Henrik Ottosson lämnar Haglöfs efter 14 år för att bli vd för jämtländska Lundhags. Hans uppgift blir att fördubbla bolagets omsättning på tre år.
Jämtländska Lundhags har rekryterat Henrik Ottosson som ny vd. Henrik har jobbat hos Haglöfs i 14 år och senast som affärsområdeschef för konfektion. Han kommer till ett Lundhags som har full fart framåt med nya ägare, eget dotterbolag i Norge och en fördubblad införsäljning till nästa vinter.
Lundhags har sitt ursprung i skomakeri och kängor för vandring men har under senare år dessutom utvecklat ett bredare produktprogram inom kläder, ryggsäckar och långfärdsskridskor så att de nu är en komplett leverantör för ett aktivt uteliv. De senaste åren har de också satsat allt mer på export och har etablerat sig i de tyskspråkiga länderna i Europa plus att de är riktigt starka i Norge. Lundhags ägs idag av EQT och bolaget har på kort tid dubblat omsättningen med en lönsam resultatutveckling.
– Jag är mycket nöjd med att vi lyckats locka en så erfaren person till Lundhags, säger Ole Oftedal styrelseordförande. Henrik kommer att tillföra det ledarskap och den kompetens som vi behöver för att kunna bygga ett ännu mer komplett och professionellt företag på den internationella marknaden. Henrik är dessutom en mycket positiv och bra person, ärlig, jordnära och med en stark prestationsmotor”.
Henrik kommer att tillträda tjänsten som vd 1 maj och han tvekade inte när han fick erbjudandet.
– Lundhags är ett spännande företag med liknande position som Haglöfs, säger Henrik. Jag älskar varumärken och Lundhags har en väldigt stark historia som det ska bli kul att jobba med.
Henrik tror inte på att bredda märket för mycket utan istället ska Lundhags växa på nya marknader och inom de segment de är starka på idag.
– Potentialen i Lundhags ligger i att göra det vi gör idag ännu bättre, säger Henrik. Jag tror inte på att vidga sortimentet med till exempel en leisurekollektion utan vi ska bygga på det som Lundhags står för idag – kvalitet, funktion, hantverk och tradition.
Henrik kommer inte att flytta upp till Jämtland, istället kommer Lundhags att öppna upp ett Stockholmskontor.
– Jag ser Lundhags som ett av branschens starkaste varumärken, en diamant präglad av kvalitet, funktion och tradition. Ett fint företag med en bra position men också med unik möjlighet att utvecklas ytterligare. Lundhags har nu nått en kritisk nivå med en omsättning om ca 100 MSEK vilket skall mer än dubblas på ett par till tre års sikt. För att kunna ta ytterligare steg i produkt- och sortimentsutveckling samt försäljning krävs ett stort engagemang med mycket spännande arbete. Som jag ser det så finns fantastiskt mycket att göra i positiv riktning
Jan-Anders Lundhag, nuvarande vd, tar en paus från företaget men kommer att stå till styrelsens förfogande för speciella projekt.
Relaterat företag i Sportregistret
- Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com