Scantrade Scandinavia AB
Scantrade Scandinavia AB erbjuder ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier,
från elit till motionär. Vi arbetar idag med fyra fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team.
Inom varje kategori finns välkända varumärken:
Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic
Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith
Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic
Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro
Varumärken
- Nordica - Pjäxor, skidor, stavar och tillbehör för alpin skidåkning.
- Northwave - Kläder skor och tillbehör för cykel. Sann Italiensk design och testade av de bästa åkarna i världen, sedan 25 år.
- Selle Italia - Världsledande inom sadeldesign i över 120 år!
- Umbro - Kläder, skor och utrustning för fotboll, handboll, innebandy och övrig lagidrott
- Sidas - Iläggssulor och alla tillbehör för alpin bootfitting. Sulor och tillbehör för skor och kängor.
- Therm-ic - Värmeprodukter såsom batteridrivna jackor, västar, strumpor, värmesulor och vantar. Tillbehör för torkning av skor och handskar
- Smith - Goggles och hjälmar för alpint och cykel samt solglasögon.
- Lowa - Kängor med kvalité. Made in Europe!
- Sigg - Funktionella flaskor, termosar och muggar i aluminium.
- Rollerblade - Inlines, skydd och tillbehör.
- Proline - Träningstillbehör för fotboll, handboll, innebandy och övrig lagidrott
- Fibra - Egendesignade tekniska kläder för alla sporter.
Artiklar
- De är 2022 års största leverantörer – hela listan2022 bjöd på starka siffror för löparvarumärken och friluftsaktörer – men allt är inte guld och gröna skogar.
- Elfsborgs nya tröja – framtagen med hjälp av TextilhögskolanIF Elfsborgs nya tröja har tagits fram med en gul färg som är den rätta för laget. Med färgprover från matchtröjor från 1960-talet och framåt har man nu helt rätt nyans.
- Umbro lanserar ofärgad unisex-kollektionMiljön är på tapeten när Umbro lanserar sin nya Undyed-kollektion.
- Umbro lanserar ny sko lagom till VMUmbros nya fotbollssko använder ett nytt material som både ska vara elastiskt och stabilt på samma gång.
- Ny färgkombo på Umbros bästsäljareVelocita Pro har fått en ny färg för att man ska kunna kliva ut på fotbollsplanen med stil.
- De blir officiell leverantör till skidskyttelandslagetI de två kommande säsongerna kommer Scantrade att vara officiell leverantör till skidskyttelandslaget. Produkterna som kommer att levereras är kängor och värmestrumpor skapade för de vinterlandskap atleter och övrig personal rör sig i.
- Scantrade nishar sig mot cykel med varumärkena Selle och NorthwaveSvenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
- ISPO Gold Award till världens första lavinsändare med röstnavigeringPrisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.
- Veckans produkt: Nordica Speedmachine 3Nordica introducerar nya Speedmachine 3, en innovativ pjäxa som nyligen röstades fram till en prestigefull Ispo Award.
- Skridskor på hjul går som tågetSuget efter inlinesmodeller bara ökar. Nu senast är det amerikanska varumärket Rollerblades som känner av ett högt tryck från både butiker och konsumenter.
- JO Sport tar över Blizzard och TecnicaJo Sport AB kommer från och med första mars 2021 ta över rollen som distributör av Blizzard och Tecnicas produkter i Sverige.
- Tecnica Group och Scantrade går delvis skilda vägarScantrade, som skött distributionen och marknadsföring av Blizzard och Tecnicas produkter i Sverige, kommer inte längre ha ansvaret för Tecnica Groups alpinprodukter för varumärkena Blizzard och Tecnica.
- Bolagsnytt - pressreleaser
Scantrade Scantrade Ulricehamn 2020-01-13 Uppdaterad organisation från 1 januari 2020. Uppdatera dina kontakter: Brandmanagers / Key account UMBRO/ FIBRA / PROLINE Stefan Danielsen 070-818 96 31 stefan.danielsen@scantrade.se NORDICA / THERMIC / LOWA / ROLLERBLADE Peter Engström 070-335 00 03 peter.engstrom@scantrade.se TECNICA / BLIZZARD / SIDAS Klas Vennersten 070-937 01 88 klas.vennersten@scantrade.se SMITH…
- Damfotbollen i fokus för UmbroUmbro är ny partner till Kopparberg-Göteborgs FC. Spelarna har själva varit med och designat matchdräkten till Champions League.
- 90-talet vägrar släppa greppetUmbros nya projekt visar att 90-talet fortfarande väcker starka designkänslor inom sneakervärlden.
- Umbro och Sweet SKTBS lanserar 80-talskollektionGöteborgsbaserade Sweet SKTBS ville ta fram unisona teamkläder med retrotouch för den starkt individuella skaterörelsen. De letade upp Umbro, som tillverkat teamkläder sedan 1924. Nu lanseras kollektionen internationellt.
- Umbro sponsrar Hammarby handbollFrån och med nästa säsong kommer Hammarby Handboll att spela med bollar och matchkläder från Umbro.
- Scantrade tar över agenturen för SidasScantrade fortsätter att bredda sin produktportfölj. Under Outdoor Messe blev det klart att bolaget tar över agenturen av det franska sulmärket Sidas.
- Bäst på Ispo: Tecnica ForgeTecnica Forge är världens första känga som formas efter kundens fot direkt i butiken. Tekniken är i princip densamma som används i alpina pjäxor. Forge visades upp redan i somras på Outdoor Messe, nu var den en snackis igen.
- Tecnica har ett nytt konceptDen italienska skotillverkaren Tecnica presenterar ett helt unikt skokoncept. Tecnica Forge är en högteknologisk känga som kan anpassas individuellt efter konsumentens fötter.
- Lowa och Thermic till JaktiaScandtrade, med varumärkena Lowa och Thermic, har fått till ett avtal med kedjan Jaktia så att deras produkter nu finns där.
- Smith satsar allt på chromapopMottagandet av Smiths nya Chromapoplinser har varit så bra att företaget väljer att satsa ännu mer på teknologin framöver. Och de får in Chromapoplinser i en lägre prisklass.
- Nordica StriderDebuterande 75-åring
- Tobias Norling till ScandtradeNär Scandtrade tog över distributionen av Smith, Carrera och Polaroid i Sverige så hängde säljaren Tobias Norling med till Scandtrade.
- Veckans produkt: Nordicas testvinnareNordica fortsätter att vinna priser för sina skidor inför säsongen 2016–17. Senast i raden är Åka Skidor som utser Santa Ana till testfavorit inom all mountain bland dammodellerna. Även Enforcer 93 utses till testfavorit inom all mountain. Sist men inte minst utses Nordica GT 80 TI till testfavorit bland frontsideskidorna.
- Veckans produkt: Nordica SpeedmachineNordica SpeedMachine 130 återuppstår och har fått en helt ny och fräsch design inför säsongen 2016/2017. Det här är pjäxan för dig som söker en precis känsla med avancerade funktioner för inställning av passformen – något alla som någonsin provat en avancerad pjäxa verkligen kommer att uppskatta.
- Scantrade ska bli ett House of BrandsDet händer mycket hos Scandtrade nu. En stor digital satsning följs av tre nya varumärken och ett mål att bli ett House of Brands.
- Hjulen snurrar igenDet var ett tag sedan inlines var riktigt hett men nu kommer allt fler tecken på att det är på gång igen.
- Nya avtal för Umbro, Puma och SalmingUmbro är tillbaka i Premier Legaue, Puma sluter miljardavtal och Salming samarbetar med topprankad squashspelare.
- I Fokus: Blizzard CochiseTestvinnare skapar rusning till butikerna och i år är det Blizzard Cochise som de seriösa skidåkarna kommer att springa efter. Vi förklarar varför Cochise vann och vad det är i konstruktionen som gör Blizzardskidorna så bra.
- Scandtrade tar över UmbroScandtrade är ny distributör av Umbro i Sverige. Sedan 20 år jobbar norska Scantrade med Umbro och kommer att hjälpa sitt svenska dotterbolag att lyfta märket i Sverige.
- Läskande marknadsföringNordica har i vinter slagit sig ihop med världens största läskvarumärke, Coca-cola. Nordica hoppas med kampanjen stärka sitt varumärke, kommenterar distributören Scandtrade själva kampanjen.
- Scantrade tar över H2OFörra året fick det danska klädmärket H2O nya ägare och nu är det klart att Scantradegruppen tar hand om märket i Sverige, Norge och Finland.
- Skidtest för butiker blev en succéI slutet av januari samlades drygt hundra handlare i Vemdalen för att testa nästa års skidor. Det som började som en vild idé blev en stor succé.
- Sverres nya kompisarTillsammans med Nordicas testteam har svenske extremåkaren och en av grundarna till Kask, Sverrre Liljequist, utvecklat ett par nya friåkningsskidor. El Capo börjar säljas i höst.
- Test av nästa års skidor i VemdalenTolv skidmärken har gått samman och bjuder in till test av nästa års skidor. Platsen är Vemdalen och tidpunkten 28–30 januari.
- Therm-Ic har fått ny ägareNu är det värme i Therm-Ics eluppvärmda sulor igen. Efter konkursen i somras har Sidas gått in som ny ägare.
- Tecnica Diablo Max”Djävligt” rund
- Längd är högstLängd var förra vinterns stora säljsuccé. Nu har vi siffror på exakt hur bra det gick för längd, alpint och snowboard och vilka märken som är marknadsledande.
- Nordica TransfireDet bästa av båda världar
- Nordicas nya fartvidunderNordica har tagit racingstorslalomskida och gjort den kommersiell genom att göra den lite bredare och lite kaxigare i grafiken. Resultatet är ett fartvidunder med extra allt.
- Tecnicas löparsko blev årets sko i EnglandTecnicas nya löparsko Diablo Max vann Novel Award på engelska Outdoor Show i höstas.
- Blizzard i förändringFå företag har ryckt upp sitt varumärke lika mycket på ett år som Blizzard har gjort i år. Märket har gått från att vara ett mellanmjölksmärke till att vinna det ena skidtestet efter det andra.
- Nordica GP TJVit för tjejer, svart för killar.
- Tecnica satsar stort på löparskorTecnica ger sig in på löparsegmentet och de gör det med väldigt annorlunda skor. Med en extremt tjock och mjuk sula ska de ge både komfort och grepp åt alla terränglöpare.
- Tecnica CochiseByt sula efter underlag
- Blizzrad BodaciousSkidor för tjurskallar
- Nordica Fire arrowEld istället för fart
- Nordica och Coca Cola lockar folk till backarnaNordica och Coca Cola har genomfört en stor vinterkampanj tillsammans. Kampanjen har gjort att Nordica synts i över 700 butiker och på stortavlor i de stora städerna.
- Blizzards rocker prisad på IspoFör andra året i rad har Blizzard tilldelats utmärkelsen European Ski Award by Ispo. I år är det friåkningsskidan Cochise som får utmärkelsen.
- Nordica Dead MoneyDetaljerna gör jibbern
- Åkband i nöjesparkenKläppen har Sveriges bästa jibbpark och för jibbers på både brädor och skidorär det en bättre nöjespark än Liseberg. I parken är stil och attityd lika viktigt som pulvervalla är för racingåkaren. Här är prylarna som regerar i parken.
- Nordica skålar i Coca-ColaLagom till vinter-OS kommer Nordica att synas med sitt namn på miljontals Coca-Colaflaskor i Norden. Det hela ingår i en kampanj där konsumenter kan vinna Nordicaskidor varje dag under sex veckor.
- Nordica Ace of SpadesTrumkort i parken
- Full rulle med RollerbladeRollerblades har tillsammans med sajten freeride.se dragit igång en filmtävling med tema inlines. Målet är att visa att sporten fortfarande lever och frodas i Sverige.
- Scandtrade expanderarScandtrade, som bland annat distribuerar Nordica och Rollerblade, har gjort klart med ytterligare en trio varumärken.
- Nordica Jah Love
Reggaepjäxor för rock ’n roll-åkning Om friåkning på stora berg är det som får din klocka att ticka så kan Nordicas freeridepjäxa Jah Love vara en tänkbar pjäxa. Med Sverre Liliequist som en av testpiloterna bakom pjäxan är det säkert att pjäxan räcker för de flesta och det mesta. Transparent skal och bild av Jah…
- Skidföretag köper skidorterVärldens största skidföretag - Salomon, Atomic, Rossignol, Fischer och K2 - meddelade idag att de tillsammans ska ta över driften av några av de mest kända skidorterna i världen.
- Norsk distributör vill erövra SverigeScantrade är en av Norges största sportdistributörer. Nu satsar de på att erövra Sverige genom att ta hand om distributionen av Nordica och Rollerblade.
- Nordica en testvinnareSkidtidningarnas skidtester duggar tätt just nu och Nordica börjar med att bli bäst i test i Norge.
- Skid- och brädförsäljningen 2008Skid- och snowboardstatistiken för den pågående säsongen är ingen munter läsning. I alla fall inte i ett historiskt perspektiv. Den snöfattiga vintern i stora delar av landet har skördat sina offer.
