Sportmanship tar upp löpning

Sportmanship tar upp det schweiziska löparskomärket On i sitt sortiment. Det unika med On är att sulan har en mekanisk dämpning.

On är ett av de nyare löparskomärkena på marknaden. Det grundades 2010 av bland andra den flerfaldige Ironmanvinnaren Olivier Bernhard och har på bara fem år fått spridning till över 30 länder och redan passerat över en miljon tillverkade par.

Det unika med On är att sulan har en mekanisk mekanisk dämpning på så sätt att sulan består av kuddar eller öppna ovaler som pressas ihop vid belastning. Ovalerna har tänder på insidan som fäster i varandra så att det blir ett fast frånskjut. Konstruktionen ger en mjuk och progressiv dämpning och även väldigt lätta skor. Devisen ”Run on clouds” syftar både på dämpningen och skornas låga vikt.

 

– Sportmanship har sedan starten 1985 jobbat med att långsiktigt bygga de varumärken vi representerar. Det är väldigt sällan vi adderar nya varumärken till vår portfölj. Med On ser vi en unik produkt och ett genuint varumärke som vi hoppas kommer att kunna växa i många år vid sidan av de övriga starka varumärken som Sportmanship distribuerar, säger Fredrik Lewrén, VD för Sportmanship AB.

– Med sin marknadsposition, historia och förståelse för att bygga varumärken långsiktigt är Sportmanship den perfekta partnern för att distribuera ett premiumvarumärke som On på den svenska marknaden”, säger Caspar Coppetti, medgrundare av On. On finns idag redan representerat hos utvalda Löplabbet-butiker och med Sportmanship som distributör är Coppetti övertygad om att varumärket kommer att utvecklas positivt på den svenska marknaden.

Sedan tidigare distribuerar Sportmanship Völkl, Dalbello, Marker, Henri Lloyd och Dolomite.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Sportmanship AB

    Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.