Suget efter inlinesmodeller bara ökar. Nu senast är det amerikanska varumärket Rollerblades som känner av ett högt tryck från både butiker och konsumenter.

Det ska vara grillor med hjul i år. Vi har sett trenden komma rullande redan innan corona, när vintern i hela södra Sverige blev en enda lång barmarkssäsong. Bland annat med K2:s inlinesmodeller både för barn (till exempel juniormpdellen Splash) och vuxna. Sen kom svenska Marsblades säljsuccé under corona när NHL stod still och nu senast hör vi rapporter om att amerikanska Rollerblade säljer slut på sina modeller. Kunderna verkar älska inlines just nu. Och den höga efterfrågan på Rollerbladesmodellerna gäller även för Sverige.
– Ja, vi ser en kraftig ökning av ordervärde liksom ett större antal kunder som är intresserade, säger Peter Engström på Scantrade, som saluför Rollerblade i Sverige.
Rollerblade har enligt uppgift legat på en stadig nivå under ett antal år i försäljning, men nu i år har kurvan skjutit i höjden. Troligen delvis som en effekt av corona och att alltfler konsumenter letar efter kul utomhusaktiviteter. Men också som ett träningshjälpmedel för alpinåkare, som vill träna teknik och benstyrka även utanför pisterna. Kolla bland annat in den nya träningsappen ”skate to ski” (sök på Youtube för en presentation).