Scantrade Scandinavia AB

Scantrade Scandinavia AB erbjuder ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier,
från elit till motionär. Vi arbetar idag med fyra fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team.

Inom varje kategori finns välkända varumärken:
Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic
Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith
Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic
Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro


Varumärken

  • Nordica - Pjäxor, skidor, stavar och tillbehör för alpin skidåkning.
  • Northwave - Kläder skor och tillbehör för cykel. Sann Italiensk design och testade av de bästa åkarna i världen, sedan 25 år.
  • Selle Italia - Världsledande inom sadeldesign i över 120 år!
  • Umbro - Kläder, skor och utrustning för fotboll, handboll, innebandy och övrig lagidrott
  • Sidas - Iläggssulor och alla tillbehör för alpin bootfitting. Sulor och tillbehör för skor och kängor.
  • Therm-ic - Värmeprodukter såsom batteridrivna jackor, västar, strumpor, värmesulor och vantar. Tillbehör för torkning av skor och handskar
  • Smith - Goggles och hjälmar för alpint och cykel samt solglasögon.
  • Lowa - Kängor med kvalité. Made in Europe!
  • Sigg - Funktionella flaskor, termosar och muggar i aluminium.
  • Rollerblade - Inlines, skydd och tillbehör.
  • Proline - Träningstillbehör för fotboll, handboll, innebandy och övrig lagidrott
  • Fibra - Egendesignade tekniska kläder för alla sporter.

Artiklar

  • De är 2022 års största leverantörer – hela listan
    2022 bjöd på starka siffror för löparvarumärken och friluftsaktörer – men allt är inte guld och gröna skogar.
  • Elfsborgs nya tröja – framtagen med hjälp av Textilhögskolan
    IF Elfsborgs nya tröja har tagits fram med en gul färg som är den rätta för laget. Med färgprover från matchtröjor från 1960-talet och framåt har man nu helt rätt nyans.
  • Umbro lanserar ofärgad unisex-kollektion
    Miljön är på tapeten när Umbro lanserar sin nya Undyed-kollektion.
  • Umbro lanserar ny sko lagom till VM
    Umbros nya fotbollssko använder ett nytt material som både ska vara elastiskt och stabilt på samma gång.
  • Ny färgkombo på Umbros bästsäljare
    Velocita Pro har fått en ny färg för att man ska kunna kliva ut på fotbollsplanen med stil.
  • De blir officiell leverantör till skidskyttelandslaget
    I de två kommande säsongerna kommer Scantrade att vara officiell leverantör till skidskyttelandslaget. Produkterna som kommer att levereras är kängor och värmestrumpor skapade för de vinterlandskap atleter och övrig personal rör sig i.
  • Scantrade nishar sig mot cykel med varumärkena Selle och Northwave
    Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
  • ISPO Gold Award till världens första lavinsändare med röstnavigering
    Prisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.
  • Veckans produkt: Nordica Speedmachine 3
    Nordica introducerar nya Speedmachine 3, en innovativ pjäxa som nyligen röstades fram till en prestigefull Ispo Award.
  • Skridskor på hjul går som tåget
    Suget efter inlinesmodeller bara ökar. Nu senast är det amerikanska varumärket Rollerblades som känner av ett högt tryck från både butiker och konsumenter.
  • JO Sport tar över Blizzard och Tecnica
    Jo Sport AB kommer från och med första mars 2021 ta över rollen som distributör av Blizzard och Tecnicas produkter i Sverige.
  • Tecnica Group och Scantrade går delvis skilda vägar
    Scantrade, som skött distributionen och marknadsföring av Blizzard och Tecnicas produkter i Sverige, kommer inte längre ha ansvaret för Tecnica Groups alpinprodukter för varumärkena Blizzard och Tecnica.
  • Bolagsnytt - pressreleaser

        Scantrade Scantrade  Ulricehamn 2020-01-13   Uppdaterad organisation från 1 januari 2020. Uppdatera dina kontakter:   Brandmanagers / Key account    UMBRO/ FIBRA / PROLINE Stefan Danielsen 070-818 96 31 stefan.danielsen@scantrade.se NORDICA / THERMIC / LOWA / ROLLERBLADE Peter Engström 070-335 00 03 peter.engstrom@scantrade.se TECNICA / BLIZZARD / SIDAS Klas Vennersten 070-937 01 88 klas.vennersten@scantrade.se SMITH…

  • Damfotbollen i fokus för Umbro
    Umbro är ny partner till Kopparberg-Göteborgs FC. Spelarna har själva varit med och designat matchdräkten till Champions League.
  • 90-talet vägrar släppa greppet
    Umbros nya projekt visar att 90-talet fortfarande väcker starka designkänslor inom sneakervärlden.
  • Umbro och Sweet SKTBS lanserar 80-talskollektion
    Göteborgsbaserade Sweet SKTBS ville ta fram unisona teamkläder med retrotouch för den starkt individuella skaterörelsen. De letade upp Umbro, som tillverkat teamkläder sedan 1924. Nu lanseras kollektionen internationellt.
  • Umbro sponsrar Hammarby handboll
    Från och med nästa säsong kommer Hammarby Handboll att spela med bollar och matchkläder från Umbro.
  • Scantrade tar över agenturen för Sidas
    Scantrade fortsätter att bredda sin produktportfölj. Under Outdoor Messe blev det klart att bolaget tar över agenturen av det franska sulmärket Sidas.
  • Bäst på Ispo: Tecnica Forge
    Tecnica Forge är världens första känga som formas efter kundens fot direkt i butiken. Tekniken är i princip densamma som används i alpina pjäxor. Forge visades upp redan i somras på Outdoor Messe, nu var den en snackis igen.
  • Tecnica har ett nytt koncept
    Den italienska skotillverkaren Tecnica presenterar ett helt unikt skokoncept. Tecnica Forge är en högteknologisk känga som kan anpassas individuellt efter konsumentens fötter.
  • Lowa och Thermic till Jaktia
    Scandtrade, med varumärkena Lowa och Thermic, har fått till ett avtal med kedjan Jaktia så att deras produkter nu finns där.
  • Smith satsar allt på chromapop
    Mottagandet av Smiths nya Chromapoplinser har varit så bra att företaget väljer att satsa ännu mer på teknologin framöver. Och de får in Chromapoplinser i en lägre prisklass.
  • Nordica Strider
    Debuterande 75-åring
  • Tobias Norling till Scandtrade
    När Scandtrade tog över distributionen av Smith, Carrera och Polaroid i Sverige så hängde säljaren Tobias Norling med till Scandtrade.
  • Veckans produkt: Nordicas testvinnare
    Nordica fortsätter att vinna priser för sina skidor inför säsongen 2016–17. Senast i raden är Åka Skidor som utser Santa Ana till testfavorit inom all mountain bland dammodellerna. Även Enforcer 93 utses till testfavorit inom all mountain. Sist men inte minst utses Nordica GT 80 TI till testfavorit bland frontside­skidorna.
  • Veckans produkt: Nordica Speedmachine
    Nordica SpeedMachine 130 återuppstår och har fått en helt ny och fräsch design inför säsongen 2016/2017. Det här är pjäxan för dig som söker en precis känsla med avancerade funktioner för inställning av passformen – något alla som någonsin provat en avancerad pjäxa verkligen kommer att uppskatta.
  • Scantrade ska bli ett House of Brands
    Det händer mycket hos Scandtrade nu. En stor digital satsning följs av tre nya varumärken och ett mål att bli ett House of Brands.
  • Hjulen snurrar igen
    Det var ett tag sedan inlines var riktigt hett men nu kommer allt fler tecken på att det är på gång igen.
  • Nya avtal för Umbro, Puma och Salming
    Umbro är tillbaka i Premier Legaue, Puma sluter miljardavtal och Salming samarbetar med topprankad squashspelare.
  • I Fokus: Blizzard Cochise
    Testvinnare skapar rusning till butikerna och i år är det Blizzard Cochise som de seriösa skidåkarna kommer att springa efter. Vi förklarar varför Cochise vann och vad det är i konstruktionen som gör Blizzardskidorna så bra.
  • Scandtrade tar över Umbro
    Scandtrade är ny distributör av Umbro i Sverige. Sedan 20 år jobbar norska Scantrade med Umbro och kommer att hjälpa sitt svenska dotterbolag att lyfta märket i Sverige.
  • Läskande marknadsföring
    Nordica har i vinter slagit sig ihop med världens största läskvarumärke, Coca-cola. Nordica hoppas med kampanjen stärka sitt varumärke, kommenterar distributören Scandtrade själva kampanjen.
  • Scantrade tar över H2O
    Förra året fick det danska klädmärket H2O nya ägare och nu är det klart att Scantradegruppen tar hand om märket i Sverige, Norge och Finland.
  • Skidtest för butiker blev en succé
    I slutet av januari samlades drygt hundra handlare i Vemdalen för att testa nästa års skidor. Det som började som en vild idé blev en stor succé.
  • Sverres nya kompisar
    Tillsammans med Nordicas testteam har svenske extremåkaren och en av grundarna till Kask, Sverrre Liljequist, utvecklat ett par nya friåkningsskidor. El Capo börjar säljas i höst.
  • Test av nästa års skidor i Vemdalen
    Tolv skidmärken har gått samman och bjuder in till test av nästa års skidor. Platsen är Vemdalen och tidpunkten 28–30 januari.
  • Therm-Ic har fått ny ägare
    Nu är det värme i Therm-Ics eluppvärmda sulor igen. Efter konkursen i somras har Sidas gått in som ny ägare.
  • Tecnica Diablo Max
    ”Djävligt” rund
  • Längd är högst
    Längd var förra vinterns stora säljsuccé. Nu har vi siffror på exakt hur bra det gick för längd, alpint och snowboard och vilka märken som är marknadsledande.
  • Nordica Transfire
    Det bästa av båda världar
  • Nordicas nya fartvidunder
    Nordica har tagit racingstorslalomskida och gjort den kommersiell genom att göra den lite bredare och lite kaxigare i grafiken. Resultatet är ett fartvidunder med extra allt.
  • Tecnicas löparsko blev årets sko i England
    Tecnicas nya löparsko Diablo Max vann Novel Award på engelska Outdoor Show i höstas.
  • Blizzard i förändring
    Få företag har ryckt upp sitt varumärke lika mycket på ett år som Blizzard har gjort i år. Märket har gått från att vara ett mellanmjölksmärke till att vinna det ena skidtestet efter det andra.
  • Nordica GP TJ
    Vit för tjejer, svart för killar.
  • Tecnica satsar stort på löparskor
    Tecnica ger sig in på löparsegmentet och de gör det med väldigt annorlunda skor. Med en extremt tjock och mjuk sula ska de ge både komfort och grepp åt alla terränglöpare.
  • Tecnica Cochise
    Byt sula efter underlag
  • Blizzrad Bodacious
    Skidor för tjurskallar
  • Nordica Fire arrow
    Eld istället för fart
  • Nordica och Coca Cola lockar folk till backarna
    Nordica och Coca Cola har genomfört en stor vinterkampanj tillsammans. Kampanjen har gjort att Nordica synts i över 700 butiker och på stortavlor i de stora städerna.
  • Blizzards rocker prisad på Ispo
    För andra året i rad har Blizzard tilldelats utmärkelsen European Ski Award by Ispo. I år är det friåkningsskidan Cochise som får utmärkelsen.
  • Nordica Dead Money
    Detaljerna gör jibbern
  • Åkband i nöjesparken
    Kläppen har Sveriges bästa jibbpark och för jibbers på både brädor och skidorär det en bättre nöjespark än Liseberg. I parken är stil och attityd lika viktigt som pulvervalla är för racingåkaren. Här är prylarna som regerar i parken.
  • Nordica skålar i Coca-Cola
    Lagom till vinter-OS kommer Nordica att synas med sitt namn på miljontals Coca-Colaflaskor i Norden. Det hela ingår i en kampanj där konsumenter kan vinna Nordicaskidor varje dag under sex veckor.
  • Nordica Ace of Spades
    Trumkort i parken
  • Full rulle med Rollerblade
    Rollerblades har tillsammans med sajten freeride.se dragit igång en filmtävling med tema inlines. Målet är att visa att sporten fortfarande lever och frodas i Sverige.
  • Scandtrade expanderar
    Scandtrade, som bland annat distribuerar Nordica och Rollerblade, har gjort klart med ytterligare en trio varumärken.
  • Nordica Jah Love

    Reggaepjäxor för rock ’n roll-åkning Om friåkning på stora berg är det som får din klocka att ticka så kan Nordicas freeridepjäxa Jah Love vara en tänkbar pjäxa. Med Sverre Liliequist som en av testpiloterna bakom pjäxan är det säkert att pjäxan räcker för de flesta och det mesta. Transparent skal och bild av Jah…

  • Skidföretag köper skidorter
    Världens största skidföretag - Salomon, Atomic, Rossignol, Fischer och K2 - meddelade idag att de tillsammans ska ta över driften av några av de mest kända skidorterna i världen.
  • Norsk distributör vill erövra Sverige
    Scantrade är en av Norges största sportdistributörer. Nu satsar de på att erövra Sverige genom att ta hand om distributionen av Nordica och Rollerblade.
  • Nordica en testvinnare
    Skidtidningarnas skidtester duggar tätt just nu och Nordica börjar med att bli bäst i test i Norge.
  • Skid- och brädförsäljningen 2008
    Skid- och snowboardstatistiken för den pågående säsongen är ingen munter läsning. I alla fall inte i ett historiskt perspektiv. Den snöfattiga vintern i stora delar av landet har skördat sina offer.