SALOMON

Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, sommar som vinter.
Idag är Salomon ett av världens främsta varumärken inom outdoor och har ett brett utbud av produkter för bland annat löpning, vandring, längdskidåkning, snowboard och alpinskidåkning. Huvudkontoret ligger i Annecy i Frankrike och produkterna utvecklas vid Annecy Design Center, där ingenjörer, designers och atleter samarbetar för att skapa de bästa lösningarna för att ständigt förbättra upplevelsen hos alla som har naturen som sin favoritplats.

Mer information hittar du på https://www.salomon.com/sv-se


Varumärken

Artiklar

  • Salomon Momentum II Jacket

    Newtons favoritjacka Salomon har tagit fram en smidig, snygg och praktisk jacka med detaljer som lyfter den.

  • Salomon Sideways Pant

    Byxan med det lila extra.

  • Bonfire NW Hoody

    Kurt Cobain återföds i backen

  • Ispos två största nyheter

    Av Ispos tiotusentals nyheter är det två som sticker ut extra mycket: Fischer Vacuum Fit och Salomon BBR. En pjäxa med formbart ytterskal och en skida som inte liknar något annat.

  • Atomic ersätter fästvallan med stighud

    Efter dag två på Ispo måste vi fylla på med ytterligare en revolution. Det är Atomic som lanserar en ny vallningsfri längdskida där de har ersatt fiskfjällsmönstret med stighud.

  • Wilson har ett skaft i tiden

    Att mixa material för att få ut maximal prestanda är en av de hetaste trenderna just nu. Vi ser det i kläder, i skor, i skidor och nu även i skaft till golfklubbor. Wilson har tagit det bästa från stål- och grafitskaft och satt ihop de två i skaftet Half-Half.

  • Atomic Punx

    Punk men inte rock

  • Salomon Ghost 120

    Kliv i Kaj Zackrissons skor

  • Suunto Core

    För de skidåkare som vill hålla koll på sina fallhöjdsmetrar är Suunto Core en dröm. En snygg sådan dessutom. Suunto Core har en höjdmätare som fungerar upp till 9 000 meter och mer behövs ju inte på den här planeten. Den mäter av antal höjdmetrar uppför och nedför och loggar antal stigningar eller antalet åk.…

  • Salomon Exo Slab

    Tajts som ökar uthålligheten

  • Wilsons svarta nyheter

    Wilson har flera nya klubbor för 2012 och de två hetaste är en svart järnklubba och en lika svart lättviktsdriver.

  • Wilson One30 BLX

    Vulkansisk kraft på planen

  • Porträtt: Niclas Bornling

    När Niclas Bornling hade gått ut gymnasiet och hans pappa frågade honom vad han skulle göra nu blev svaret: ”Jag vet inte vad jag ska göra, men jag vet hur det ska kännas”. Den känslan fann han i Annecy, Frankrike.

  • Atomic World Cup Classic

    Framtida klassiker

  • Salomon Quest

    Formbar och stenhård

  • Skidan som ska förändra allt

    Salomon BBR är mer än en skida med ett udda utseende. Enligt Salomon själva är det skidan som ska göra det roligare och enklare att åka i både pist och puder. Det är skidan som ska förändra allt.

  • Salomon XR Mission

    Missionera mera.

  • Amer Sports delar upp i längd och alpint

    Amer Sport förändrar i sin organisation för att göra det enklare för butikerna att jobba med Atomic och Salomon.

  • Salomon Soft Flask

    Självklar evolution.

  • Amer Sports ökar närvaron i butik

    Handeln förändras och då gäller det att även leverantörerna förändrar sitt sätt att jobba. Amer Sports rekryterar för att öka sin närvaro i butik.

  • Suunto Core

    Klassiker i ny tappning

  • Atomic visar funktionen i klartext

    Atomics nya pjäxa Waymaker har en design som lyfter fram funktion och komfort och gör den lätt att förklara i butik.

  • Sponsringsnyheter från Suunto och Salming

    Outdoorföretaget Suunto och Salming handball har knutit nya idrottare till sina sponsorstall.

  • Tre jättar lyfter, en har det motigt

    Tre globala jättar i sportbranschen går det bra för, en har det lite tuffare. Här kommer ytterligare fyra ekonomiska rapporter, den här gången från Åuma Amer Sports, Under Armour och The North Face.

  • Miljövänliga bindningar

    Salomon kommer att använda en ny, miljövänligare plast i vissa av sina snowboardbindnigar nästa vinter. Plasten heter EcoPaxx och är en polyamid som till 70 procent är tillverkad av förnybara material.

  • The North Face nådde nya höjder

    VF Corp., Amer Sports och Black Diamond Inc. ökade sin försäljningen ordentligt under 2013. Riktigt lika bra gick det inte för Garmin även om både outdoor- och fitnessegmenten visade positiv tillväxt.

  • Salomon lånar ut längdskidor till barn

    Salomon och OK Södertörn har tillsammans dragit igång ett projekt där de lånar ut längdutrustning gratis till barn i Farsta söder om Stockholm.

  • Salomon X-Scream

    Asfaltsbarn

  • En annorlunda tennistävling

    På en asfaltsplan i en Stockholmsförort genomfördes första upplagan av Wilson Tennis Classic. Målet är att få igång spontanspelet inom tennis.

  • Dispyt om Amers nya längdbindningar

    Salomon och Atomic lanserar ju en ny längdbindning – Prolink – nästa år. Förutom att erbjuda en lägre sula än SNS-systemet så passar även skor för Rottefellas NNN i Prolinkbindningarna. Det sista gillar inte Rottefella.

  • Wilson utvecklar driver i TV-show

    Wilson Staff har tagit till ett unikt grepp för att utveckla sin nya driver. I TV-programmet Driver vs Driver kämpar ett gäng innovatörer om att juryn ska gilla just deras idé.

  • Final i Driver vs Driver

    Vi har tidigare berättat om TV-programmet Driver vs Driver där uppfinnare tävlar mot varandra om att utveckla en driver. Serien är framme vid finalen och till helgen släpps den vinnande klubbann till försäljning.

  • Personalrokad på Amer Sports

    Mattias Heurlin tar över Anders Anderssons tjänst som ansvarig för Salomons konfektion och tillbehör i Norden. Samtidigt får Anders rollen som commercial manager för Arcteryx i Norden och Storbritannien.

  • Den vinnande drivern

    Nu har vinnaren i Wilsons innovationstävling Driver vs Driver korats och det blev klubban Triton designad av Eric Sillies.

  • Salomon First Call

    En mix av förr och nu

  • Salomon Skin Race

    Snabba skinn

  • Snyggaste konceptet

    Atomic får utses till vinnare  när det gäller att genomföra ett koncept fullt ut. De har gjort om sin tävlingsserie Redster helt och hållet både vad det gäller utseende och konstruktioner. Och de har dessutom gett både alpint och längd samma design.

  • Amer Sports köper Armada

    Amer Sports överraskade nog större delen av skidbranschen när de igår berättade att de har köpt Armada. Speciellt när det finns andra skidmärken till salu.

  • Salomons skorevolution

    Revolution är ett stort ord som många tillverkare gärna tar till när de har något nytt på gång. I Salomons fall med deras lösning för att individanpassa löparskor är ordet helt berättigat. Låt oss presentera Salomon ME:sh.

  • Wilsons järn bäst i test

    Wilson jobbar hårt för att komma tillbaka till forna tiders storhetsdagar. Senaste beviset på det är att deras järnserie FG Tour V6 utsetts till bästa klubba för de lite bättre spelarna.

  • Team Tynell värvar

    Ett av de mest framgångsrika långloppslagen, Team Tynell, får tillsammans med materialleverantören Amer Sports förstärkning till kommande säsong. Det är den förre landslagsåkaren Jens Eriksson som nu ansluter till truppen.

  • Mest sålda bollen får färg

    Wilsons mest sålda boll är deras DX2 Soft. Den mjuka bollen har många anhängare och nästa år bjuder på en helt ny DX2 Soft. Som dessutom får färg.

  • Joakim Lagergren till Wilson

    Wilson Staff har knutit till sig den svenske golfaren Joakim Lagergren. Joakim har vunnit på Challengetouren och har en andraplats på Europatouren som bästa resultat.

  • Amer Sports köper Peak Performance

    Svenskgrundat, köpt av danskar och nu går den nordiska flytten vidare för Peak Performance. I juni blir Peak Performance finskt när Amer Sports köp av varumärket från IC Group för 2,6 miljarder svenska kronor går igenom. Varumärket passar perfekt i Amers portfölj då koncernen har målet att sälja konfektion för 15 miljarder.

  • Salomon blir partner till norska Birken Skifestival

    Salomon och norska Birken Skifestival har i dag signerat ett samarbetsavtal fram till 2025. Salomons målsättning är att få fler att åka längdskidor.