90-talet vägrar släppa greppet

Umbros nya projekt visar att 90-talet fortfarande väcker starka designkänslor inom sneakervärlden.

Retrotrenden som flirtar vilt med 1990-talet och början av 2000-talet fortsätter att ta plats i sport- och modevärlden. Umbro är ett av varumärkena som gärna rider på den vågen.
Nu släpper de den klassiska sneakermodellen Neptune i en uppdaterad version. Utseendet är i stort sett samma, både i detaljer och färgval, men nu har skon fyllts med modern skoteknik, bland annat med en tjockare Phylonsula. Skon ingår i Umbros så kallade ARP-projekt, The Archive Research Project Collection.  
Under just 1990-talets satt Umbros logga på flera av de världsledande fotbollslagens tröjor, som till exempel VM-segrarna Brasilien under den magiska fotbollssommaren 1994 och Manchester United när de vann i princip allt som gick att vinna i slutet av 1990-talet. Varumärket har också länge haft en given plats på den brittiska musikscenen.