Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Amerikanska Merrell, som firar 40 år i år, har nu passerat 25 miljoner par sålda skor av modellen Moab. Visserligen under många års försäljning och antalet avser worldwide, men ändå. Det är mycket för en vandringskänga. Nästan som om alla invånare i Norden hade varsitt par. Merrells nordiska marknadschef Adan Svensson förklarar vad han tror är förklaringen bakom konsumenternas förtroende.
– Jag tror det delvis beror på kontinuiteten, att den funnits sedan 2007 och kunden känner igen sig i den. Vi har många återkommande kunder som periodvis skickar bilder på sitt fjärde eller femte par de är inne på.
– Och trots att det är en vandringssko med egenskaper som en vridstyv vandringskänga har, så har den ändå ett mångsidigt och brett användningsområde. Modellen passar egentligen alla som går dagliga promenader, vandrar, använder den som fritidssko eller i yrket, menar han.
Skon verkar även fungera bra i butiksledet, där alla produkter som ”förklarar sig själv” är till stor fördel för butikspersonalen. Det är inte bara sporthandeln som säljer skon, modellen finns representerad även hos ortopedbutiker.
– I butik är det en problemlösare med sin breda läst, sköna instegskomfort och utrymme i tåboxen. Även de tekniska egenskaperna med Vibram-yttersula och Gore-Tex gör att den blivit populär. Den säljer även bra hos många ortopeder och speciellt till de som behöver ilägg, berättar Adam Svensson.
Och i år 2021, under mars månad, lanserar företaget två nya versioner av Moabskon. Egenskaperna ska likna den klassiska modellen, i passformen och i lästen, men med en ”snabbare” yttersula och mer dämpning. Kanske för att appelera till de nyare grenarna av vandring; speedhiking med lätt packning och även för trailfolket som gärna gåspringer i bergen. De två nya modellerna heter Moab Speed och Moab Flight (trailsko). Tanken med de två nya versionerna är att även kunna tilltala den nya generationens oudoormänniskor, som ofta är uppvuxna i sneakers istället för gummistövlar och Graningekängor.
Relaterat företag i Sportregistret
- Merrell Sverige
Merrell Sverige är ett dotterbolag till Wolverine Europe B.V i Holland. Vi marknadsför och säljer samtliga Merrells produkter i Sverige.
- W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.
- W.L. Gore & Associates Scandinavia AB