Tekniska material och extrafunktioner vinner allt större mark i modevärlden. Det menar Gore som nu ser ett intressant nytänkande där funktionalitet förenas med mode.
– Det är definitivt något som ligger i tiden, säger David Ekander, marknadsansvarig på Gore Scandinavia, om just den trend där tekniska lösningar ingår. Vi har alltid haft city- och streetsegmenten, men denna höst har de kommit igång ännu mer.
Davids resonemang grundar sig i att det är logiskt att satsa på funktion i de plagg som människor använder varje dag, eftersom det är då de utsätts för påfrestningar. Till hösten lanseras en hel del Gore-Tex-plagg med samma funktionella egenskaper som i outdoorprodukter, men med högre designkänsla. Varumärken som valt att integrera Gore-Tex i sina kollektioner är bland annat JLindeberg, Ecco, Peak Performance och Puma.
Från modebranschens håll märks en samstämmig syn.
– Jag instämmer i resonemanget, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet. Det handlar ju om att se det ur ett ekonomiskt perspektiv och göra plagget mer dynamiskt: ju mer man laddar i plagget desto mer hållbart blir det.
Hållbarheten och funktionen ger enligt Lotta plagget ett högre mervärde.
– Funktioner som sportbranschen arbetar med går absolut att applicera på mode, säger Lotta.
Men plaggen behöver inte alltid se sportiga ut. Hon framhäver även miljötänket i arbetet med tekniska material. Moderådets trendsummering inför våren/sommaren 2009 pekar bland annat på en helhetssyn på miljön och omvärlden. På herrsidan syns plagg i nylon, neopren och med tätade ytbehandlingar som svarar på behovet av tåliga material med stilar lånade från extremsporterna.
Av: Linnea Wiberg Malmborg
Relaterat företag i Sportregistret
- W.L. Gore & Associates Scandinavia AB
Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.