Ispo 2010: Första dagen

Starka färger, tydliga kollektioner och positiv stämning. Så kan första dagen av Ispo sammanfattas med några få ord.

Det är trångt på Ispo i år. Mässledningen trodde att krisen skulle påverka antalet utställare negativt och kapade en hall när ytan skulle bestämmas för ett år sedan. Istället blev det så att de sålde fem procent mer monteryta och därför är alla gångar minskade från fyra till två meter. Det märks. Här får du en sammanfattning över våra intryck den första dagen.

Som vanligt var det rusning när portarna öppnade på slaget 9.00. Stadiums inköpare Anders Bejsy fångades på bild av övervakningskamerorna när han plankade in 20 sekunder före alla andra för att få ett ointagbart försprång till klipp hos skidleverantörerna. Eller så var det så att hans grind strulade. Coolaste prylen första dagen var hjälmvideokameran Go Pro som filmar i HD och slow motion. Grym prestanda och det lär bli slagsmål om vem som tar märket till Sverige. En annan favorit var handdukar från Buble som är i liknande material som Packtowl. Fast betydligt snygare. Det var bra drag i skidhallarna och allra mest hos Salomon, Head, Völkl och Atomic. Fast det var bara mild bris jämfört med trycket i snowboardhallarna – där var det totalt röj. Snowboardskorna tar stora steg mot att bli allt lättare med hjälp av nya material. Det blir mycket färg och konstnärlig grafik på skidorna nästa vinter, men det har ni som var på Swesport redan sett. Allt fler tar tag i miljöpåverkan av sin produktion – det handlar inte bara om materialval. Martin fick prova på X-Bionics värmereflekterande underställ i en kammare med -65°. Näsan frös men kroppen klarade sig bra. Magnus testade istället ett material som värmer upp musklerna och avsevärt förbättrar balansen. Det låter som häxkonster men Magnus svär på att det fungferar. Lila är en stor färg även på Ispo men här syns också mycket orange och turkos. Dagen avslutade på Augustiner Keller med stora sejdlar för vissa och grönsaksfattig mat für alle.

Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen

Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen Ispo 2010: Första dagen

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.