90-talet vägrar släppa greppet

Umbros nya projekt visar att 90-talet fortfarande väcker starka designkänslor inom sneakervärlden.

Retrotrenden som flirtar vilt med 1990-talet och början av 2000-talet fortsätter att ta plats i sport- och modevärlden. Umbro är ett av varumärkena som gärna rider på den vågen.
Nu släpper de den klassiska sneakermodellen Neptune i en uppdaterad version. Utseendet är i stort sett samma, både i detaljer och färgval, men nu har skon fyllts med modern skoteknik, bland annat med en tjockare Phylonsula. Skon ingår i Umbros så kallade ARP-projekt, The Archive Research Project Collection.
Under just 1990-talets satt Umbros logga på flera av de världsledande fotbollslagens tröjor, som till exempel VM-segrarna Brasilien under den magiska fotbollssommaren 1994 och Manchester United när de vann i princip allt som gick att vinna i slutet av 1990-talet. Varumärket har också länge haft en given plats på den brittiska musikscenen.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Scantrade Scandinavia AB

    Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro