som tas fram i USA en hel del, men viktigast av allt är sättet de ska möta målgruppen. Viking ska vara det folkliga märket som avdramatiserar utelivet. Det ska vara skoj och ett litet äventyr att bara gå ut i skogen för att plocka bär eller svamp. Enligt Viking ska det inte krävas klätterselar eller kajaker för att njuta av naturen. Det ska vara bra mycket enklare än så.
– Samtidigt ska vi framstå som en teknisk leverantör, fyller Agne i. Med Gore-Tex, Boasnörning och sulor i mjukt gummi för nordisk, blöt terräng ska vi locka med prestanda och komfort.
Viking har fått upp farten och har inga planer att bromsa sig genom lågkonjunkturen. Det blir stortavlor i vår också.
Relaterat företag i Sportregistret
W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.