Brav Sweden AB

Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace.

Brav owns and manages the Lundhags, Swix, Toko, Ulvang and Helsport brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services.
More information www.brav.com


Varumärken

  • Lundhags - Lundhags is a Swedish outdoor brand with deep roots in Jämtland. Developing and producing outdoor clothing, boots, packs & bags and Nordic Skating.
  • SWIX - SWIX is a producer of the finest ski accessories to include; ski wax, poles, roller skis and technical apparel. Swix Team Wear is a part of SWIX.
  • Ulvang - The Norwegian brand Ulvang was founded in cooperation with olympic champion Vegar Ulvang. Producing wool mid layer, underwear and socks.
  • Helsport - Helsport was established in 1951 and is today Scandinavia’s leading tent and sleeping bag manufacturer.
  • Toko - Toko manufactures waxes, tools and care line products for skis, boards, textiles and shoes with the highest possible functionality.

Artiklar

  • Ulvang rebrandar – släpper helt ny kollektion
    Ulvang satsar hårdare på hållbarhet och väljer att byta ut i princip hela sin kollektion. Nu går de in i 2023 med nya leverantörer och regenerativt producerad ull från Nya Zeeland.
  • Varuhusinvigning i Skara med mässa och 12 000 besökare
    Astro Sweden inledde sin bana som butik för amatörastronomer – men sedan april driver de ett fullskaligt varuhus med sortiment som innehåller utrustning för alltifrån klättring, vandring, fiske och vetenskap.
  • De är 2022 års största leverantörer – hela listan
    2022 bjöd på starka siffror för löparvarumärken och friluftsaktörer – men allt är inte guld och gröna skogar.
  • Outdooråret 2022 präglades av toppar och dalar
    När kriget bröt ut exploderade intresset för prepping – och så även vissa friluftsprylar. Men det var inte alla som gynnades av det nya omvärldsläget.
  • Lundhags nya ryggsäckar – satsar på lättvikt
    I samband med butiksöppningen lanserade Lundhags en världsnyhet: Nya ryggsäckar. I och med det kliver Lundhags in i lättviktssegmentet.
  • Lundhags öppnar i Stockholms friluftsnav – stor butiksöppning
    Mitt på Kungsgatan i Stockholm har det kommit en nykomling. Eller, tja, så nya i branschen är de inte. Men att ha en egen brand store är nästan helt nytt för jämtländska Lundhags. Sportfack var på plats under invigningen!
  • Så många har info om hållbarhetspolicy – hälften saknar
    Att prata hållbarhet ses alltmer som en hygienfaktor inom näringslivet – men hur ska det kommuniceras? Vi har granskat några av marknadens allra största aktörer, för att ta reda på om det är lätt att hitta deras hållbarhetspolicys. Resultatet är varierat.
  • Så förändrades svenskarnas friluftsvanor under corona
    Outdoorföretaget Lundhags har låtit Sifo intervjua tusen personer om deras friluftsvanor under coronaåret 2020. Vi har tagit del av resultatet.
  • Brav svarar: 40 medarbetare lämnar när bolaget omorganiserar globalt
    När Bravkoncernen där bland annat Lundhags och Swix ingår, gör en stor omorganisation, har flera medarbetare lämnat under sommaren. Sportfack undrade varför och nu har Brav svarat.
  • Sportfack besöker nya NK Sport
    I dagarna slog nya NK Sport upp dörrarna till våning 3 fylld med moderna sportkläder. Sportfack har gjort en rundtur.
  • Lundhags Skomakarna blir Brav Sweden
    Lundhags moderbolag Swix Sport Group byter namn till Brav. Det innebär även att Lundhags, grundat 1932 av skomakaren Jonas Lundhag, byter namn. Från Lundhags Skomakarna AB till Brav Sweden AB.
  • Karin Kinander är ny kläddesigner på Lundhags
    Lundhags har anställt Karin Kinander som ny kläddesigner. Karin kommer närmast från Haglöfs där hon har jobbat som kläddesigner i tolv år, de senaste åren dessutom som Senior Designer.
  • Swix köper Helsport
    Norska Swix köper det lika norska outdoorföretaget Helsport. Uppköpet är ett led i Swix ambition att bli en komplett outdoorleverantör och minska slagsidan mot vinter.
  • Lundhags går ner till en kollektion om året
    Ända sedan Henrik Ottosson kom till Lundhags för sju år sedan har han funderat på att gå ner till en kollektion om året. Nu har han funderat färdigt.
  • Nordiska varumärken flitigt prisade på Ispo
    Ispo är världens största sportmässa och Ispo Award är troligtvis världens största tävling för sportprodukter. I år vann fem nordiska produkter Ispo Award Gold.
  • Här är alla vinnarna på Gear Of The Year
    Då var det äntligen dags att avslöja vinnarna av Gear Of The Year. Sju varumärken och produkter hyllades med bubbel, blommor och applåder.
  • Swix köper Hard Rocx
    Skidvallaleverantören Swix köper det norska cykelmärket Hard Rocx. Förvärvet är ett led i Swix målsättning att bli en helårsleverantör.
  • Närproducerat hos Naturkompaniet
    Svenska varumärken har bra rykte ute i världen men det är som alltid svårt att bli profet i sitt eget land. Nu slår Naturkompaniet ett slag för svenska, och svenskproducerade, produkter genom begreppet närproducerat.
  • Lundhags satsar på urbana work boots
    Med skoserien Heritage byter Lundhags i höst vandringsleden mot modebutikernas avenyer. Tanken är att väcka nya kundgruppers intresse för ett varumärke som tidigare mest förknippats med fjällvandring.
  • Swix bygger jättelager
    Swix håller på att bygga ett nytt jättelager i Lillehammer. Lagret ska ratta koncernens alla varumärken och serva alla marknader.
  • Sportbranschens 100 mäktigaste
    Nu är den live även på nätet – Sportfacks lista över sportbranschens 100 mäktigaste personer. Vem har mest makt i den svenska sportbranschen? Vem påverkar mest, vem sätter trenderna i branschens olika nischer och framförallt – vem får saker att hända?
  • Swix gör mer med Vasaloppet
    Swix utökar sitt samarbete med Vasaloppet. Från och med 2015 är Swix även officiell stavleverantör.
  • Lundhags byter marknadschef
    Anders Blomster, så heter Lundhags nye marknadschef. I augusti ersätter han nuvarande marknadschefen Sara Wänseth.
  • Sveriges 100 största leverantörer
    Det går framåt för landets 100 största sportleverantörer. Förra året ökade både exporten och den inhemska försäljningen. Kanske syns även ett tronskifte borta i horisonten.
  • Bra år för Swix
    Det norska företaget Swix Sport Group ökade omsättningen förra året med cirka 10 procent. Det goda resultatet beror delvis på framgångar både i Sverige och Tyskland.
  • Lundhags Jaure
    Valfri skafthöjd
  • Lundhags expanderar
    Lundhags fortsätter expandera. I somras tillkom flera utländska marknader för bolaget och man lanserade vandringsbyxor för barn. Nu fortsätter satsningen med ny försäljningschef och ett nytt varumärke att distribuera för bolaget.
  • Lundhags tog hem tungt pris
    Lundhags Byxguide har fått utmärkelsen Stora Publishing-Priset 2013. Byxguiden vann först en av kategorierna i avdelningen digitalt och utropades dessutom till total vinnare bland samtliga nominerade bidrag och pristagare.
  • Trender från Friedrichshafen
    Två dagars mässa gav svaren. Här är de starkaste trenderna från outdoormässan i tyska Friedrichshafen.
  • Juniorplagg från Lundhags
    Lagom till outdoormässan i Friedrichshafen görs många nya produktsläpp. Lundhags är inget undantag och levererar en utökad juniorkollektion.
  • Outdoor Messe firar 20 år
    Outdoormesse i tyska Friedrichshafen firar i år 20 år och gör det i stor stil. Sedan starten har antalet utställare nästan femfaldigats.
  • Swix på frammarsch i Sverige
    Nu ska norska Swix ta nya marknadsandelar på den svenska marknaden. Företaget har anställt tre nya säljare och har nu sin nya säljorganisationen på plats för att inleda sin offensiv.
  • Lundhags öppnar ny butik
    I mitten av juli slår Lundhags nya fabriksbutik upp sina dörrar i Insjön. Det blir friluftsföretagets andra butik, den första ligger som känt vid fabriken i Järpen.
  • Nya marknader för Lundhags
    Lundhags har fokus på exporten. I sommar gör man en första införsäljning på inte mindre än fyra nya marknader. Dessutom inleder företaget ett samarbete med en ny partner.
  • Produkter: Vitt och brett i friska luften
    Klassiska kängor samsas med klänningar för trail running och byxor med stretchpaneler. Bredden på outdoorprodukterna är imponerande och här är några smakprov på nästa sommars nyheter.
  • Swix etablerar svensk organisation
    Norska Swix Sport ska etablera en egen säljorganisation i Sverige. Det innebär att Swix Sport och Sportmarket går skilda vägar efter 23 års samarbete.
  • Lundhags förstärker med två kvinnor
    Lundhags är på offensiven och förstärker sin organisation med två kvinnor som båda har en gedigen erfarenhet av sportbranschen.
  • Lundhags Fjell Shell Jacket
    Till fjälls med Fjell
  • Lundhags blir norskt
    Norska företaget Swix köper den svenska skotillverkaren Lundhags. Norrmännen är intresserade av att stärka sin position på den svenska outdoormarknaden och förvärvet av Lundhags är ett led i den strategin. För Lundhags betyder affären inga organisatoriska förändringar.
  • Så mycket bättre
    Så mycket bättre med Petter, Lill-Babs och Plura var 2010 års bästa tv-program. Titeln passar också bra på handelsåret 2010 för leverantörernas omsättningar är så mycket bättre än någonsin tidigare.
  • Helsports sovsäck för kvinnor vann designpris
    Helsport har fått designpriset Merket for god design av Norsk Designråd för sin sovsäck Huldreheimen. Det unika med sovsäcken är att den är utvecklad efter kvinnors anatomi och köldzoner.
  • Finalisterna i Gear of the year 2010
    Försäljningsmässigt var 2010 ett strålande år för sportbranschen. Produktmässigt är det minst lika bra. Årets finalister i Gear of the year är en samling riktigt bra produkter och lysande varumärken. Nu återstår bara för juryn att välja ut vilka som är bäst inom varje kategori. Vilka de har valt presenteras under Swesport. Till dess får du nöja dig med att läsa om alla finalister – vilka tycker du ska vinna?
  • Swix Glide Wax Cleaner

    Att få till ett bra glid är inte alltid så enkelt. Först måste själva belaget ha rätt struktur för snökristallerna, vallan måste vara rätt för luftfuktigheten samt snöns temperatur, dessutom måste belaget vara rent inför vallningen. Det senare är speciellt viktigt när flourvallor används. Swix har en ny produkt som rengör glidytorna på längdskidor. Vallaborttagningsmedel…

  • Vallajätte köper vallajätte
    Norska vallaföretaget Swix Sport AS köper schweiziska konkurrenten Toko av Mammut Sports Group AG. Affären träder i kraft den 1 september.
  • Henrik Ottosson tar över som vd för Lundhags
    Henrik Ottosson lämnar Haglöfs efter 14 år för att bli vd för jämtländska Lundhags. Hans uppgift blir att fördubbla bolagets omsättning på tre år.
  • Lundhags startar norskt dotterbolag
    Jämtländska Lundhags drog vid årsskiftet igång ett dotterbolag i Norge. Målsättningen är att stärka varumärket på den norska marknaden som näst efter den svenska är Lundhags viktigaste.
  • Lundhags Ventus 32
    Gjord för toppturen
  • Swix har vallat rätt
    Vi skidar allt snabbare, säkrare, snyggare - och med bättre fäste. Det kan vi tacka några svenska kemister på 1940-talet för. Resultatet av deras forskning blev företaget Swix, i dag världsledande tillverkare av vallor.
  • Naturligt helhetstänk
    Oavsett om miljöprofileringen görs på materialsidan med återvunnen fiber och ekologisk bomull eller med ett miljötänk som genomsyrar hela verksamheten så är det rätt väg att gå. Nu är det upp till butikerna att visa konsumenterna att alternativen finns.
  • Krymp inte vuxna till barn
    Cross Sportswears barn- och juniorkollektion behandlas som en vuxenkollektion. Plaggen designas efter barnens behov - få vuxna rullar runt i snöhögar toppade med grus.
  • Urbant outdoormode
    Starka färger, streetinspirerade kängor och en fortsatt viktjakt bland hårdvaruleverantörerna. Där finns essensen för outdoortrenderna 2009. Men mest ny energi till produkterna för utelivet på landet kommer från - staden.
  • Wallenberg går åt skogen
    Wallenbergsfären satsar på naturen. Genom EQT-bolaget Norrwin köper de outdoorbolag i rask takt. En av målsättningarna är att få dem att växa utomlands.
  • Svenskframgångar vid Ispos designtävlingar

    Som vanligt under vinter-Ispo gjorde de svenska företagen bra ifrån sig i pristävlingarna som arrangeras under mässan. Allra bäst lyckades Årebaserade Klättermusen som sopade hem guldmedaljen i ”Volvo Sports Design award ECO design” med jackan Einride, designad av Peter Askulv. Eftersom den Volvo-sponsrade tävlingen i år gick i miljöns tecken passade Einride bra. Den är…

  • Lundhags byter ägare

    Jämtländska outdoorföretaget Lundhags har fått ny ägare. Familjen Lundhag sålde i slutet av förra året 100 procent av bolaget till Norrwin AB. Därmed hamnar Lundhags under samma ägare som branschkollegorna Five Seasons och Tenson. - Vi vill utveckla bolaget i en takt som är högre än den vi själva skulle ha klarat av. Genom att…