Krymp inte vuxna till barn

Cross Sportswears barn- och juniorkollektion behandlas som en vuxenkollektion. Plaggen designas efter barnens behov - få vuxna rullar runt i snöhögar toppade med grus.

Frilansdesigner Camilla Johansson har designat funktionskläder för barn och juniorer åt Cross Sportswear i snart fem år. Hon säger att barn kräver mer av sina funktionskläder än vuxna eftersom de sliter på dem lika mycket som yrkesarbetaren sliter på sina. Men redan långt innan hon började designa barnfunktionskläder åt Cross Sportswear i Göteborg sydde hon funktionskläder till sina egna barn och deras vänner. Hon ville utforska materialet och ge dem bra kläder. Camilla konstaterar att barnen har varit viktiga medhjälpare i hennes process att förstå hur bra funktionskläder till barn bör designas och tillverkas.

– Jag har haft stor nytta av insynen i mina egna barns behov när jag nu jobbar med funktion till barn och junior, säger hon.

Camilla har en bred textilbakgrund och har gjort det mesta inom textil och konfektion. Hon växte upp i Kinna som ligger i det svenska textilbältet och har alltid varit intresserad av kläder. Ett av hennes första jobb var att sy barnkläder på löpande bandet på Fritsla Trikå. Men det var på Tierra hon lärde sig designyrket på allvar.

– Under mina åtta år på Tierra gjorde jag allt i produktionskedjan från att sy prototyper och designa kollektioner till att rita mönster och välja material till plaggen, säger Camilla.

Krymp inte vuxna till barn

Sportfack är på besök i hennes ateljé. De vita väggarna är täckta med trådrullar i regnbågens alla färger, på klipp- och mönsterbordet delar designmagasin plats med strykjärn och radio. Till vänster står tre robusta industrisymaskiner sy-strategiskt placerade i hörnet. På datorskärmen syns ritningarna till en skidjacka med tillhörande skidbyxor och på väggen bakom Camilla hänger plaggskisser på Cross juniorkläder i starka färger.

Camilla säger att det krävs många faktorer som samverkar för att funktionskläder till barn ska anses vara bra. Skidkläderna ska vara slitstarka, lätta att röra sig i och ha reflexer på jackor och byxor. Kläderna ska inte bara vara lätta att tvätta, de ska också tåla torktumling eller att hängas i torkskåpet på dagis. Dessutom ska de vara ofarliga för barnen: det får inte finnas några snoddar eller fasta huvor som kan fastna i klätterställningar eller skidliftar.

– Bästa resultat får du om du har kvalitet i varenda detalj. Friluftsföräldrarna betalar gärna extra för kvalitet och funktion, säger Camilla.

För att skapa kläder som det är lätt att röra sig i krävs det att byxbenen och ärmarna är förböjda och att framstycket är mindre än bakstycket på jackan. Det är de små detaljer som gör plaggen smidigare åt barnen.

Camilla sträcker upp hela kroppen och gestaltar plötsligt en platt egyptisk tvådimensionell figur. Hon visar hur rakt tillskurna plagg plattar ut kroppen när kläder inte har anpassade fram- och bakstycke och böjda ärmar och ben. Sedan slappnar hon av och återgår till den tredimensionella figur vi människor är och konstaterar att god funktionsdesign kräver mer 3D än 2D.

– För att verkligen veta att du har gjort rätt så är det bra att testa plaggen på barn. När du gör det får du snabbt reda på vad som fungerar och om det håller, säger Camilla.

Cross Sportwears satsning på en dedikerad barnkollektion har också varit en framgångsrik resa. De har hela tiden ökat försäljningen. Camilla konstaterar att en av anledningarna är att försäljningen av vinterkläder till barn inte är lika sårbar för väder och vind som vuxensegmentet. Vuxna köper inga skidjackor om det regnar och är milt. De stannar inne eller tar bilen. Barnen däremot är ute i ur och skur.

– Föräldrar köper en bra jacka till sina barn även om det inte snöar, säger hon.

Att Cross Sportswears junior- och barnkollektion har gått så pass bra tror hon också beror på att de satsat helhjärtat på att göra en helt egen kollektion till junior och inte bara krympt ner vuxenkollektionen. Barn och vuxna utnyttjar sina skidkläder på två helt olika sätt. Medan den vuxna sitter på after-ski och på sin höjd kan spilla rödvin på sina skidkläder så rullar ungarna runt i sina i snögrusblandningen utanför restaurangen.

Kläderna tillverkas i Kina. I Shanghai har Cross Sportswear en egen mönsterkonstruktör. Enligt Camilla är han också en av anledningarna till att det går bra för Cross på barnsidan – det gör att de även har kontroll på sista delen innan produktionen av kläderna tar vid.

Camilla konstaterar att fler företag har blivit duktiga på att producera funktionskläder på barn- och juniorsidan. För ett tiotal år sedan fanns det bara några fåtal märken på marknaden som var duktiga på funktion till junior men det har hänt mycket de senaste åren. Nu finns det många aktörer på marknaden som jobbar med funktion och junior.

– Jag tror det är viktigt att företaget har rätt engagemang om det ska lyckas på barnmarknaden. Att de ger barn- och vuxenkollektionerna lika mycket uppmärksamhet. Jag tror inte det blir bra om man ser barnsidan som någonting som ska skötas med vänster hand, säger hon.

Hon tror också att svenska företag kan nå framgång på exportmarknad om de jobbar igenom sina barnkollektioner – Made in Sweden står än idag för kvalitet utomlands.

Inspirationen till sin design hittar Camilla Johansson såväl i vardagen som på mässor samt i svenska fjällen och i alperna. Familjen åker skidor minst en gång per år. Hon designar inte bara junior- och barnkläder utan hon jobbar även med funktionskläder för Lundhags, Salming Sports och Taiga. Hon tror att det blir starka och glada färger som till exempel cerise kombinerat med basfärger i funktionskläderna 2009/2010.

Lönar sig då barndesign?

– Ja, idag finns det många fler föräldrar som är beredda att betala lika mycket för barnens kläder som sina egna. Det spelar ingen roll om barnen har ”funktionsföräldrar” eller ”Ralph Lauren-föräldrar”: de vill ge sina barn det de själva har. Idag kan du köpa sparkdräkter i fleece som torkar snabbt till bebisar på sex månader!, säger Camilla.

Av: Tore Tobiasson

Krymp inte vuxna till barn Krymp inte vuxna till barn Krymp inte vuxna till barn

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com