Trender från Friedrichshafen

Två dagars mässa gav svaren. Här är de starkaste trenderna från outdoormässan i tyska Friedrichshafen.

Trender från Friedrichshafen
Nya kategorier
Haglöfs gjorde det förra året med sina trailrunningskor, Lundhags gör det i år med sina barnkläder och Black Diamond gör det med sin klädsatsning: satsar på nya kategorier. Och de är inte ensamma. Det känns som att allt fler företag undersöker hur elastiskt deras varumärke är och hur många olika kategorier det klarar av att bära. Lundhags.
Trender från Friedrichshafen
Färgglatt
Oavsett om vädret blir grått och trist nästa vår och sommar kommer att bjuda på så blir det färgglatt i naturen. Alla, och då menar jag nästan alla, kommer med färgglada produkter. Samtidigt ska vi komma ihåg att det här är outdoor vi pratar om; de kunder som hellre vill ha jordnära, klassiska färger som brunt, grönt och grått kommer självklart att kunna hitta det hos vissa varumärken. Marmot.
Trender från Friedrichshafen
Värme
Sommar är sol och värme i mångas ögon. Men vi glömmer lätt. Sommaren kan också vara ruggig och kall, framförallt tidiga morgnar på höga höjder. Nästa sommar släpper många företag plagg med en tunn och lätt vaddering.
Trender från Friedrichshafen
Miljö
Miljötänkandet växer fortfarande kraftigt och de allra flesta företag har ett uttalat miljötänk. Här syns kåsor, tallrikar och bestick i det miljövänligare materialet bambu. Rubytec.
Trender från Friedrichshafen
Trailrunning
Trailrunning är oerhört hett just nu och alla vill vara med på tåget. Har man inte egna skor i sitt sortiment tar man istället fram lämplig konfektion för trailrunning. Patagonia.
Trender från Friedrichshafen
Klättring
Precis som trailrunning växer klättring i popularitet bland outdoorföretagen. Många tar fram särskilda klätterkollektioner eller klätterplagg, ännu fler visar upp sina plagg i klättermiljö. The North Face.
Trender från Friedrichshafen
Cykel
Cykling är oerhört stort på kontinenten och det avspeglar sig i outdoorföretagens kollektioner. Thules cykelväskor väckte uppmärksamhet bland besökarna.
Trender från Friedrichshafen
Bärbar elektricitet
Få människor går någonstans utan sin telefon eller Ipad idag. Men för att fungera i naturen behöver de laddas. Efterfrågan av bärbar elektricitet kommer bara att öka. Brunton.
Trender från Friedrichshafen
Ryggsäckskomfort
Det blir en del svett på ryggen om man bär en tung ryggsäck. Eller? Flera av de stora ryggsäcksleverantörerna hade lagt mycket krut på produktutveckling av ventilationen. Deuter.
Trender från Friedrichshafen
Minimalistiska löparjackor
Tunna, nästan genomskinliga löparjackor med full funktion fanns i nästan varje monter. Salomon.
Trender från Friedrichshafen
Enfärgat
Enfärgade plagg är inget nytt men nytt för i år är att till och med detaljerna kommer i samma färg och att kontraster därmed saknas helt. Haglöfs.
Trender från Friedrichshafen
Långa jackor
Tunna funktionsjackor som går nedanför rumpan såg man inte för några år sedan. Nu fanns de i ett flertal montrar. Arc’teryx.
Trender från Friedrichshafen
Dressade lifestyleskor
Dressade lifestyleskor med inga eller få utmärkande detaljer fanns i många montrar. Vissa av skorna hade kontrasterande skosnören, andra hade vulkad kant och lågt eller halvhögt skaft. Keen.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Brav Sweden AB

    Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...