Skidtest för butiker blev en succé

I slutet av januari samlades drygt hundra handlare i Vemdalen för att testa nästa års skidor. Det som började som en vild idé blev en stor succé.

Skidtest för butiker blev en succé
Jonas Westlund var den som kom med idén om ett skidtest för butikssäljare.

Elbelysta backar bjöd på åkning från ottan till sena kvällen. Atomic, Blizzard, CMD, Dynastar, Extrem, Fisher, Head, K2, Line, Nordica, Rossignol, Salomon, Völkl och Scott stod redo med testskidor. De hundra inköparna som var på plats var mer än sugna på att ge sig på kommande vinters godbitar. Dagen till ära hade det dessutom snöat så förhållandena var ypperliga.

Planen var att dela upp inköparna i två lag, ett för test i backen och ett för information i en utställningshall. Det visade sig vara milt sagt icke attraktivt första morgonen. Alla ville ut och åka! Det visade sig att allt flöt på ändå i ett makligt tempo som borgade för effektivt utnyttjande av dagen.

Vid middagen diskuterades utrustning, inköpsplaner strukturerades och idéer smiddes över en öl eller två i goda vänners lag. Att dessa diskussioner är värda sin vikt i guld är enkelt att förstå. Olika butikers inköpare kunde bolla idéer mot varandra och hjälpas åt.

Dag två bjöd på aning mer snö i backarna. Det var lite grinigare väder fast testarna lät sig inte böjas av detta. Full fart på testandet. Tankar och värderingar byttes emellan olika butiker. Vilken fetskida att välja? Vilka pistracers ska vi sälja? Detta tidiga test gör att nu inköparna har viktigare argument än marginaler och fjolårsförsäljning när de ska lägga sina orders.

Idén till skidtestet kom från Jonas Weslund på Interski. En känsla av att vintersportbranschen kört fast i gamla spår fick honom att sondera i leverantörsledet för att få till en mer aktiv mässa.

– Skidtestet känns otroligt starkt, säger Jonas. Formatet som det är nu är så bra att det inte behövs något våldsamt snickrande. Eventuellt utnyttja första kvällen och lägga till ytterligare en dags åkning. Vi körde kanske inte hundra procent efter schemat men det blev effektivt till max.

Skidtest för butiker blev en succé
Testskidorna låg på rad.

Mässan öppnade klockan 09.00 och stängde 19.00. Liftarna gick från 09.00 till 16.00 och var och en gjorde sitt eget schema för dagen. En del ville åka så mycket som möjligt, andra ville ha tid att prata med leverantörerna.

– Vi tittade mycket på var mässan skulle vara, så små avstånd som möjligt, trevlig miljö och så vidare, fortsätter Jonas. Vi ville ha ett tajt område där vi hade nära till allt och samtidigt bra åkning. I Vemdalen hade vi mässan, restaurangen och skidtestet 100 meter från liften, det var suveränt. Ytterligare en fördel med Högfjällshotelet i Vemdalen var att det inte fanns en massa andra restauranger utan här samlades alla i samma bar och umgicks. Det hade fallit bort på en större skidort med större utbud av dessa aktiviteter.

Så, vad tyckte de deltagande inköparna om skidtestet?

– För vår del är det väldigt bra att komma till ett sådant här ställe med alla de här människorna och ändå blev det inte för mycket, säger Tomas Matelussy från Udens sport, Göteborg. Det är greppbart. Det är otroligt bra att kunna titta och testa allt vilket gör att det minimerar snacket efteråt. Det gör det enklare för de slutliga inköpen. Det är mycket bra att vi får chansen att testa på snö så vi får en känsla för produkterna. Jag kommer absolut fortsätta åka på Swesport främst då för mjukvaran. Vi åker även på ISPO.

– Att allt samlas på ett ställe så här är ju bra, så man får både klämma och åka på allt på en gång, säger Dan Lang, inköpsansvarig på Skistar Åre. Vi kan hjälpas åt helt enkelt och det är viktigt för skidåkningen i det stora hela.

– Marknaden är så stor att vi ofta bara hinner ögna igenom både mjuk- och hårdvara. Bättre att dela upp det, köra hårdvara här riktat mot det vi kan testa i backen, säger Fredrik Norberg från Sportmaffian Funäsdalen. Jag tror detta är ett jättebra koncept. Just att det är lite tidigare på säsongen och att vi får testa på snö gör att vi kommer igång med tankeverksamheten för både försäljning och inköp.

– Jättebra, säger Krille Kalmendal från Åre Skidsport. Jag tycker det är bra att vi får testa mycket grejer under ett och samma tak. Det blir lättare för oss butiker att testa det vi vill direkt och vi sparar enormt mycket tid på att göra så här. Det är verkligen snyggt av leverantörerna att ha så mycket klart för test så här tidigt på säsongen. Jag är jättepositiv och hoppas verkligen att det är ett återkommande arrangemang. För vår typ av butik blir den här mässan mycket viktigare än Swesport, här får vi faktiskt testa direkt. Det här är superbra, nu kommer vi ner till ISPO med fräsha ideer och ögon.

Nästa år är det Svenskt Sportforum, Claes Forsberg, Rodney och deras team som tar över ratten. Diskussionerna går vidare angående utökning fast under de kommande vintrarna kan det knappast bli tal om någon dramatisk förändring i och med att konceptet fungerade så bra. Dock har det redan förfrågats om en liknande snowboard- och längdåkningstest. Jonas poängterar att spårcentralen ligger nära Högfjällshotellet den med…

Skidtest för butiker blev en succé
Det var fullt ös i backarna.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.

  • Scantrade Scandinavia AB

    Scantrade Scandinavia AB vill erbjuda ett brett sortiment av innovativa varumärken och produkter i utvalda kategorier, från elit till motionär. För att göra detta arbetar vi idag med fem olika fokuskategorier; Alpine, Bike, Outdoor, Team och Sport & Lifestyle. Inom varje kategori finns välkända varumärken: Alpine: Nordica, Sidas, Smith, Therm-ic Bike: Fibra, Northwave, Rollerblade Sidas, Selle Italia, Smith Outdoor: Lowa, Sidas, Sigg, Therm-ic Team: Fibra, Proline, Sidas, Umbro Sport & Lifestyle: Rollerblade, Sidas, Sigg, Smith, Umbro

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).