Wilson utvecklar driver i TV-show

Wilson Staff har tagit till ett unikt grepp för att utveckla sin nya driver. I TV-programmet Driver vs Driver kämpar ett gäng innovatörer om att juryn ska gilla just deras idé.

Kommer du ihåg TV-programmet Draknästet där uppfinnare fick presentera sin idé för ett gäng finansiärer och som – om idén var tillräckligt bra – kunde gå därifrån med både startkapital och hjälp med att förädla produkten? En liknande idé ligger bakom programmet Driver vs Driver som sänds i höst på Golf Channel i USA men i det här programmet ska alla uppfinnare presentera sin idé för en ny driver.

Elva team har valts ut bland hundratals sökande en en jury bestående av fyra tunga personer från golfvärlden synar idéerna. En del får tummen upp och får gå vidare i programmet medan andra röstas ut. De som går vidare får åka till Wilson Lab vid huvudkontoret i Chicago och jobba vidare med produkten och de bästa bidragen får tillverka fungerande prototyper som testas i praktiken.

Vinnande team vinner en halv miljon dollar och dessutom kommer den vinnande klubban att sättas i produktion och vara en del av Wilsons klubbor 2017. Eller rättare sagt, den är redan satt i produktion för programmet är redan inspelat och klart. 

Driver vs Driver har fått en väldig uppmärksamhet i USA och redan innan programmet ens har börjat visas har Wilson sålt 18 000 drivers till golfbutiker i USA. Första avsnittet har premiär 4 oktober och vinnaren presenteras 22 november. Dagen efter finns drivern till försäljning hos utvalda e-handlare och 25 november landar den hos butikerna som har förbokat den.

Det här är en ny variant av crowdsourcing där företag bjuder in användare att vara med i utvecklingen av nya produkter. Det ska bli riktigt spännande att se slutresultatet.

 

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...