En av vinterns stora nyheter på skidfronten blir Markers nya bindning Kingpin. Sportfacks systertidning Åka Skidor har testat den.
Åka Skidor var som en av ett fåtal utvalda skidtidningar i världen nyligen inbjudna till skidområdet Nevados de Chillán i Chile för att i all hemlighet testa Marker Kingpin, den första turbindningen med pintech-teknik från en av skidbranschens fyra stora bindningsgiganter (Marker, Salomon, Tyrolia och Look) – till skillnad från så kallade rambindningar som till exempel Salomon Guardian och Marker FT12.
Toppturer i alla dess former, både liftnära och längre bort i bergen, är i stort sett den enda delen av skidbranschen som ser någon form av tillväxt på marknaden för tillfället. Speciellt nere i Alperna där toppturer en enorm företeelse, men även i Norge som är en väldigt stor och viktig marknad för många tillverkare av topptursprylar.
Kingpin använder sig av samma teknik i tådelen som Dynafit introducerade i början av 1980-talet med två stift som hålls fast i fästen på pjäxans tå, vilket både ger en stabil kraftöverföring och bra gångegenskaper på grund av att hävpunkten hamnar i ett optimalt läge. Marker kallar tekniken pintech, eftersom den i skidåkarmun kallas antingen tech- eller pinbindningar.
Bindningen har däremot en traditionell alpin häldel som kan skjutas bakåt när man önskar att gå uppför. Kombinationen av en tå med pintechteknik och en traditionell bakdel har gjort att Marker kunnat skapa en bindning som både är lätt men samtidigt har bra kraftöverföring till skidan, bra gåfunktionalitet och i princip samma säkerhet och fasthållning som en traditionell alpinbindning.
Projektet har tagit tre år att förverkliga för Marker. Men när den nu släpps på marknaden är man övertygad om att man hittat rätt och skapat en produkt som skidåkare och butiker efterfrågar.
– Vi har vetat länge att pintech-bindningar gradvis skulle ta över turmarknaden. Som alpinbindningsproducent var vi noga med lösningar som inte kompromissade med säkerheten, med tjuvsläpp och liknande, säger Michael Mangold som är teknisk chef på Marker.
Bindningen vänder sig främst till traditionella toppturer, men fungerar även bra till lite tuffare liftnära åkning.
Marker Kingpin väger 730 gram och kommer i tre olika varianter: en med DIN 10, en med DIN 13 och en demovariant med DIN 10. Bindningen kommer att finnas tillgänglig i Sverige i en begränsad upplaga från december via distributören Sportmanship.
Av Tobias Liljeroth
Relaterat företag i Sportregistret
- Sportmanship AB
Sportmanship AB startades 1985. Företaget säljer, marknadsför och distribuerar följande varumärken: On, Powderhorn, Dolomite, Völkl, Marker och Dalbello. Utöver distrubitionsvarumärkena driver Sportmanship AB även det egna varumärket Berkeley.