Blizzard i förändring

Få företag har ryckt upp sitt varumärke lika mycket på ett år som Blizzard har gjort i år. Märket har gått från att vara ett mellanmjölksmärke till att vinna det ena skidtestet efter det andra.


Blizzard i förändring
Peter Engström

För att förstå Blizzards förvandling måste vi gå 4–5 år bakåt i tiden. Vid den tiden hade Nordica ingen egen produktion av skidor utan la ut den på legotillverkning. De kände att det inte var en bra situation och bestämde sig för att köpa en skidfabrik. Blizzard råkade vara till salu och deras fabrik var modern och bra så det blev den som Nordica köpte. På köpet fick de varumärket Blizzard och istället för att lägga ned det beslutade de sig för att koppla ihop det med Tecnica pjäxor som Nordica också äger.

Eftersom Tecnica är ett premiummärke på pjäxor måste Blizzard bli detsamma på skidor. Nytt folk anställdes och förra året kom resultatet av den nya organisationen. Blizzard vann Ispo Awards och Mario Matt vann världscuptävlingar i slalom på Blizzardskidor. Det där var dock bara början – i år släppte allt och Blizzard vann skidtest i både svenska Åka Skidor och amerikanska Skiing. Plus att de vann Ispo Award för andra året i rad.

– När vi tog över Blizzard för ett år sedan var det många skidbutiker som inte var intresserade, säger Peter Engström på Scandtrade. Nu efter skidtesterna är det helt annorlunda och vi har fått jaga skidor över hela Europa för att kunna möta efterfrågan.

Blizzard fokuserar på två typer av skidor – race- och pistskidor samt breda friåkningsskidor. I Åka Skidor utsågs Blizzard G-Force Supersonic till bästa pistskida och Blizzard Bonafide till bästa all mountainskida. I Skiing blev Blizzard Bodacious bästa breda off pistskida och Blizzard Cochise bästa all mountainskida.


Sportregistret - Relaterat företag