Starka färger, streetinspirerade kängor och en fortsatt viktjakt bland hårdvaruleverantörerna. Där finns essensen för outdoortrenderna 2009. Men mest ny energi till produkterna för utelivet på landet kommer från - staden.
Det sprakar om outdoorplaggen 2009. Visst, ingen ny trend, snarare något som hållit i sig i flera år, men samtidigt något som ökar. Havsblått, gammelrosa, brandgult och signalrött dominerar men överskuggas ändå av en kulör. Den outdoorleverantör som inte har äpplegrönt 2009 verkar inte existera. Även ljust, ljust grön kommer starkt. Blekt mossgrön funkar också, men snarare hos de leverantörer som vänder sig till en äldre kundkrets.
Men bleka kulörer kommer allt mer. Speciellt inom urban outdoor, där märken som Nike ACG, Patagonia och North Face, målar i blekare nyanser av blått, rosa och gult. Nike ACG vände också allt ut och in genom att göra halvtransparenta, vita plagg med trycken på insidan. I framtiden kommer det här modet inom outdoor att växa. Det är bara en tidsfråga. Anledningen: att stadsbor som vill ut i naturen har lättare att ta till sig dessa plagg. Eller så vill man helt enkelt ha outdoorplaggen endast i staden.
Mönstermässigt är det svårt att hitta något som skymtar bakom outdoorvärldens mesta kill-your-darling-produkt: den rutiga skjortan. Den regerar tungt och finns i tusentals kombos. Men långsamt, långsamt vinner mönsterkombos från streetvärlden mark även inom outdoor. Det går att hitta grafiska element, blommor och en del annat, men dessa plagg befinner sig fortfarande i periferin.
Två andra konfektionstrender för 2009 har även dem sin grund i det urbana. Lätta dunplagg och förlängda jackor/rockar fortsätter att öka. Och precis; även dessa plagg fungerar lika bra i staden som runt lägerelden.
Lätt och lagom är nyckelord för skorna 2009. Bland många märken kan man se en allt intensivare viktjakt. Allt mer tekniska material används för att göra allt från sandaler till höga kängor allt lättare. De riktigt stora och bastanta kängorna faller ifrån till lägre och lättare kusiner. Smidighet i skogen är viktigt och är ett resultat av att dagstursturismen tar mark mot expeditionerna. Det blir helt enkelt populärare att åka på fler och kortare turer.
Skinn försvinner på många ställen och ersätts av konstmaterial, mesh och dräneringslösningar som låter skorna och användaren torka snabbare. Det kan även ha att göra med att Gore-tex försvinner mer och mer. Utvecklarna fokuserar på att släppa ut vätan effektivt istället för att stänga in foten från det blöta. Boa-snörningen är även den en tveklöst spirande trend. Systemet finns hos varje tillverkare att räkna med numera. Hybridskor är dessutom en ökande trend. Skor som ser ut som en streetsko men som fungerar på en brant stig och vice versa. Dessutom verkar outdoormärkena i allt högre grad leta sig mot nya marknader: de producerar allt mer sneakers och dressade skor.
Kanske är det ändå inom hårdvaruområdet som det händer mest. När internationella designgiganterna IF och Outdoor Messe utsåg mässans bästa outdoorprodukter la nämligen ett tält och ett liggunderlag beslag på de bägge guldmedaljerna. Bergans smidiga och stabila tältkoncept Wiglo och den extremt lätta Neoair från plastmadrassernas mästare Therm-a-rest var båda värdiga vinnare. Pristagarna visar på vad hårdvarusegmentet fortsätter att sträva mot: smidiga och lätta produkter. En av silvermedaljörerna i tävlingen, Osprey, hade slagit in på samma bana. Deras Exos-säck i 46-litersutförandet väger in på 857 gram och 58-litersryggan precis under kilot, 990 gram. Dessutom kan man med flera av Ospreys säckar få höftbältet formpressat i en speciell ugn. Andra säckutvecklare, som Arc´teryx och Lundhags fortsätter att göra säckarna ännu mer slimmade: Inget onödigt ska hänga och slänga längs sidorna.
För sovsäckar gäller starka färger, låg vikt och smidighet i första hand. Som vanligt alltså. Funktionen sätts alltid i första rummet när det gäller sovsäckar och tält. Och det är bra. Samtidigt är det nästan omöjligt att se vem som gjort vilken säck eller vilket tunneltält. Tänk vad lite formgivning av de här ytorna skulle innebära för att sticka ut ur mängden. Som när Optimus gjorde gröna gasflaskor eller när Keen satte stötfångare på skorna. Vem blir först med detta bland tält- och säckutvecklare?
Miljötemat som fanns för ett år sedan – borde inte det ha gett resultat nu, tänkte jag. Nej, snarare verkade detta bara ha blåst vidare. Visst, det finns mycket bambuskjortor och T-shirts i ekologisk bomull, men mycket längre än så har outdoorbranschen inte kommit. Letade bland montrarna efter initiativ i hampa, lin, okromat läder och framför allt mer återvunnet gummi och polyester. Men icke. Här finns mycket, mycket mer att göra fortfarande. Det var lite trist att behöva konstatera.
Av: Mattias Björklund
Relaterat företag i Sportregistret
Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com
ROSWI AB
Roswi är en grossist och importör av kvalitetsprodukter inom sport-, fritids- och outdoorliv. Lagerhållning samt leverans sker från lagret i Täby, vilket också garanterar snabba leveranser.
W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.