Skid- och snowboardstatistiken för den pågående säsongen är ingen munter läsning. I alla fall inte i ett historiskt perspektiv. Den snöfattiga vintern i stora delar av landet har skördat sina offer.
Det kan ha skett ett tronskifte i svensk skidförsäljning. Sedan Sportfack inledde sina undersökningar i början av 2000-talet har längdförsäljningen alltid överstigit den alpina skidförsäljningen, men siffrorna för 2007/2008 pekar på en rockad. Det är dock lite för tidigt för att ta ut segern. Exakt var försäljningen slutar är oklart eftersom detta skrevs före Vasaloppet.
Leverantörernas prognoser pekar på att den alpina skidförsäljningen stannar kring 123.000 sålda par. Det är en minskning med 15 procent jämfört säsongen 05/06 då försäljningen låg på 145.000 sålda par. Orsaken är given – mindre snö. Å andra sidan finns det ingen anledning att måla fan på väggen – försäljningen är fortfarande långt högre än för åtta år sedan och det totala intresset för skidåkning verkar inte ha minskat. Återvänder snön till Sverige nästa säsong lär siffrorna stiga.
Längdförsäljningen ligger inte långt efter den alpina. Enligt prognoserna kommer det att säljas 121.000 par längdskidor under säsongen 07/08. Vid förra mätningen (säsongen 05/06) uppgick siffran till 155.000 vilket innebär att försäljningen backat med 22 procent. Orsaken bakom tappet torde vara densamma som för slalomskidorna – dåligt med snö.
Störst är tappet för snowboards som går bakåt hela 38 procent till 18.000 sålda brädor. Här delar snöbristen och det ökade intresset för friåkning och jibbing på ansvaret.
Innan vi går in och tittar på marknadsandelar kan det vara värt att notera att våra siffror baserar sig på uppgifter från leverantörer och kedjor. I siffrorna ingår även försäljning till skiduthyrning men inte försäljning av fjolårsmodeller som fanns kvar i butikernas lager.
Precis som vid förra undersökningen säljer Head flest alpina skidor i landet, men gapet ner till tvåan Rossignol har minskat. Head och Rossignol har för säsongen 07/08 marknadsandelar om 17 (+1 procentenheter) respektive 16 procent (+4 procentenheter). Siffrorna är dock något osäkra eftersom Rossignols siffror avser säsongen 06/07 och inte säsongen 07/08 som för övriga märken. I övrigt är placeringarna följande bland de större: Fischer (-1 procentenheter), Salomon (-3 procent), Atomic (-1 procentenheter) och K2 (+4 procentenheter).
Head är en höjdare även inom alpina bindningar. Varumärket sitter på en femtedel av marknaden men tvåan Rossignol är inte långt efter, 17 procent (+4 procentenheter). Tyrolia tappar ordentligt med mark, -18 procentenheter, men bakom den siffran döljer sig dock faktumet att huvuddelen av Tyroliabindningarna numera heter Head. Totalt säljs 107.000 bindningar den här vintern.
Salomon är störst på pjäxor och har en tredjedel av marknaden även om varumärket backar något (-1 procentenhet). Head och Nordica delar på andraplatsen och där är det Head (+5 procentenheter) som knappat in på Nordica (-4 procentenheter). Fjärdeplacerade Alpina fördubblade sin försäljning och ökade sin marknadsandel med 3 procentenheter. Total försäljning 122.000 par.
På längdskidor är det fortfarande Fischer som regerar. Varumärket har visserligen tappat marknadsandelar men ruvar ändå på en stor del av marknaden (33 procent). Sedan följer en skara om fyra ganska stora varumärken: Salomon (17 procent), Madshus (15 procent), Edsbyn (13 procent) samt Atomic (12 procent). Utmärkande är att Salomon är det enda varumärket bland de ”stora” som har ökat sin marknadsandel (+10 procentenheter) och klättrar upp på andra plats. Notera också att Edsbyn till största delen säljer barnskidor, men eftersom deras siffra finns med sedan tidigare undersökningar så väljer vi att fortsätta med den.
Även på bindningssidan ökar Salomon. Marknadsandelen är ruskigt hög och uppgår till 65 procent. Precis som 05/06 ligger Rottefella på andra plats. Till deras marknadsandel på 14 procent skall läggas Fischer (11 procent) och Rossignol (3 procent) eftersom de också använder Rottefellas system. Till Salomons andel ska läggas Atomics (3 procent) eftersom de numera kör SNS. Totalt säljs det cirka 146.000 längdbindningar i vinter.
Till skillnad från skidor och bindningar ökar antalet sålda längdskor (136.000) och även här är Salomon dominanten med en marknadsandel om 55 procent (+3 procentenheter). Även Madshus tar marknadsandelar. Försäljningen femdubblades och varumärket är nu fjärde störst efter Salomon, Alpina och Fischer. På femte och sjätte plats ligger Rossignol och Atomic.
Trots att marknaden varit vikande för Snowboards har marknadsledarna ökat sin försäljning. Head har behållit förstaplaceringen från förra mätningen och har drygt en femtedel (+11 procentenheter) av marknaden men Burton skuggar och ligger bara tre procentenheter bakom (+8 procentenheter).
Därpå följer ett koppel av varumärken som i stort sett hållit fast vid sina marknadsandelar: K2, Stuf, Nitro och Rossignol. Noterbart är att mindre varumärken har fått stryka på foten för marknadsledarna och kedjornas egna varumärken som ökat sina marknadsandelar rejält under vintern.
Burton och Head dominerar även bindningar men där tronar Burton i topp med 22 procent av marknaden. Head ligger 2 procentenheter bakom. Även här har kedjornas egna varumärken en stor del av kakan (24 procent). Totalt sålda bindningar ligger på 19.000 par.
Raketen på snowboardskor är Head som klättrar ordentligt på bland annat Salomons bekostnad. Salomon tappar 14 procentenheter i marknadsandel medan Head tar ytterligare 15 procentenheter jämfört med förra mätningen. Marknadsledare är dock Burton som har 27 procent av marknaden, en ökning med 11 procentenheter jämfört förra mätningen. Totalt säljs 22.000 snowboardskor i vinter.
Slutligen ett stort tack till alla leverantörer och kedjor som har bidragit med sina försäljningssiffror. Vi på Sportfack tror att öppen statistik är bästa verktyget för en sund tillväxt för hela branschen.
Relaterat företag i Sportregistret
- LL Agenturer AB
Marknadsför skidsportartiklar samt campingtält och tillbehör. Leverans från eget lager i Lidköping.
- Scantrade Scandinavia AB
Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro
- Scantrade Scandinavia AB