SALOMON

Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, sommar som vinter.
Idag är Salomon ett av världens främsta varumärken inom outdoor och har ett brett utbud av produkter för bland annat löpning, vandring, längdskidåkning, snowboard och alpinskidåkning. Huvudkontoret ligger i Annecy i Frankrike och produkterna utvecklas vid Annecy Design Center, där ingenjörer, designers och atleter samarbetar för att skapa de bästa lösningarna för att ständigt förbättra upplevelsen hos alla som har naturen som sin favoritplats.

Mer information hittar du på https://www.salomon.com/sv-se


Varumärken

  • Salomon - Alpint, längd, snowboard, skor, konfektion & väskor.

Artiklar

  • Amer Sports börsnoteras värderas till 10 miljarder dollar
    Finska Amer Sports siktar på amerikanska börsen. I början av 2024 hoppas de kunna introduceras.
  • Norsk-spanska Nnormal siktar på Sverige
    Nnormal, ett nytt spansk-norkst varumärke, har tagit sikte på Sverige. Efter att under hösten 2022 lanserat sin första kollektion har de som ambition att se kommande kollektioner i svenska butiker.
  • VD-INTERVJUN: Hon gör dig rätt i tiden
    Abby World vill vara Nordens bästa byrå för aktiva varumärken. Flera av kunderna hör hemma i outdoor­världen och byråns vd, Mandarva Stenborg, ser möjligheter att växa i en ny värld där trender snurrar snabbt och förutsättningarna för marknadschefer har förändrats dramatiskt. Text & foto: Tommy Jeppsson
  • Care of Carl säljer nu sportkläder
    De har vuxit sig stora genom försäljning av herrkläder för både vardag och fest. Nu kommer de också att sälja produkter för den aktive.
  • Se Salomons nya logotyp
    Salomon har presenterat en ny logotyp och ett nytt monogram.
  • Salomon blir partner till norska Birken Skifestival
    Salomon och norska Birken Skifestival har i dag signerat ett samarbetsavtal fram till 2025. Salomons målsättning är att få fler att åka längdskidor.
  • Sportfack besöker nya NK Sport
    I dagarna slog nya NK Sport upp dörrarna till våning 3 fylld med moderna sportkläder. Sportfack har gjort en rundtur.
  • Fåtal platser kvar till Gear of the year-finalen
    Den 9 april hålls finalkvällen av Gear of the year på Haymarket I Stockholm. Då ska vinnarna koras i alla sex kategorierna. Klart du också ska vara med!
  • Kinesiskt konsortium lägger megabud på Amer Sports
    Kinas största sportvaruaktör Anta Sports har tillsammans med ett konsortium av flera kinesiska aktörer lagt ett megabud på finska Amer Sports.
  • Amer Sports köper Peak Performance
    Svenskgrundat, köpt av danskar och nu går den nordiska flytten vidare för Peak Performance. I juni blir Peak Performance finskt när Amer Sports köp av varumärket från IC Group för 2,6 miljarder svenska kronor går igenom. Varumärket passar perfekt i Amers portfölj då koncernen har målet att sälja konfektion för 15 miljarder.
  • Många vinnare på Ispo
    Att vinna en Ispo Award är ett kvitto på att ens produkt är riktigt bra. I år var det också extra många nordiska varumärken som prisades.
  • Trend: Kraftfulla toppturspjäxor
    Det råder ingen som helst tvekan om att toppturspjäxor som främst är gjorda för åkningen nedför är den hetaste trenden inom alpina pjäxor.
  • Ski Intro är igång
    Ski Intro i Vemdalen har startat. Kombinationen av mässa och skidtest är fantastiskt bra för de skidbutiker är på plats. Vi har kollat in vilka trenderna är inom alpint och snowboard.
  • Joakim Lagergren till Wilson
    Wilson Staff har knutit till sig den svenske golfaren Joakim Lagergren. Joakim har vunnit på Challengetouren och har en andraplats på Europatouren som bästa resultat.
  • Mest lästa nyheterna 2017
    Vi föredrar att titta framåt, men så här vid årsskifte är det också kul att titta bakåt påvad som hände i sportbranschen 2017. Här är de mest lästa nyheterna på sportfack.se under 2017.
  • Sportbranschens 100 mäktigaste: Platserna 1–25
    Det är dags att avslöja toppen av listan Sportbranschens 100 mäktigaste. Av de 25 högst rankade är över hälften helt nya på listan. Och en kvinna är allra högst upp.
  • Mest sålda bollen får färg
    Wilsons mest sålda boll är deras DX2 Soft. Den mjuka bollen har många anhängare och nästa år bjuder på en helt ny DX2 Soft. Som dessutom får färg.
  • Team Tynell värvar
    Ett av de mest framgångsrika långloppslagen, Team Tynell, får tillsammans med materialleverantören Amer Sports förstärkning till kommande säsong. Det är den förre landslagsåkaren Jens Eriksson som nu ansluter till truppen.
  • Wilsons järn bäst i test
    Wilson jobbar hårt för att komma tillbaka till forna tiders storhetsdagar. Senaste beviset på det är att deras järnserie FG Tour V6 utsetts till bästa klubba för de lite bättre spelarna.
  • Salomons skorevolution
    Revolution är ett stort ord som många tillverkare gärna tar till när de har något nytt på gång. I Salomons fall med deras lösning för att individanpassa löparskor är ordet helt berättigat. Låt oss presentera Salomon ME:sh.
  • Amer Sports köper Armada
    Amer Sports överraskade nog större delen av skidbranschen när de igår berättade att de har köpt Armada. Speciellt när det finns andra skidmärken till salu.
  • Snyggaste konceptet
    Atomic får utses till vinnare  när det gäller att genomföra ett koncept fullt ut. De har gjort om sin tävlingsserie Redster helt och hållet både vad det gäller utseende och konstruktioner. Och de har dessutom gett både alpint och längd samma design.
  • Salomon Skin Race
    Snabba skinn
  • Salomon First Call
    En mix av förr och nu
  • Den vinnande drivern
    Nu har vinnaren i Wilsons innovationstävling Driver vs Driver korats och det blev klubban Triton designad av Eric Sillies.
  • Personalrokad på Amer Sports
    Mattias Heurlin tar över Anders Anderssons tjänst som ansvarig för Salomons konfektion och tillbehör i Norden. Samtidigt får Anders rollen som commercial manager för Arcteryx i Norden och Storbritannien.
  • Final i Driver vs Driver
    Vi har tidigare berättat om TV-programmet Driver vs Driver där uppfinnare tävlar mot varandra om att utveckla en driver. Serien är framme vid finalen och till helgen släpps den vinnande klubbann till försäljning.
  • Wilson utvecklar driver i TV-show
    Wilson Staff har tagit till ett unikt grepp för att utveckla sin nya driver. I TV-programmet Driver vs Driver kämpar ett gäng innovatörer om att juryn ska gilla just deras idé.
  • Det svänger om snowboard igen
    Efter jag vet inte hur många år med stiltje i snowboardutvecklingen börjar det verkligen hända saker igen. Flera märken satsar på brädor som är roliga att åka på snarare än bra att hoppa med.
  • Fyra ekonomirapporter
    Uppåt för Amer Sports och Under Armour, det har vänt för Elan medan Puma har det fortsatt tufft. Här är fyra ekonomirapporter om 2015 eller sista kvartalet.
  • Dispyt om Amers nya längdbindningar
    Salomon och Atomic lanserar ju en ny längdbindning – Prolink – nästa år. Förutom att erbjuda en lägre sula än SNS-systemet så passar även skor för Rottefellas NNN i Prolinkbindningarna. Det sista gillar inte Rottefella.
  • Lyckat event för Salomon
    Salomon City Trail arrangerades i Stockholm för tredje året. Runt 500 löpare deltog i loppet och tävlingsbyn som sponsorerna byggt i Kungsträdgården lockade nästan 10 000 besökare.
  • Sportbranschens 100 mäktigaste
    Nu är den live även på nätet – Sportfacks lista över sportbranschens 100 mäktigaste personer. Vem har mest makt i den svenska sportbranschen? Vem påverkar mest, vem sätter trenderna i branschens olika nischer och framförallt – vem får saker att hända?
  • En annorlunda tennistävling
    På en asfaltsplan i en Stockholmsförort genomfördes första upplagan av Wilson Tennis Classic. Målet är att få igång spontanspelet inom tennis.
  • Salomon X-Scream
    Asfaltsbarn
  • Nya tidens motionslopp
    Allt fler vill springa motionslopp så för att utmärka sig måste loppen bli unika. Som traillopp i stadsmiljö eller löpning och rock i symbios.
  • Salomon lånar ut längdskidor till barn
    Salomon och OK Södertörn har tillsammans dragit igång ett projekt där de lånar ut längdutrustning gratis till barn i Farsta söder om Stockholm.
  • The North Face nådde nya höjder
    VF Corp., Amer Sports och Black Diamond Inc. ökade sin försäljningen ordentligt under 2013. Riktigt lika bra gick det inte för Garmin även om både outdoor- och fitnessegmenten visade positiv tillväxt.
  • Bonfire till Skate Out
    Det blir lite välkommen tillbaka när Skate Out tar över distributionen av Bonfire. Skate Out hade nämligen hand om märket när det lanserades för 20 år sedan.
  • De var bäst 2013
    Under ganska lite glitter och glamour men till desto mer applåder och stolthet presenterades vinnarna av Sportfack Gear Of The Year på Swesport. Här är alla vinnarna, motiveringarna och kommentarer.
  • Miljövänliga bindningar
    Salomon kommer att använda en ny, miljövänligare plast i vissa av sina snowboardbindnigar nästa vinter. Plasten heter EcoPaxx och är en polyamid som till 70 procent är tillverkad av förnybara material.
  • Tävling gav trovärdighet
    För fjärde året i rad arrangerades Salomon Trail Tour i år. Intresset för denna trailrunning-serie har ökat för varje år. För huvudsponsorn Salomon har eventet blivit ett ypperligt tillfälle att exponera sina produkter.
  • Amer Sports satsar i Länna
    Sportleverantören Amer Sports inleder ett nytt samarbete med Länna Sport. I butiken i Länna, söder om Stockholm startar de tillsammans en shop-in-shop för varumärket Salomon.
  • Tre jättar lyfter, en har det motigt
    Tre globala jättar i sportbranschen går det bra för, en har det lite tuffare. Här kommer ytterligare fyra ekonomiska rapporter, den här gången från Åuma Amer Sports, Under Armour och The North Face.
  • Sveriges 100 största leverantörer 2012
    2012 var ett tungt år för sportbranschens leverantörer. Riktigt tungt. Totalt visar våra siffror på en tillväxt på 0,1 procent men för 35 procent av leverantörerna minskade omsättningen.
  • Trender från Friedrichshafen
    Två dagars mässa gav svaren. Här är de starkaste trenderna från outdoormässan i tyska Friedrichshafen.
  • Sponsringsnyheter från Suunto och Salming
    Outdoorföretaget Suunto och Salming handball har knutit nya idrottare till sina sponsorstall.
  • Alpingaraget byter skidor mot skor
    Alpingaraget Hammarby sjöstad testar ett nytt koncept. Under sommarhalvåret byts skidorna ut mot skor.
  • Atomic visar funktionen i klartext
    Atomics nya pjäxa Waymaker har en design som lyfter fram funktion och komfort och gör den lätt att förklara i butik.
  • Suunto Core
    Klassiker i ny tappning
  • Amer Sports ökar närvaron i butik
    Handeln förändras och då gäller det att även leverantörerna förändrar sitt sätt att jobba. Amer Sports rekryterar för att öka sin närvaro i butik.
  • Salomon Soft Flask
    Självklar evolution.
  • Amer Sports delar upp i längd och alpint
    Amer Sport förändrar i sin organisation för att göra det enklare för butikerna att jobba med Atomic och Salomon.
  • Salomon XR Mission
    Missionera mera.
  • Skidan som ska förändra allt
    Salomon BBR är mer än en skida med ett udda utseende. Enligt Salomon själva är det skidan som ska göra det roligare och enklare att åka i både pist och puder. Det är skidan som ska förändra allt.
  • Salomon Quest
    Formbar och stenhård
  • Atomic World Cup Classic
    Framtida klassiker
  • Porträtt: Niclas Bornling
    När Niclas Bornling hade gått ut gymnasiet och hans pappa frågade honom vad han skulle göra nu blev svaret: ”Jag vet inte vad jag ska göra, men jag vet hur det ska kännas”. Den känslan fann han i Annecy, Frankrike.
  • Wilson One30 BLX
    Vulkansisk kraft på planen
  • Wilsons svarta nyheter
    Wilson har flera nya klubbor för 2012 och de två hetaste är en svart järnklubba och en lika svart lättviktsdriver.
  • Salomon Exo Slab
    Tajts som ökar uthålligheten
  • Suunto Core

    För de skidåkare som vill hålla koll på sina fallhöjdsmetrar är Suunto Core en dröm. En snygg sådan dessutom. Suunto Core har en höjdmätare som fungerar upp till 9 000 meter och mer behövs ju inte på den här planeten. Den mäter av antal höjdmetrar uppför och nedför och loggar antal stigningar eller antalet åk.…

  • Salomon Ghost 120
    Kliv i Kaj Zackrissons skor
  • Atomic Punx
    Punk men inte rock
  • Wilson har ett skaft i tiden
    Att mixa material för att få ut maximal prestanda är en av de hetaste trenderna just nu. Vi ser det i kläder, i skor, i skidor och nu även i skaft till golfklubbor. Wilson har tagit det bästa från stål- och grafitskaft och satt ihop de två i skaftet Half-Half.
  • Atomic ersätter fästvallan med stighud
    Efter dag två på Ispo måste vi fylla på med ytterligare en revolution. Det är Atomic som lanserar en ny vallningsfri längdskida där de har ersatt fiskfjällsmönstret med stighud.
  • Ispos två största nyheter
    Av Ispos tiotusentals nyheter är det två som sticker ut extra mycket: Fischer Vacuum Fit och Salomon BBR. En pjäxa med formbart ytterskal och en skida som inte liknar något annat.
  • Bonfire NW Hoody
    Kurt Cobain återföds i backen
  • Salomon Sideways Pant
    Byxan med det lila extra.
  • Salomon Momentum II Jacket
    Newtons favoritjacka Salomon har tagit fram en smidig, snygg och praktisk jacka med detaljer som lyfter den.