Porträtt: Niclas Bornling

När Niclas Bornling hade gått ut gymnasiet och hans pappa frågade honom vad han skulle göra nu blev svaret: ”Jag vet inte vad jag ska göra, men jag vet hur det ska kännas”. Den känslan fann han i Annecy, Frankrike.


Porträtt: Niclas Bornling

Niclas paus på gamla vägen till Annecy hände för 12 år sedan och han var på väg till sitt första besök på Salomons huvudkontor i Frankrike. Niclas var bara några månader gammal på posten som marknadsföringsansvarig hos Salomon i Sverige, men där och då bestämde han sig för att göra allt för att få ett jobb på Salomons huvudkontor. Det tog lite drygt fyra år.

Låt oss ta det från början fast i en extremt kompakt version av ”Här är ditt liv”. 

Niclas är uppvuxen i Göteborg och redan som sexåring fick han sin första segelbåt. Segling var hans stora intresse och han tillhörde landslaget i tio år och tävlade i optimistjolle, E-jolle och 470 och bland meriterna finns bland annat nordisk mästare i E-jolle. När tävlingskarriären gick mot sitt slut köpte han en symaskin och försökte sig på att bli segelmakare men tröttnade på det ganska snart. Istället startade han en cykelbudsfirma för att, som han säger, ”kunna hänga på Avenyn med coolare cykel än alla andra”.

Nästa fas blev att börja på Handelshögskolan i Göteborg. Niclas var väl inte så där eld och lågor över ämnet men han klarade sig med nöd och näppe genom de första åren. Sista året i skolan förändrades allt när han tog en kurs i varumärkesstrategi. Det var det här han ville jobba med och han skrev sin C-uppsats om jeansmärkets Diesels framgång och affärsmodell. Efter utbildningen fick han jobb på en reklambyrå och en dag blev han kontaktad av ett rekryteringsbolag som letade efter en marknadsföringsansvarig till en sportleverantör. Leverantören var Salomon och bara timmar efter första mötet med Salomons svenske chef Christer Lidgren fick Niclas jobbet.

– Jag tyckte att skidbranschen då var en samling stofiler som pratade om fel saker till kunderna, berättar Niclas. Carvingskidorna hade precis kommit och det snackades mått och konstruktioner när jag bara ville berätta hur fantastiskt roliga de nya skidorna var.

Niclas gjorde en kampanj för Salomon där gamla skidor hängde sig på vinden och sedan begravdes i en takbox. Kampanjen rörde upp känslor åt båda hållen – en del älskade den men en sportkedja krävde istället ett omedelbart stopp av annonseringen. Det blev inget stopp, i stället blev det ett Guldägg för en av de bästa reklamkampanjerna det året.

Salomon i Frankrike såg och gillade vad Salomon i Sverige gjorde och Niclas såg hela tiden till att visa upp sig när han besökte huvudkontoret i Anncy. 2003 kom chansen han hade jobbat för att få – han fick ett erbjudande om en tjänst som ansvarig för Salomons internetsatsning och konsumentkommunikation.

– Det var en tuff tid i början när jag inte riktigt kunde språket och organisationen var bedrövlig, säger Niclas. Allt skulle diskuteras även om alla visste vad som skulle göras och varför. Jag har alltid varit bra på att lyssna och det gjorde att jag till slut accepterades.

Efter några år kontaktades Niclas av Nike och han satt med ett anställningskontrakt som bara saknade hans signatur. Att göra några år på Nike är en garanterad karriärboost för en marknadsförare men Niclas kände att han inte ville lämna Salomon. Han gick till sin chef och berättade läget och fick svaret att chefen ville se Niclas som sin efterträdare om några år. Niclas stannade och kort därefter köpte Amer Sport Salomon från Adidas. I en omorganisation fick Niclas chef gå och istället fick Niclas en chans att presentera sina idéer för den nya ledningen.

De gillade Niclas idéer och plötsligt stod det Head of brand and communication på Niclas visitkort. Niclas ansvarar för varumärket Salomon på global basis och han är den ende i Salomons ledningsgrupp som inte kommer från Frankrike.

– Mitt jobb är att se till att varumärkets kärnvärden respekteras och att de översätts på rätt sätt i våra produkter, säger Niclas. Ofta är jag en strikt och tråkig polis men det är oerhört viktigt att ett varumärke inte spretar åt olika håll. Det svåra är att inte döda innovationer genom att säga nej utan att få alla att springa åt rätt håll.

Det svar som Niclas saknade när hans pappa frågade honom om hans yrkesplaner för si sådär 20 år sedan, är nu kristallklart. Niclas vill jobba med att bygga varumärken och han vill göra det i närheten av både Alperna och Medelhavet.

Sportregistret - Relaterat företag