Sportmanship AB
Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Völkl/Dalbello/Marker samt Bootdoc/Hotronic. Vår affärsidé är att jobba med premiumvarumärken vilka är i topp internationellt i respektive kategori. Leverans sker från eget lager i Billdal.
Varumärken
- On - Löparskor
- Völkl - Alpina skidor från Straubing/Tyskland. Etablerat 1923 av Franz Völkl
- Dalbello - Alpina pjäxor från Asolo/Italien. Etablerat 1974 av Alessandro Dalbello
- Marker - Alpina bindningar, Hjälmar samt Goggles. Etablerat av Hannes Marker 1952
- Bootdoc/Hotronic - Bootdoc - Sulor, strumpor & verkstadstillbehör med erkänt hög kvalitet. Hotronic - värmestrumpor samt värmetillbehör
Artiklar
- On presenterar deras snabbaste sko hittillsSäg hej till nya Cloudboom Echo 3.
- De är 2022 års största leverantörer – hela listan2022 bjöd på starka siffror för löparvarumärken och friluftsaktörer – men allt är inte guld och gröna skogar.
- On lanserar sin nya elitsko CloudboomLöparskor med kolfiberplatta har verkligen kommit för att stanna. Framförallt på elitnivå har de visat sig kunna förbättra resultaten på långdistanslopp. Nu lanserar schweiziska On sin variant: Cloudboom.
- Cloudflow har fått en efterföljareTre år efter den första modellen som slog igenom stort, presenterar nu schweiziska On en ny modell av Cloudflow.
- Nu lanseras nästa generation On Running-skorMycket handlar om foamblandningar och socktyg nuförtiden när det gäller löparskor. Schweiziska On Running lanserar nu sin nya foamblandning Helion.
- Många vinnare på IspoAtt vinna en Ispo Award är ett kvitto på att ens produkt är riktigt bra. I år var det också extra många nordiska varumärken som prisades.
- Marker och Tyrolia gjorde upp utanför domstolenMarker och Tyrolia har fört en juridisk tvist under fyra års tid, men nu har de två företagen gjort upp innan det han bli domstolsförhandling.
- On satsar på triathlonLöparskomärket On Running blir officiell löparsko till Svenska Triathlonförbundet. Samarbetet sträcker sig över OS i Tokyo 2020.
- Nordiska varumärken flitigt prisade på IspoIspo är världens största sportmässa och Ispo Award är troligtvis världens största tävling för sportprodukter. I år vann fem nordiska produkter Ispo Award Gold.
- Völkl KanjoBilracing som skida
- Sportmanship visar upp OnI våras tog Sportmanship upp löparskomärket On och på Swesport visade de upp hela kollektionen av de unika löparskorna.
- On Running lanserar kläderEfter en lyckad lansering av sina löparskor ger sig nu On Running in på kläder. En första kollektion har precis lanserats och den är i absoluta premiumsegmentet.
- Hellre saltvatten än champagne för nya North SailsNorth Sails har öppnat en konceptbutik i centrala Stockholm för att visa varumärkets nya stil. Det är nu mer fokus på funktion och inbitna seglare.
- Sportmanship tar upp löpningSportmanship tar upp det schweiziska löparskomärket On i sitt sortiment. Det unika med On är att sulan har en mekanisk dämpning.
- En revolution i det tystaMarker, Völkl och Dalbello slog på trumman för många produkter men frågan är om det inte är en hyrbindning som är den största revolutionen hos dem.
- Sju prylar som imponerade på IspoBra produkter handlar om att lösa problem eller förstå vad en målgrupp vill ha. Bland Ispos miljoner produkter föll jag för de här sju prylarna som gör just det. Innovationer eller nya grepp som kan förändra hela segment.
- Tre nyheter från VölklRails direkt i skidan, en helt ny friåkningsserie och en rejäl uppdatering av en trotjänare är Völkls tre största nyheter till nästa vinter.
- Dalbello Avanti100 procent passform
- Marker Völkl köper DalbelloMarker och Völkl har under flera år haft ett nära samarbete med pjäxmärket Dalbello och i Sverige är det även en gemensam distributör i Sportmanship. Nu tar de samarbetet ett steg längre genom att Marker Völkl köper Dalbello.
- Kingpin: Det bästa från två världarEn av vinterns stora nyheter på skidfronten blir Markers nya bindning Kingpin. Sportfacks systertidning Åka Skidor har testat den.
- Skidtest för butiker blev en succéI slutet av januari samlades drygt hundra handlare i Vemdalen för att testa nästa års skidor. Det som började som en vild idé blev en stor succé.
- Test av nästa års skidor i VemdalenTolv skidmärken har gått samman och bjuder in till test av nästa års skidor. Platsen är Vemdalen och tidpunkten 28–30 januari.
- Bootdoc Dynamic 5Sulor för alla
- Folk på nya jobbEfter semestern är det många som börjar på ett nytt jobb, här är några av dem.
- Längd är högstLängd var förra vinterns stora säljsuccé. Nu har vi siffror på exakt hur bra det gick för längd, alpint och snowboard och vilka märken som är marknadsledande.
- Völkl Gotama JRKung i backen.
- Sportfack besöker: SkistoreLivet behöver inte vara krångligt. Johan och Fredrik lever sin hobby och har på några år byggt upp en världsomspännande kombobutik för alpina friåkare. Kunderna loggar in från såväl Japan som Australien.
- Völkl PhantastickAutomatisk rättstavning
- Dalbello Raya ElevenEn elva för älvor
- Völkl The CodeNu rockar även pisträvarna
- Finalisterna i Gear of the year 2010Försäljningsmässigt var 2010 ett strålande år för sportbranschen. Produktmässigt är det minst lika bra. Årets finalister i Gear of the year är en samling riktigt bra produkter och lysande varumärken. Nu återstår bara för juryn att välja ut vilka som är bäst inom varje kategori. Vilka de har valt presenteras under Swesport. Till dess får du nöja dig med att läsa om alla finalister – vilka tycker du ska vinna?
- Völkl KatanaÅrets bästa off pistskida!
- Tecnica och Blizzard till ScandtradeVarumärkesrockarderna inom vintersport fortsätter. I den senaste rundan landar Tecnica och Blizzard hos Scandtrade medan Wänerstedt tar över Elan.
- Sportmanship tar över DalbelloFrån och med 1 januari 2011 tar Sportmanship över distributionen av pjäxmärket Dalbello i Sverige. Avsikten är att bli en ännu större aktör inom vintersport - sedan tidigare har de hand om Völkl, Marker och Tecnica.
- Åkband i nöjesparkenKläppen har Sveriges bästa jibbpark och för jibbers på både brädor och skidorär det en bättre nöjespark än Liseberg. I parken är stil och attityd lika viktigt som pulvervalla är för racingåkaren. Här är prylarna som regerar i parken.
- Drömmen om det perfekta åketChamonix är mer än en dröm för många skidåkare, det är själva sinnebilden för det perfekta åket. Självklart krävs det en del prylar för att uppfylla den här drömmen och vi har valt ut våra favoriter.
- Combisport är tillbaka i pistenLängtan efter skidvärlden blev för stor. Nu är bröderna Greger och Roger Cornelius tillbaka med två varumärken - Kästle och Orage.
- Ispo 2010: Första dagenStarka färger, tydliga kollektioner och positiv stämning. Så kan första dagen av Ispo sammanfattas med några få ord.
- Kung i barnbackenDet finns mängder med otroligt bra barnprodukter för alla kids som gillar att åka skidor eller snowboard. Med bra utrustning läggs grunden för ett livslångt intresse.
- Dolomite Agordina L Down JacketDunsäsongen är här
- Jens Byggmark byter skidmärkeEn av Sveriges största alpina löften - Jens Byggmark har testat skidor efter säsongsavslutningen och kommit fram till att det är dags att byta märke.
- Sportmanship tar över även TecnicaNu är det klart att Sportmanship även tar över distributionen av Tecnica i Sverige. Tidigare har vi berättat att Sportmanship startat upp en alpindivision med Johan Stjerna vid rodret och med Völkl och Marker i sortimentet.
- Sportmanship värvar tungtGöteborgsbaserade Sportmanship har tagit över distributionen av Völkl och Markers produkter i Sverige. Sedan tidigare har Sportmanship varit inriktat mot sportmode och lifestylekonfektion med varumärken som Henri Lloyd, O´Neill, North Sails och Hanes. Men nu tar man sig alltså på allvar in på vintersportmarkanden i Sverige. Huvudkontor samt eget lager finns i Billdal, strax söder om Göteborg.
- En kassako i SmålandSkidshop i Småland, går det? Absolut. Med bra utbud, genomtänkt säljstrategi och med lite hjälp från vädergudarna går det alldeles utmärkt. Det visar skidshopen i Isaberg.
- Svenskframgångar vid Ispos designtävlingar
Som vanligt under vinter-Ispo gjorde de svenska företagen bra ifrån sig i pristävlingarna som arrangeras under mässan. Allra bäst lyckades Årebaserade Klättermusen som sopade hem guldmedaljen i ”Volvo Sports Design award ECO design” med jackan Einride, designad av Peter Askulv. Eftersom den Volvo-sponsrade tävlingen i år gick i miljöns tecken passade Einride bra. Den är…
- Anja kan bryta Salomon-samarbete
Salomon kan vara på väg att tappa sitt största affischnamn i den alpina världscupen. Världens bästa alpina kvinna, Anja Pärson, kan lämna märket i vår när hennes kontrakt med Salomon går ut. Det skriver Sportbladet i sin nätupplaga. Bakgrunden är den välkända, att Anja haft materialproblem i flera säsonger. Samtidigt är hon den en av…
- Eric Elm till Sportmanship
Sportmanship AB Eric Elm har tillträtt som ny försäljningschef för Sportmanship AB. Eric kommer närmast från Converse där han ansvarat för märket sedan 2002. Sportmanship säljer Henri Lloyd, O´Neill, North Sails och Hanes på den svenska marknaden sedan 1985. Av: Martin Willners
