Så mycket bättre med Petter, Lill-Babs och Plura var 2010 års bästa tv-program. Titeln passar också bra på handelsåret 2010 för leverantörernas omsättningar är så mycket bättre än någonsin tidigare.
Smaka på siffran 11,3 procent. Så hög var nämligen tillväxten för landets sportleverantörer under 2010. Det är en rekordhög siffra som tydligt visar att vädret påverkar försäljningen mycket mer än det ekonomiska läget för landet. För självklart är det så att en fantastisk vinter de tre första månaderna följt av en lika fin sommar som övergick i en kall höst var rena vinstlotten för sportbranschen. Lägg till det ett sneakermode, fotbolls-VM och en löpartrend som till och med fick skateboardåkare att springa en halvmara.
Sportbranschen hade ett gyllene 2010.
Vi skulle kunna nöja oss med att säga så, men få saker triggar igång mig så mycket som statistik så därför blir det 10 000 tecken till om stort och smått rörande leverantörernas rekordår.
Låt oss börja med de största. Adidas är fortfarande ohotad etta med en omsättning på 810 miljoner kronor. De drygar till och med ut gapet till tvåan Nike och trean Puma eftersom Adidas tillväxt på tio procent är dubbelt så mycket som Nikes och Pumas fem procent. Nike når en omsättning på 646 miljoner kronor vilket är deras högsta siffra någonsin och det samma gäller för Puma som omsatte 410 miljoner kronor.
Även placeringarna 4, 5 och 6 är desamma som förra året – Peak Performance, New Wave Sports och Duells – och de har alla tre haft ganska måttlig tillväxt. Det har däremot inte Amer Sports som med en tillväxt på 38 procent klättrar en placering till sjunde plats.
– Självklart gynnades vi av en bra vinter men alla våra märken ökade och framförallt har det lossnat för Salomon på skor, säger Christer Lidgren som är vd för Amer Sports i Sverige.
Åtta är Cycleurope som trots en ökning på åtta procent tappar en placering och de skuggas av två andra cykelföretag. Shimano är nia och Garage 24 är tia. En snabb summering av topp tio är att det är de tre stora globala märkena som också dominerar i Sverige och att cykelleverantörerna tar hand om fyra av platserna. Förklaringen till att RBK Jofa backar så kraftigt är att försäljningen av Reebok skor och konfektion numera redovisas separat av Adidas.
Det är också intressant att titta på vilka företag är som växer mest. Är det de stora, de medelstora eller de små? Statistiker brukar dela in de undersökta i kvartiler så låt oss leka statistiker och göra detsamma. De 25 största leverantörerna utgör den första kvartilen och deras tillväxt var i snitt 6,3 procent. Alltså klart mindre än det totala snittet på 11,3. Den andra kvartilen rymmer företag med en omsättning på 51–100 miljoner kronor och de ökade i snitt med 18,3 procent.
Allra mest ökade den tredje kvartilen, +27, 5 procent, och nästan lika bra gick det för de minsta företagen på listan som hade en tillväxt på 24,3 procent.
Det är helt naturligt att det är på det här viset eftersom det är lättare att öka från 10 till 20 miljoner än att gå från 100 till 200 miljoner kronor. Skillnaden är dock större än den brukar vara och min förklaring är att de som främst gynnades av den fantastiska vintern var skid- och outdoorföretag och de flesta av dem ligger på den nedre halvan av omsättningstabellen.
En annan förklaring kan vara att när butikerna blir större får det plats fler varumärken och då är det de mindre som kommer in och kan öka sin försäljning.
– I början av året var vi tvungna att stänga kontoret för att hinna med att packa alla beställningar, berättar Michael Lindberg på M Lindberg som ökade sin försäljning med hela 58 procent.
Det leder oss direkt in på tabellen över de företag med högst tillväxt och den toppas av Tenson som ökar med hela 175 procent. Då ska ni veta att siffran för 2010 bara omfattar perioden 19 mars – 31 december så ökningen var egentligen ännu lite högre. Helt klart har Tensons nya design och fokus på skidåkning varit så lyckosam att det direkt avspeglat sig på ökad försäljning.
Tvåa på tillväxtligan är Aclima som går från 3 till 8 miljoner kronor. Det räcker inte för att komma in bland de 100 största leverantörerna men tillväxten är näst högst i landet. Inte långt bakom kommer Chunk med 118 procents tillväxt och där är det deras nya varumärke Colour som fått faktureringsprogrammet att gå varmt.
Vi har tidigare berättat om Tennis Fashions framgångar och deras ökning med 90 procent räcker till en fjärdeplats på tillväxtlistan. Femma är Frontflip som ökar med 83 procent och där är det främst longboardhysterin som fått hjulen att rulla men även Nitro snowboards har ökat.
Iceman skenar iväg med sin Gopro, Skigutane med Kari Traa som plötsligt fanns överallt, Bergans var det outdoormärke som ökade mest, Szamer tog hand om Vans och det sa bara pang och Sweet skateboards och kläder var utan konkurrens årets hetaste svenska streetmärke.
Förra året räckte det med en tillväxt på 32 procent för att hamna bland de tio främsta, i år räcker den fantastiska siffran inte till för att komma bland de 30 bästa. Många leverantörer har haft ett makalöst 2010 och det är bara att gratulera.
Nu ska vi ta och titta på vilka segment som ökade mest under 2010. Några gissningar?
Jasså, du tror på vintersport. Varför då? För att det var tokrent på skidväggen i mars och för att alla butiker behövde fylla sina lager till hösten. När snön sedan kom redan i november så ville ingen bli utan skidor ett år till utan la kompletteringsorders direkt och därför måste vintersport vara vinnaren 2010.
Du har helt rätt i ditt resonemang. Snittökningen för vinterleverantörerna i Sverige låg på 35 procent och i rena kronor blev det en tillväxt på 23 procent.
Nästan lika bra gick det lite överraskande för outdoorföretagen. Deras snittillväxt var 24 procent och i kronor 22 procent. Ökningen kan förklaras med att många ville ha varma jackor och underställ när termometern sällan orkade över –20° i januari plus att kängor var heta på alla sätt i höstas.
Sportskoföretagen hade en tillväxt på i snitt 12 procent vilket alltså var i nivå med sportbranschen totalt. Cykel hamnar på ungefär detsamma medan golf är det segment som det gick sämst för. Här stod tillväxten helt stilla och fler av de stora leverantörerna backade till och med. Det finns två förklaringar till detta – en väldigt sen säsongsstart och en låg dollarkurs som gav lägre priser.
Till sist ska vi ta och titta på de svenska exportföretagen. Även de har haft ett gyllene 2010 och snittökningen stannar på +6,7 procent. Nu har vi dessutom en ny regent på tronen eftersom Fenix Outdor med Fjällräven i spetsen passerar Peak Perfromance. Fenix ökade sin omsättning med 29 procent till 862 miljoner kronor samtidigt som Peak Performance backade med 8 procent till 848 miljoner kronor. Peak Performances tillbakagång sägs bero på valutaförändringar men det problemet hade alla exportföretag så i så fall har Fenix gått ännu bättre än siffrorna visar.
Trea är New Wave Sports och där är det främst Craft som ligger bakom exporten på 649 miljoner kronor och en tillväxt på 12 procent. Haglöfs är fyra med vår uppskattade export på 500 miljoner kronor. Tyvärr kan Haglöfs inte ge oss en exakt siffra innan deras huvudägare Asics har presenterat sitt bokslut i maj men de kan säga så mycket att deras tillväxt har fortsatt enligt planen och då uppskattar vi den till försiktiga 7 procent. Vi återkommer med en exakt siffra så fort den blir offentlig.
Femma på listan är streetmärket Wesc som på två år nästan har dubblat sin export. 2010 blev tillväxten 28 procent och omsättningen stannade på 319 miljoner kronor.
Högst exporttillväxt av de svenska företagen har Icebug och Point 65° kajaker som båda ökar med 82 procent till 31 respektive 20 miljoner kronor. Poc och Lundhags kommer därefter med lika fina 57 respektive 56 procent i tillväxt.
Tillsammans svarar de svenska sportvarumärkena för en export på drygt fem miljarder kronor vilket är mycket imponerande.
Ett stort tack till alla leverantörer som uppgett sina omsättningssiffror. Vi hoppas att det går lika bra för er i år.
Relaterat företag i Sportregistret
- Aclima AB
Aclima AB säljer och marknadsför det prisvinnande varumärket Aclima – Högkvalitativa mellanlagerplagg, underställ, strumpor, mössor och handskar i merinoull. Direktleverans från egen fabrik och lager.
- Brav Sweden AB
Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com
- Shimano Nordic AB
Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.
- Craft of Scandinavia
Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.
- Brav Sweden AB