Sportbranschens 100 mäktigaste: Platserna 1–25

Det är dags att avslöja toppen av listan Sportbranschens 100 mäktigaste. Av de 25 högst rankade är över hälften helt nya på listan. Och en kvinna är allra högst upp.

Bakgrund till listan
När juryn satte sig ner och först sållade de 237 namnen på grundlistan ned till 100 namn, och sedan rangordnade alla, så var inte målet att plocka fram enbart de högsta hästarna. Den här listan är mer än bara en lista över vilka som har nått längst i karriären. Vi ville få med alla de som genom hårt arbete, bra idéer, känsla för trender eller passion för det de håller på med är med och påverkar sporbranschen framåt. De som sår frön.

Du kommer säkert att tycka att vi har missat någon, det tycker vi också. Du kommer också undra hur han kunde komma före henne, och vad hen gör på listan över huvud taget? 

Då har vi lyckats. 

Den här listan är tänkt att sätta igång diskussioner i alla hörn av sportbranschen. Vad är makt? Vad gör de som har skaffat sig makt för att påverka sportbranschen? Vem tycker du skulle toppa listan? Dra igång diskussionen direkt, om 2–3 år kommer nästa lista. Den kommer garanterat vara helt annorlunda. För allt förändras i grunden just nu. Och det går snabbt.

Kommentera gärna vilka du vill se högst upp i listan.

Platserna 1–25:

1 (Ny) Janicke Blomsnes
Vd XXL Sverige
Janicke har jobbat sig upp från golvet till vd för Sveriges snabbaste växande sportkedja. Hon ser kunnig personal som en nyckel till framgång, och snart lanserar hon den andra generationen av XXL:s butikskoncept. Janicke har inga som helst planer på att dra ned på XXL:s tillväxtplaner. Hon sitter på en position där hon får alla andra i sportbranschen att gasa ännu mera.

2 (Ny) Karl Eklöf
Vd Stadium
De som trodde att Karl bara skulle förvalta Stadium åt familjen trodde fel. Under sin korta tid som vd har Kalle hunnit lansera Stadium Pulse, breddat e-handeln, gjort om företagsstrukturen och sjösatt ett nytt butikskoncept där e-handeln integreras i butiken. Karl har syresatt Stadium, och tänker se till att de förblir störst i Sverige.

3 (27) Johan Ryding
Vd Sportamore
Sportamore är störst på sport inom e-handel och de når snart en miljard i omsättning. Det är snabbt marscherat, men också helt enligt plan. Enligt plan går Sportamore nu också med vinst och etablerar sig i Norge. Johan Ryding har tagit bolaget dit han planerade för fem år sedan.

4 (7) Sven Moser
Vd Adidas Norden
Allt går Adidas väg just nu. Det är det hetaste sneakersmärket, deras Boostsulorna är en succé och Adidas är kungen av fotboll. I världen likväl som i Sverige. I Sverige är de dessutom den största leverantören, och det är klart att du då har makt.

5 (Ny) Patrik Frisk
Global vd Under Armour
Ingen annan svensk har haft en högre internationell position i sportbranschen än Patrik. Han kanske inte påverkar Sverige direkt, men likt Björn Borg och Ingemar Stenmark bröt gränser och fick andra att följa efter, så kommer Patriks framgång att sporra andra att klättra uppåt.

6 (Ny) Bert Hoyt
Europachef Nike
Nike har ingen direkt chef som styr verksamheten från kontoret i Solna. Så vi plockar in Bert Hoyt på listan utifrån att han är Europachef för Nike, och att hans beslut om vad Nike gör i Sverige påverkar hela branschen. Storlek ger makt.

7 (1) Marcus Wibergh
Vd Intersport
Marcus har bara varit hos Intersport drygt ett halvår, så vi har inte sett några stora förändringar än. Men Marcus har full koll på svensk sporthandel, och har garanterat en plan för vad Intersport måste göra för att anpassa sig till dagens handel.

8 (Ny) Tony Grimaldi
Vd Cycleurope
Cykel är hetare än någonsin, och Cycleuropes satsning på elcykeltillverkning i Varberg bidrog säkert till att Sverige fick subventioner på elcyklar i höstas. Så när Tony Grimaldi tycker till lyssnar inte bara branschen. Även regeringen lyssnar.

9 (53) Eva Karlsson
Vd Houdini
Med en omsättning på drygt 80 miljoner i Sverige är Houdini ingen ledande aktör. Men det de gör på miljöområdet uppmärksammas långt utanför sportbranschen, och har fått flera storföretag att höra av sig för att ha med Eva i alla möjliga projekt. Eva visar vad som är möjligt. Hon visar vägen och ska ha stor respekt.

10 (Ny) Martin Axelhed
Vd Fjällräven
Inte bara har Martin lett Fjällräven till att bli ett modernt och miljömedvetet företag, han är dessutom oerhört kunnig och påläst. Fråga honom om vad som helst som har med outdoor att göra, och han har ett svar som är genomtänkt. Martin är kompetent utöver det vanliga.

11 (80) Karl-Johan Persson
Vd H&M
Sedan förra listan har H&M:s satsning på sport blivit mycket större, och helt klart har H&M påverkat försäljningen av träningsprodukter i sporthandeln. Om H&M går in i nya segment eller (gud bevare oss) hårdvara så är det svårt att överblicka konsekvenserna.

12 (16) Mats Hedlund
Grundare Dormy
Dormy står ensam för över hälften av golfförsäljningen i Sverige. Det är en unikt stark position som inte finns i något annat segment i sporthandeln. De har dessutom tagit sig dit genom bra sortiment och kunnig personal snarare än röda prislappar, och det är mycket Mats förtjänst.

13 (23) Henrik Hoffman
Vd Naturkompaniet
Henrik har gjort ett så bra jobb med Naturkompaniet i Sverige att han nu också är ansvarig för den tyska outdoorjätten Globe­trotter. Han slåss för den fysiska butiken när alla andra springer mot e-handel. Och han slåss alldeles utmärkt.

14 (Ny) Emir Osman Begovic
Sportchef Discovery
När Dicovery med Kanal 5 och Eurosport vann budgivningen för att få sända OS skakade väggarna hos både SVT och TV4. Kanal 5 har dessutom sänt herrarnas VM-kvalmatcher under hösten och fått ComHems kunder att vråla när de inte fick till ett avtal med Discovery. Emir tvekar inte att använda sin makt.

15 (10) Christer Lidgren
Vd Amer Sports Sverige
Få i sportbranschen har så lång erfarenhet av just sportbranschen som Crilla Lidgren. Han styr dessutom över tunga varumärken som Salomon, Atomic och Wilson, och han gör det med ett leende på läpparna. Det är skönt att se att det går att nå långt utan att sparka nedåt.

16 (Ny) Linnéa Claesson
Handbollsspelare
Linnéa är inte bäst i sin sport, men hon är ändå den överlägset mest kända handbollsspelaren i Sverige. Hennes inlägg om näthat följs av hundratusentals människor, hon utsågs av TCO till ”Framtidens mäktigaste” och fick pris av FN. Om hon skulle börja samarbeta med ett sportmärke, eller yrka på en bojkott, skulle det direkt påverka försäljningen. Linnéa har visat att humor får folk att lyssna, och hon utnyttjar sin position för att sprida sitt budskap. Kanske skulle hon toppat den här listan?

17 (Ny) Rutger Hagstad
Marknadschef Puma
Rutger är en person som har en känsla för vad som är på gång. Och som kan få Puma att dra nytta av det. Det kan lika gärna handla om e-sport som att samarbeta med influencers. Rutger är oerhört viktig för att Puma blivit relevant för ungdomarna igen.

18 (14) Eva-Lena Frick
Vd Vasaloppet
Ingen annan tävling betyder lika mycket för den faktiska försäljningen i sporthandeln som Vasaloppet. Utan Vasaloppet hade längdförsäljningen inte varit ens nära av vad den är idag. Och nu när du också kan springa och cykla Vasaloppet är tävlingen ännu viktigare.

19 (Ny) Claes Meldgaard
Vd Team Sportia
Team Sportia har lagt de tuffa åren bakom sig, och nu har de hittat sin nisch i sporthandeln. Genom att fokusera på puls – cykel, löpning och längd – har de blivit självklara för en specifik målgrupp istället för att vara något för alla. Claes ska se till att de fortsätter på den vägen.

20 (94) Martin Kössler
Vd Huginbiz
Martins roll ligger inte så mycket inom Sveriges gränser som den ligger utanför. Han hjälper svenska märken att lyckas med export, han är Ispos förlängda arm i Sverige och han propagerar för att kunskap är den enda vägen framåt. Ingen annan har ett större nätverk.

21 (Ny) Åsa Edlund Jönsson
Sportchef SVT Sport
SVT har fortfarande störst räckvidd och med SVT Play når de ännu fler. Så när Åsa ska bestämma vilka sporter och tävlingar de ska bevaka har det en direkt påverkan på vilka sporter som kommer att synas och växa. Åsa har dessutom en egen blogg där hon diskuterar sina val.

22 (Ny) Stefan Persson
Vd Craft of Scandinavia
Craft gör ingenting av en slump. De är djupt förankrade i funktion och testar nya idéer och material ihop med elitatleter. Det gör att kunderna kan lita på Crafts produkter, även när de ger sig in på nya segment som löparskor och klubbkonfektion. Det ska bli kul att följa Craft de kommande åren.

23 (Ny) Lars Palmgren
Vd Sportringen
Sportringen har räckt långfingret åt alla som räknade ut dem när konkurrensen hårdnade. De har köpt upp Just4sport och fått fristående butiker att gå med i kedjan för att få upp volymen, och de har breddat verksamheten med profilprodukter. Lars har varit central i denna utveckling.

24 (Ny) Fredrik Dahl och John Crawford Currie
Grundare Stellar Equipment
Med djup kompetens inom både design, material och marknadsföring, och finansiellt stöd har Stellar Equipment på bara ett par år visat vad som är möjligt att göra om man lämnar den upptrampade stigen och går sin egen väg. Det var länge sedan ett varumärke var så hypat och hade så många nyfikna ögon riktade mot sig. Alla i sportbranschen studerar vad Stellar gör.

25 (59) Peter Jansson och Erik Börjesson Fagerlind
Grundare Sneakersnstuff
Världens största sportmärken står i kö för att få jobba med Sneakersnstuff. Det gör att deras position är unik bland svenska sportbutiker. Vad de säljer i sina butiker följs i detalj av modeintresserade tjejer och killar i Sverige. Och resten av världen nu när de har butiker i London, Paris och Berlin.

Här hittar du personerna på plats 26–50.

Här hittar du personerna på plats 51–76.

Här hittar du personerna på plats 76–100.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...

  • Craft of Scandinavia

    Craft of Scandinavia är en sportleverantör som skapar, förvärvar och utvecklar varumärken och produkter inom sportbranschen samt profilsektorn. Craft of Scandinavia säljer och marknadsför Craft och Speedo.