Nya marknader för Lundhags

Lundhags har fokus på exporten. I sommar gör man en första införsäljning på inte mindre än fyra nya marknader. Dessutom inleder företaget ett samarbete med en ny partner.

Outdoorleverantören Lundhags expanderar och gör i sommar sin första införsäljning till Benelux-länderna Holland, Belgien och Luxemburg. Ansvar för Benelux får det holländska konsultföretaget Zopfi.

– Det har länge varit en ambition för oss att gå in i Benelux och speciellt Holland, säger Tommy Österman försäljningschef på Lundhags som berättar att Lundhhags har stora förhoppningar på just Holland.

– Holland kan bli en stor marknad för Lundhags på sikt. Lika stort som de svenska och norska marknaderna är idag, säger Tommy Österman och säger att han ser likheter med den svenska och holländska marknaden.

– Holland är väldigt likt Sverige om man ser på population och marknad. I Holland blir framför allt våra byxor viktiga produkter. Efter det kommer kängorna.

Att det blev just företaget Zopfi, ett realtivt nystartat företag som leds av bröderna John och Rob Zopfi som tar hand om försäljningen av Lundhags produkter i Benelux, är ingen slump förklarar Tommy Österman.

– Vi har varit i kontakt med John Zopfi sedan en tid. Det kändes bra med honom och dessutom har han med sin bakgrund som försäljningschef på Patagonia alla de rätta kanalerna, säger Tommy och förklarar avtalet mellan Zopfi och Lundhags: Ett konsultuppdrag på ett år där den gemensamma ambitionen är att avtalet ska övergå i ett agentavtal. Lundhags försäljningschef avslöjar även att Lundhags ingår i en nordisk grupp där Zopfi förutom Lundhags även tar hand om Icebug och Houdini när det gäller försäljningen i Benelux. Som en liten bonus i och med avtalet med Zopfi kommer Lundhags även att börja säljas i England.

Förutom Benelux-länderna har Lundhags mycket nytt på gång utomlands just nu. Företaget har nya partner i Danmark, Österrike, Schweiz och Tyskland och speciellt det sistnämnda landet tror företaget mycket på i och med nystarten.

– Vid sidan om Benelux-satsningen är det Tyskland vi har störst fokus på just nu, avslutar Tommy Österman.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com