Franska klädmärket Picture Organic gör en omstart i Sverige. Tillsammans med en ny agent vill man föra ut sina stora miljöambitioner på ett tydligare sätt till slutkund över hela Sverige.
– Ja absolut, jag tycker Picture skulle passa där. En fin butik, väldigt annorlunda.
Gerald Matter, global sales manager på ”Picture” som han och kollegan Guillaume envetet kallar sin arbetsgivare, har precis kommenterat vad han tyckte om relativt nystajlade NK Sport som besökt under Stokholmsbesöket. Gerald och Guillaume ser pigga ut. Trots att han och Guillaume tillbringat 29 timmar på tåg för att ta sig upp till sina nordliga grannar under pandemin för att bistå Jonas Nilsvander som med bolaget Jolis är ny agent för varumärket.
Picture Organic startades av Jeremy, Vincent och Julien, tre snowboardåkande fransoser 2008 och redan året efter fanns varummärket representerad i 70 butiker i Frankrike och Schweiz. 2013 slog man igenom internationellt med Welcome, en jacka helt tillverkad i återvunnen polyester och samma år lanserades kläderna i Sverige av Frontflip. Idag finns Picture i ett fyrtiotal länder och omsätter cirka 300 miljoner kronor. Bolaget ägs fortfarande av samma grundarna och styrs från kontoret i Annecy.
– Till denna vinter kommer vårt nya material Xpore som vi utvecklat tillsammans med Benq. Det är ett vattentätt membran som är PFA-fri. Med de här innovationerna är vi transparenta. Vi som ett litet bolag vill att de stora som Mammut eller Vaude kopierar oss. För planetens skull. Men Gore-tex är så starka. Om du ska sälja bra i USA måste du till exempel ha plagg med Gore-tex. Det är därför Patagonia har det. Att som vi inte ha Gore-tex är att skjuta sig själva i foten. Men våra ägare har inget intresse av att snabbt driva upp värdet på bolaget. Visst, målet är att växa till 500 miljoner kronor i omsättning om fem år, men det ska inte vara på bekostnad av planetens resurser. Därför har vi som mål att lansera minst en ny innovation, som Ex-pore inom hållbarhet varannan säsong.
Gerald, Guillaume och Jonas formligen sprutar ur sig hållbarhetslösningar från Picture; innerpåsarna för kläder är snart helt borta, förpackningarna för orders från egna webshopen kan återanvändas, 92% av all bomull som används är idag eko och snart har Welcomejackan, som fortfarande är märkets storsäljare, med en utsida och ett membran tillverkat av restprodukter från sockerrörsindustrin.
Picture har större mål menar Gerald. 2025 ska Picture Organics totala verksamhet vara helt klimatkompenserad.
– Men alla dessa innovativa sätt som vi på Picture arbetar med inom hållbarhet är inget som slutkunden vet så mycket om. Därför ser vi så positivt på det nya samarbetet med Jonas och hans bolag Jolis*. Han har kompetensen och kontakterna med de butikerna där Picture passar. Patrik på Frontflip har gjort ett jättebra jobb med Picture hit men nu måste någon till som åker ut och berättar Pictures story för butikerna och kan förklara hur de ska ska presentera märket i butiken för att sälja.
Jonas nickar.
– Det här ska bli jättekul och jag tycker Picture passar perfekt hos mig då jag även säljer Black Crows skidor och där bägge märkena passar hos redan existerande eller blivande kunder, säger Jonas som även är agent för sydtyska konfektionsvarumärket Maloja samt distributör för lavinsäkerhetsmärket Slope Angel och solskyddsmärket Dermaltitude.
Picture Organic har dock tveklöst chansen att bli Jolis största. Frontflip sköter utleveranserna för denna vinter men Jonas har redan inlett införsäljningen till första säsongen FW21/22. Med intensiva vinterdagar.
– Det blir traditionellt säljarbete i bil eller via skärm och så är kunder alltid välkomna till vårt showroom på Frösön.
*Jolis står både för Join, Outdoor, Life, Inhale, Simplicity eller JOnas och LISa Nilsvander efter bolagets äkta makar.
Relaterat företag i Sportregistret
- W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.