Jämtländska outdoorföretaget Lundhags har fått ny ägare. Familjen Lundhag sålde i slutet av förra året 100 procent av bolaget till Norrwin AB. Därmed hamnar Lundhags under samma ägare som branschkollegorna Five Seasons och Tenson. – Vi vill utveckla bolaget i en takt som är högre än den vi själva skulle ha klarat av. Genom att…
Jämtländska outdoorföretaget Lundhags har fått ny ägare. Familjen Lundhag sålde i slutet av förra året 100 procent av bolaget till Norrwin AB. Därmed hamnar Lundhags under samma ägare som branschkollegorna Five Seasons och Tenson.
– Vi vill utveckla bolaget i en takt som är högre än den vi själva skulle ha klarat av. Genom att sälja företaget blir vi finansiellt starkare och kan gå framåt, säger Jan-Anders Lundhag som kommer att sitta kvar på vd-stolen även under den nya ägaren.
Framförallt är det exportmöjligheterna som lockar. Lundhags har redan i dag en viss närvaro på exportmarknader som Norge, Finland och Tyskland men förhoppningen är att nå ut bredare och till fler marknader.
– Det finns ett visst sug efter svenska produkter på den europeiska marknaden. Eftersom Norrwins två andra bolag är verksamma på 25 marknader kan vi ta hjälp av dem nu när vi vill utöka vårt exportarbete, säger Jan-Anders.
För de svenska butikerna kommer ägarbytet inte att märkas. Enligt Jan-Anders kommer Lundhags att behålla sin nuvarande profil. Inte heller internt blir det i första skedet några större förändringar eftersom företaget redan tidigare genomfört vissa nödvändiga åtgärder. Bland annat har mer produktion lagts utomlands och skridskotillverkingen flyttat till hemorten Järpen.
– Men med Tenson och Five Seasons som systerföretag tittar vi givetvis på vilka synergier som kan dras inom Norrwin, säger Jan-Anders och nämner fraktavtal som ett exempel.
Norrwin etablerades så sent som 2006 av riskkapitalbolaget EQT genom förvärven av Tenson och Five Seasons. Lundhags blir Norrwins tredje bolag och Gunnar Johansson, vd Norrwin, glädjer sig över förvärvet.
– Lundhags är ett anrikt bolag med mycket historia och en stark förankring i den svenska naturen. Dessutom har företaget mycket potential, säger Gunnar Johansson.
Tanken bakom Norrwin var att skapa en ny, stark sportbranschaktör som ska köpa och förädla företag. Bolagen inom gruppen ska drivas separat men dra nytta av varandra på kostnadssidan. Gunnar Johansson utesluter inte fler förvärv inom sportbranschen.
– Det kan bli fler förvärv, både i Sverige och utomlands. Norrwin ska bli en aktör med lite storlek i sportbranschen.
Av: Magnus Reithner
Relaterat företag i Sportregistret
Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com