Skidan som ska förändra allt

Salomon BBR är mer än en skida med ett udda utseende. Enligt Salomon själva är det skidan som ska göra det roligare och enklare att åka i både pist och puder. Det är skidan som ska förändra allt.


Skidan som ska förändra allt
Redan andra året på marknaden hoppas Salomon att BBR ska stå för 25 procent av deras skidförsäljning.

Bertrand Krafft gör verkligen skäl för sitt efternamn. Inte nog med att hela hans kroppsspråk utstrålar kraft, hans mun vill aldrig sluta prata när den väl har fått chansen att prata om BBR. Att säga att han brinner för ämnet är en löjligt stor underdrift.

Bertrand är skiddesigner hos Salomon men han ser mer ut som en surfare med sin solbränna och sina muskulösa överarmar. Fast ska sanningen fram är han egentligen en surfare som bara råkar jobba som skiddesigner. Bertrand kallas för BBR och han är mannen bakom skidsuccéer som X-Scream och Pocket Rocket, skidor som förändrade friåkningen på skidor. Nu är hans sikte inställt på att förändra skidåkningen i pisten.

– Det är fantastiskt att skidåkningen äntligen är på väg att lämna racingen, säger Bertrand när jag träffar honom på Salomons designcenter i Annecy, Frankrike. Nu ska skidåkning förknippas med glädje istället för dödliga hastigheter och mängder av adrenalin.

Under den timme jag lyssnar på Bertrand kommer han om och om igen komma tillbaka till att skidåkning ska vara kul inte bara för de riktigt duktiga utan för alla skidåkare. Bertrand har målet att förändra skidåkningen till det bättre och BBR är skidan som ska göra skidåkningen enklare och därmed roligare.

BBR lanserades för ett år sedan på Ispo och ända sedan skidorna placerades på skidväggar runt om i världen i höstas har kunderna tittat på skidorna och undrat vad det där är. Skidan har en väldigt annorlunda form med ett extremt brett brätte, smal midja och även en ganska smal bakände. Vanliga skidor sägs ha en X-form med smal midja och ungefär samma bredd fram som bak, men BBR har istället en Y-form.

– Jag tittade en hel del på surfbrädor när jag började jobba med BBR, säger Bertrand. På en surfbräda står du alltid bakom brädans mittpunkt medan vi på skidor alltid har stått ganska mycket mitt på. Med BBR:s form blir det naturligt att ha skidans smalaste punkt bakom foten och det är det som gör skidan så lättåkt.

Förutom geometrin så har BBR också en väldigt annorlunda flexprofil. Den är mjukare än de flesta andra skidor framtill, spannet är förskjutet bak på skidan och bakänden är riktigt styv. Den mjuka nosen ska göra skidan följsam och den hårda bakänden ska ge ett bra kantgrepp.

– BBR är en skida för alla sorters åkning, säger Bertrand. Den kommer aldrig att vara bäst i pist eller puder men den ska vara den bästa kompromissen för de 85 procent som vill ha en skida till all åkning.

Eftersom formen är så annorlunda på BBR så kräver den en lite annorlunda åkteknik. Bertrand säger att skidan beter sig lite som en skateboard eller surfbräda där bakdelen av skidan är den drivande delen. För åkaren handlar det mer om att verkligen förflytta vikten från sida till sida än att pressa skidan med muskelkraft, det är då skillnaden och glädjen kommer fram enligt Bertrand. För mig är god design när produkten är intuitiv och jag vill påstå att BBR är väldigt intuitiv att åka på.

Skidan som ska förändra allt
Nästa år kommer en serie damskidor med BBR-konceptet. Lägre vikt och extra lång nos är något som skiljer dem från herrmodellerna.

För säljarna i butikerna kräver BBR en insats med att förklara skidan för kunderna.

– De flesta som först får se en BBR-skida säger ”Wow” men blir sedan skeptiska och tror att det är en lössnöskida för avancerade åkare, säger Bertrand. När folk får prova skidan på snö blir de ofta helt lyriska och förstår precis vad det är vi pratar om men den chansen får vi inte i butiken. Det bästa är om säljarna har åkt på skidan, då kan de förklara hur den beter sig och vem den är till för.

– Vi kommer att ha ett renodlat BBR-testcenter i Sälen, berättar Crilla Lidgren på Salomon i Sverige. Där kan folk helt gratis testa BBR under hela säsongen och dessutom kommer vi att åka runt till andra skidorter med ett gäng testskidor så att folk får chansen att prova.

Redan första året har BBR blivit en succé. Salomon har sålt över 30 000 exemplar av skidan vilket är lite av ett rekord för en så nydanande skida. Planerna är dock mycket större än så – nästa år är målet att sälja 100 000 par BBR-skidor vilket skulle motsvara ungefär en fjärdedel av alla Salomonskidor.

För att nå dit kommer BBR-kollektionen att växa till nästa vinter. För att även locka riktigt duktiga och kraftfulla skidåkare kommer en bredare variant med modellnamnet 10.0. Den är svart till färgen och klart styvare och ska göra så att BBR inte klassas som en skida för medelgoda åkare. Att de lyckats med det uppraget bevisas av att flera av Salomons friåkare valt att åka på BBR efter att de fått testa den nya, breda varianten. Åt andra hållet breddas BBR med renodlade damskidor som får extremt låg vikt eftersom Salomon använder samma träkärna som de har i sina längdskidor

– Vi är bara i början av det här med V-form och vi testar många olika varianter just nu för att se var det landar, säger Bertrand. Det kommer att bli ännu mer surf i nästa generation BBR och jag är säker på att vi håller på att förändra skidåkningen i grunden.

Skidan som ska förändra allt

SALOMON ANNECY DESIGN CENTER

Salomon rattar nästan all sin produktutveckling från huvudkontoret i Annecy, Frankrike. Den gamla lagerbyggnaden har gjorts om till en gigantisk tomteverkstad där runt 200 personer jobbar med att ta fram nya skidor, skor eller kläder.

Nästan alla skidmärken har utrustning för att kunna ta fram egna prototyper, så den delen är inte unik. Det som gör Salomons prototypverkstad så unik är att de samlat all utveckling under ett tak. Förutom att bygga skidor kan de fräsa gjutformar till pjäxor och även genomföra riktigt avancerad plastgjutning, de syr kläder, de tillverkar skor inklusive olika gummiblandningar till sulorna och de bygger cykelhjul under varumärket Mavic.

När prototyperna väl är byggda finns också utrustning för att testa och mäta hur de fungerar. Det inkluderar alla former av hållfasthetstester för både textilier och hårdvara men även mätning av dämpning i sulor, belastning i löpsteget och olika klimattester.

– Det finns två stora fördelar med att ha all produktutveckling samlad på ett ställe, säger Niclas Bornling som är Brand Manager för Salomon. Den största är att vi får total kontroll på alla projekt och att all kunskap samlas hos oss men nästan lika viktig är tidsaspekten. Vi blir betydligt snabbare i vår produktutveckling när vi verkligen kan göra alla delar själva och inte är beroende av underleverantörer.

Sportregistret - Relaterat företag